Digitaalisuutta yrittäjänaisille 1: Pienyrittäjän ajankäyttö ja uudistuminen
Kuinka pienyrittäjä pystyy kiireisen työn ohella uudistautumaan ja hallitsemaan omaa ajankäyttöään?
Keskustelemassa Oona Kankkunen, Otto Härkönen ja Erkki Alanen.
Podcastsarja Digitaalisuutta yrittäjänaisille on tuotettu osana Oona 2.0 – Yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta (ESR) -hanketta.
Oona 2.0 – yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittama hanke, jota Metropolia Ammattikorkeakoulu toteuttaa Uudellamaalla. Hankkeen toiminta-aika on 1.4.2020-28.2.2023.
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (18.8MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
OH: Otto Härkönen
EA: Eki Alanen
OK: Oona Kankkunen
[tunnusmusiikki]
OH: Moi. Mä olen Otto ja tervetuloa Metropolian podcastsarjaan. Tässä podcastsarjassa me koitetaan käydä läpi kuinka digitaalisuudella saa lisää liiketoimintaa ja erityisesti yrittäjänaiset. Me käydään tässä sarjassa läpi ainakin kuusi eri teemaa ja tällä hetkellä teemana on se, kuinka pienyrittäjä käyttää omaa aikaansa, verkostoituu ja uudistuu omassa duunissaan koko ajan. Mä siis olen Otto Härkönen. Mä toimin Metropolialla lehtorina, mulla on pari omaa yritystä, olen muutaman putiikin hallituksessa ja koitan koko ajan kehittää omaa osaamistani. Meillä vakiokollegana vieressä istuu…
EA: Terve vaan. Mä olen Eki Alanen Metropoliassa tuolla liiketalouden yksikössä markkinoinnin lehtorina. Mulla on brändimarkkinointitaustaa, markkinoinnin kehitystä ja kuluttajien tavoittamista erilaisin median keinoin ja tämmöinen digitaalinen sydän tässä tekemisessä. Kiva olla täällä mukana. Sitten meillä on vieraana Oona.
OK: Tervehdys kaikille kuulijoille ja kiitos kutsusta. Kiva olla mukana. Nimi on Kankkusen Oona ja perustajayrittäjä Network & Growthissa. Mulla on suuri missio saada suomalaisten myynnistä sosiaalisempaa ja näkemyksellisempää ja viestinnästä vetovoimaisempaa. Mulla on käytännössä näiden haasteista kokemusta sellainen kymmenisen vuotta myyntivalmentajana ja sitten mä olen opiskellut markkinointiviestintää ja sisältöstrategiaa. Oman myyntikokemuksen ja näiden eri opiskeluiden kautta rakennetaan asiakkaille myynnin pelikirjoja, sisältöstrategioita; opetellaan, miten otetaan some ammatillisesti haltuun ja saadaan sieltä digitaalisten ja sosiaalisten kanavien kautta paremmin tulosta. Sitten tietysti itse yrittäjänä autan muita yrittäjiä kasvussa, mentoroin yrittäjiä ja autan siinä, miten se some otetaan oikeasti osaksi sitä yrittäjän myyntiä ja markkinointia. Se lyhyesti minusta. Kova liekki palaa myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.
OH: Hieno juttu. Sä olet aika tuore yrittäjä, mutta sulla on kova, kova, kova myyntikokemustausta. Kerro, mikä sulla sai palon aikaan siihen yrittämiseen. Ainakin mitä olen aikaisemmin itse kokenut, hyvien myyjien tulotaso on aika kova kuitenkin, jos homman hoitaa ok. Mä ymmärsin, että sulla meni ihan hyvin. Mikä sulla iski palo yrittämiseen ja noinkin vaikealle alalla kuin myynnin puolelle?
OK: Erittäin hyvä kysymys. Ehkä olin hieman uhkarohkea. Mä olen perustanut yrityksen tuossa noin puolitoista vuotta sitten ollessani vielä IT-alalla ratkaisumyynnissä ja kyllä, tienasin erittäin hyvin silloin. Olen tienannut aina myynnin rooleissa niin valmentajana kuin myyjänä hyvin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Miksi sitten Network & Growth, kyllähän se lähti siitä, että mulle on varmaan sanottukin entisten esihenkilöiden toimesta jo aikoinaan, että mikset sä pistä omaa puljua pystyyn, kun sä teet tätä niin rakkaudesta lajiin. Onhan se kytännyt tuolla takaraivossa se yrittäjyys monta, monta, monta vuotta, mutta sille on aina ollut esteitä ja suurin este on ollut taloudellinen pelko siitä, että pärjääkö vai eikö pärjää ja sitten huijarisyndrooma, joka sanoo, että mitäs jos sä et olekaan niin hyvä. Mutta sitten siinä noin puolitoista vuotta sitten huomasin, että oli niin kova palo takaisin siihen myyntivalmentamiseen, mitä ei päiväduunikseen päässyt tekee. Sitten tässä ehkä kävi semmoinenkin, että mä innostuin itse LinkedInista niin kovasti, että se verkosto alkoi siellä kasvaa oman aktiivisuuden kautta ja mä huomasin, että verkostossa ja somessa on itse asiassa aika paljon voimaa. Silloin opiskelin vielä sitten Rastor-instituutissa markkinointiviestintää ja sisältöstrategiaa ja myöskin itsenäisesti opiskelin tätä LinkedInin käyttämistä, mikä johti sitten siihen, että aloin puhumaan myös näistä aiheista ja se johti sitten pyyntöihin, että tuletko Oona puhumaan omasta menestystarinastasi. Puhujakeikkojen kautta pikkuhiljaa tulee pyyntöjä kouluttamaan LinkedInia, ja siitä se sitten lähti. Ei siinä mennyt kuin pari kuukautta. Joulukuussa 2020 ilmoitin sitten IT-firman esihenkilölle, että se on nyt semmoinen juttu, että mä hyppään tyhjän päälle ja lähden. Ehkä se on se, mikä sydän sanoo, että näin on tehtävä ja haluaa omaa missiota lähteä rakentamaan. Piti vaan luottaa siihen tuntumaan. Rohkeuttahan se vaatii.
OH: Hienoa. Mä olen ymmärtänyt, että sä olet ihan ok menestynytkin tässä alkutaipaleella, mutta ongelmiakin varmaan tulee aika paljon. Aika monelta uudelta yrittäjältä ja vanhemmaltakin, joka pyrkii ottaa digitaalisia medioita käyttöön ja Linkkaria ja Instaa ja TikTokia ja jotkut vielä roikkuu Facebookissa, kuten me vanhemmat, kuten minä. Kuinka sä hallitset omaa aikaasi? Se on ihan sairaan iso juttu, että sä pyörit useassa kanavassa, sitten käyt vielä kouluttamassa, rakennat uusia koulutuksia ja muuta. Onko sulla antaa kuulijoille ajanhallinnan vinkkejä meille kokonaisuudessaan?
OK: On. Mä voisin ehkä aloittaa siitä, että pyri tekee vähemmän, mutta parempaa, eli kun ollaan somessa, aika ehkä semmoinen yleinen käsite on, että pitäisi ihan hirveästi huudella ja tehdä ihan kauheasti postauksia ja koko ajan olla siellä sun täällä. Mäkin ehkä sorruin tähän alkuvaiheessa, että kyllä mä käytin paljon aikaa someen, mutta ei siitä tullut mitään tuloksia. Sitten kun ymmärtää kirkastaa sen jutun, mistä puhuu ja sen viestin, millä puhuu ja sen, mistä haluaa tulla tunnetuksi ja valitsee oikeat kanavat sen perusteella, missä ne omat asiakkaat on ja mikä on se sisältömuoto, millä haluaa tehdä, siitä tulee helpompaa, mikä on tähän ajankäyttöön liittyvää. Totta kai se vaatii alkuun enemmän aikaa. Jos mä olisin lähtenyt ihan nollasta rakentaa kaikkea niin, että käyttäisin pelkkää somea enkä ollenkaan esimerkiksi perinteistä puhelinta ja sähköpostia myyntimarkkinointityössä, tuskin olisin päässyt nopeasti eteenpäin. Eihän se some yksinään silloin, kun nollasta lähdetään liikkeelle, toimi. Kyllä se vaatii sitä perinteistäkin myyntityötä siihen rinnalle, mutta sitten kun on se verkosto siellä taustalla ja ne oikeat alustat, missä on hyvin kirkastettu se oma brändi ja juttu, sieltä saattaa tulla nopeastikin tuloksia. Yksi asia kerrallaan, kun tekee hyvin. Ei niin, että yrität mennä kaikkiin kanaviin, koska ne on vaan trendejä tai niin, että sulla on tunti aikaa somettaa ja sä teet samaa aikaan vaikka postauksen ja keskustelun ja verkostoitumisen. Siitä ei tule mitään. Se menee sähläyksen puolelle kokemuksen syvällä rintaäänellä. Eli kannattaa tehdä yksi asia hyvin kerrallaan, kalenteroida aikaa, aloittaa pikkuhiljaa ja sitten lisätä sitä tekemistä. Tässäkin kyllä pätee, että hyvin suunniteltu on jo vähän niin kuin tehty. Varsinkin kun ollaan yrittäjiä, se planin sieltä yrityksen strategiasta lähtöisin ja sitten tietysti omalle henkilöbrändille myös plan. Uskon siihen, että se auttaa jo siinä, että se itse arjen tekeminen on huomattavasti helpompaa eikä vie niin paljon aikaa.
EA: Myynnistä ja markkinoinnista tietysti mielellään puhuttaisi vaikka kuinka paljon lisää, mutta sun yrittäjätaipaleen tässä alkumetreillä, miten sä olet ottanut muita tämmöisiä digitaalisia palveluita avuksesi ja kuinka sä koet tämän käyttöön oton? Onko se sulle ollut helppoa ja mielekästä vai oletko sä kokenut sen haastavaksi?
OK: En sano, että on ollut helppoa tai mielekästä, koska mä en tykkää toimia järjestelmien kanssa kauheasti, mutta on auttanut eri järjestelmät. En tiedä, haluatteko että mainostan brändejä ja nimiä, mutta…
OH: Sanoa ihmeessä kaikkea, mitä sä käytät.
OK: [naurahtaa] Otetaan lyhyt tiivistelmä: (Seidot.com) [epävarmuutta kirjoitusasussa] se on platform, joka on erittäin käyttäjä- ja hintaystävällinen yksityisyrittäjälle. Itse taisin alkuvuoden käyttää ihan nollamaksulla, kun oli vain yksi lisenssi. Se ei maksa yhtään mitään. Se siis käytännössä korvaa PowerPointin. Pilvipohjainen platform, mikä tarkoittaa sitä, että aina kun sä teet tarjouksia tai esitysmateriaaleja, sä voit ihan pilvipohjaisesti tehdä niitä updateja eikä sun koskaan tarvitse lähettää uudellaan manuaalisesti esimerkiksi asiakkaalle päivitettyjä tiedostoja. Siellä on paljon hyötyä. (Seidot) [epävarmuutta kirjoitusasussa] on ollut ihan ehdoton. Mä olen käyttänyt sitä jo päiväduunissa B2B-myynissä monta vuotta. Sitten toinen: sähköpostilistaa ja sähköpostien automatisointia kannattaa lähteä rakentaa ja käyttää mieluummin jo eilen. Itse aloitin sen ihan selkeästi liian myöhään ja mulle tuli hyvä konkreettinen kokemus sen hyödystä siinä vaiheessa, kun viime syksynä mun tili LinkedInissa hakkeroitiin ja putosin pariksi päiväksi tyhjän päälle, koska LinkedIn on mulle ihan ehdoton ykköskanava. Se, että oli se tuhat tyyppiä siellä sähköpostilistalla ja tiesi, että ne on sitoutuneita potentiaalisia ostavia asiakkaita ja myös olemassa olevia asiakkaita, ei tullut hätä housuun niin sanotusti [naurahtaa]. Se, että huolehtii siitä, että kasvattaa sähköpostilistaa. MailChimp oli mulla alkuun. Tänä päivänä johtuen siitä, että mulla on myös verkkokursseja, mulla on nykyään käytössä Kajabi. Kajabi on aivan loistava alusta sille, jos haluaa digitaalisia palveluita myydä, tehdä verkkokursseja, e-kirjoja. Sä saat sinne samalla sen sähköpostilistat ja automaatiot ja kaikki. Sitten taas, mikä tulee sosiaalisiin kanaviin ja muihin digitaalisiin ja markkinointiin, käytän WebinarJamia webinaareihin. Siellä on myös markkinoinnin automaatio, eli ennen ja jälkeen osallistujat saavat tarpeellisen informaation ja ennakko- ja jälkimarkkinoinnit. Sitten mä käytän tietysti Teamsit, Zoomit. Tällaiset on etätapaamisia varten ja sitten mä otin tuossa viime vuoden loppupuolella CRM-järjestelmän Pipedriven. Kaikki nämä täytyy enemmän tai vähemmän keskustella toistensa kanssa. Jos ei, me joudutaan järjestelmäkaaokseen ja se on sitten taas yrittäjälle ihan käsittämättömän paljon turhaa manuaalista duunia. Sitten tästä ehkä unohtui se tosi tärkeä eli se talouspuoli. Kirjanpitäjän otin heti ekan kvartaalin aikana itselleni ja sen, että siellä kaikki nämä lippulaput on digitaalisia, että ei joudu pelleilee papereiden kanssa. Tässä ehkä yhteenveto.
OH: Vitsi, mä olen niin old school monessa asiassa [naurua].
OK: Meidän täytyy Otto vaihtaa tämä silleen, että kun sä mentoroit mua ennen nauhoituksia kymmenen minuuttia, niin mä mentoroin sua sitten tämän jälkeen kymmenen minuuttia.
OH: Alright, kiitos [naureskelua].
EA: Mutta toi kuulosti hyvältä. Just se oikeiden löytäminen ja ymmärrys siitä, mitä näillä voi tehdä ja mitä näiden pitää yrittäjän puolesta tehdä, mistä niiden pitää suoriutua, se on aika tärkeätä osaamista sekin.
OK: On ja just se ymmärrys siitä, että se teknologia itsessäänhän ei ole itseisarvo. Se on vain teknologiaa. Se täytyy olla osana niitä myynnin ja markkinoin (funneleita) [epäselvää] tai jollain tapaa poistaa sulta aidosti oikeasti sitä manuaalista turhaa työtä, jota ihmisen ei kannata itse tehdä. Se on tärkeätä. Näihin ehkä vielä liittyen nyt kun LinkedIn toi oma pääkanava on, LinkedInissakin mä maksan maksullisesta versiosta. LinkedIn Sales Navigator automatisoi mulle myyntiprosessissa eri vaiheita. Se tunnistaa mulle leadeja. Mä voin luoda siellä lead-listoja, joista se antaa mulle sitten push-ilmoituksia, kun lead-listalla tapahtuu jotain, eli mä pääsen tekee sosiaalista myyntiä oikeaan aikaan oikealle ihmisille oikealla viestillä. Tällaisia työkaluja käytän myöskin ihan siinä myynnin arjessa.
OH: Kyllä, kyllä. Mä muistin sen, kun sulta tuli omituinen viesti Linkkarissa. Vaikka mä olenkin old school, mä arvasin heti, että nyt on muuten jotain tapahtunut. Sitten sä reagoit siihen tosi nopeasti. Voit sä käydä läpi sen prosessin, mitä siinä tapahtui?
OK: Joo.
OH: Koska aika monelle toi on tosi kova vaara.
OK: On joo ja tärkeä ehkä ihan ensimmäinen asia tässä, mitä haluan sanoa, laittakaa kaksivaiheiset todentamiset turvallisuuden takia päälle kaikkiin somekanaviin. Se ei ole vain mun tai vaikuttajien tai tunnettujen ihmisten haaste, että hakkeroidaan ja hakkerit on kiinnostuneista meistä, joilla on suuret verkostot, vaan se on meidän kaikkien haaste. Kaksivaiheinen todentaminen päälle se on eka juttu. Miten prosessi eteni. Mä sunnuntaina tein ihan normaalisti vielä duunia illalla valmistauduin seuraavaan viikkoon ja sitten maanantaiaamuna mä olin kirjautumassa ekan kerran seitsemän aikaa aamulla mun meileihin ja mä huomasin, että herranjestas sentään mulle on tullut paljon puheluita ja viestejä ja ihmiset on huolestuneita, että hei, mitä sun somessa tapahtuu. Mä olin, että ei ole todellista. Sitten mä yritin Outlookiin kirjautua sisään, niin mä ne päässytkään sisään. Sitten mä pääsin sisään. En päässyt koneen meilillä, mutta pääsin puhelimen meilillä. Mä katsoin, että nyt mun Outlookissa on jotain todella outoa. Kieli oli käännetty ranskaksi ja lähetetyissä viesteissä oli tuhansia viestejä, mitkä eivät olleet minun kirjoittamia. Sitten mä tajusin, että okei mä menen katsoo, mitä LinkedInissa tapahtuu. Mä en päässyt LinkedIniin sisään. Sitten mä aloin purkaa viestejä ja puheluita, mitä mulle siinä tuli parin tunnin aikana. Selvisi, että mulla oli LinkedIn-tili kaapattu tai itse asiassa vieläkään ei tiedetä, oliko se LinkedInin vai Outlookin kautta, mutta ilmeisestikin LinkedInin kautta sitten oli käynyt niin, että hakkeri oli päässyt käsiksi mun työsähköpostiin, koska mulla on työsähköposti LinkedInissa. Fiksu hakkeri se oli ollut. Se oli ranskaksi tosiaan kääntänyt mun meilin ja sitten se oli laittanut meiliin semmoisen asetuksen, että saapuneet viestit ei tule mun postilaatikkoon, vaan hänen postilaatikkoon, elikkä hän kalasteli tietoja. Sitten LinkedInissa oli kymmenelle tuhannelle suurin piirtein päättäjälle lähtenyt mun nimissä viesti. Sen verran varoituksen sanana, että ne on todella hienosti tehtyjä ne viestit. Se oli hyvää suomen kieltä. Siellä oli mun yrityksen tämmöinen tinyURL-linkki tehty silleen, että se oli todella, todella realistisen näköinen. Se oli tehty vielä niin pitkälle, että kun siihen joku vastasi, että ”hei, Oona oletko sä oikeasti tämä, että mikäs viesti tämä on”, se vastaus oli automatisoitu niin, että ”Kyllä, minä todistan olevani Oona. Vastaathan viestiini. Klikkaathan tuota linkkiä, jotta päästään tekee yhteistyötä.” Se oli pitkälle vedetty. Kantsii olla tarkkana.
OH: Kuin sun asiakkaat suhtautu? Tuliko asiakkailta pahaa juttua vai kuinka sä pääsit yli siitä sitten?
OK: Mä tein semmoisen teon, että mä otin heti asiasta kopin. Mä postasin niihin kanaviin, joissa pystyin elikkä Instagram ja Facebook ja sitten tietysti vastasin näihin viesteihin ja puheluihin, mutta postaukset teihin muihin kanaviin, missä tiedotin tästä asiasta ihan caps lock päälle, että älä missään nimessä avaa multa tulleita viestejä LinkedInissa ja Outlookissa. Mut on hakkeroitu. Eli nopea viestintä, nopea tiedottaminen. Tietysti IT-osastoon yhteys heti, kun tiesin, mitä on tapahtunut ja lähdettiin purkaa sitä ja vaihdettiin salasanat joka paikkaan. Se olikin sitten iso projekti. Ehkä se, mistä mä asiakkailta eniten sain kiitosta oli se, että mä tein erittäin hyvää ja nopeaa kriisiviestintää, eli olin saman tien yhteyksissä heihin, kun sain oman Outlookin takaisin. Tiedotin, mitä on tapahtunut. Otin itse asiassa ihan konsultaatiota siihen, että millaista viestiä kannattaa lähteä asiakkaille lähettää. Sain paljon kiitosta. Sain enemmän kiitosta kuin negatiivista. Sanotaan, että jos sadalle henkilöille, jota listalla meilissä oli, lähti viesti, yksi vastasi, että on huolissaan ja hänen kanssa sitten otettiin vielä keskustelu aiheesta ja homma oli ihan ok. Eli loppujen lopuksi kaikki hyvin. LinkedInissa kävi vielä niin hyvin sitten, että moni toimari, joka oli saanut mun yhteistyöehdotuksen, joka en ollut minä ja sitten saivat tietää mun anteeksipyynnön, kun tein vielä LinkedIniinkin postauksen siitä, kun sain takaisin tilini. Sieltä tuli aika monta pyyntöä mulle sitten, että ”No mutta hei, kyllä me voitaisi kuitenkin tehdä sitä yhteistyötä. Kävin kattomassa sun profiilin ja näyttäisi siltä, että sä voisit auttaa meitä ihan oikeastikin.” Siitä itse asiassa poiki aika monta tarjouspyyntöä ja kauppaa sen jälkeen.
OH: Toi on aika hyvä tarina. Mä aasinsiltana tätä pohdin sillä tavalla, että kun uudistuminen ja yrittäjän ajankäyttö on aina haasteena ja digitaalisuus auttaa siinä, mutta sitten se välillä vie aikaa ihan sairaasti kuten just äsken. Sulla varmaan meni muutaman duunipäivä tuohon ja harmaita hiuksia tuli paljon. Mä itse käytän tämmöistä vanhaa, vanhaa, vanhaa esimerkkiä. Otetaan vesilasi ja kaadetaan täyteen vettä. Sitten kun sä koitat laittaa sinne pienen kiven, sä joudut hakee rätin, koska se vesi pursuaa yli sieltä, kun sinne ei mahdu enää mitään.
OK: Mm.
OH: Ajankäytössä olisi fiksua tehdä just sillä tavalla kuin sä teit, että laitat sinne vesilasiin sillä hetkellä muutaman ison kiven ja sitten hoidat ne muutaman ison asian ekana pois, kuten esimerkiksi sulla tällä Linkkari-juttu. Sitten sen lisäksi sä voit laittaa sinne soraa ja vähän pienempiä kiviä ja sen jälkeen kaataa vielä vettä, ja se ei tule vieläkään yli. Eli omassa ajankäytössä kannattaisi priorisoida tosi paljon niitä juttuja, mitä tekee just tuolla tavalla. Jos sulla tili hakkeroidaan, alright ei muuta kuin sitten priorisoi siihen hetkeksi aikaa ja siitä yli, niin se maksaa itsensä takaisin loppujen lopuksi.
OK: Joo. Se oli tosi tärkeätä se nopea reagoiminen ja viestintä, ja siitä tuli paljon kiitosta, että mä en jäänyt pupu pöksyssä istuu ja murehtii paikalleen tai piilottelemaan sitä asiaa, vaan oikeasti oli rehellinen ja avoin, että nyt on käynyt näin, että minä olen LinkedIn-vaikuttaja ja -kouluttaja ja minut hakkeroitiin. En häpeä sitä, mutta nostan kädet pystyyn virheen merkiksi. Kaksivaiheinen todentaminen olisi todellakin pitänyt olla päällä. Tällaisia juttuja sattuu, mutta näistä oppii ja näin.
OH: Mulla on vähän toinen aihe, mutta liittyy vahvasti tähän ajankäytön hallintaan. Onko sulle ollut tuttu sellainen ilmiö, että sä olet tehnyt joitain asioita ajankäytön hallinnan näkökulmasta epätehokkaasti, mutta sä olet vaan tehnyt ja tehnyt ja tehnyt, vaikka tiesitkin, että tähän on joku parempi ratkaisu, mutta sulla ei ollut aikaa opetella sitä parempaa?
OK: Voi että, kyllä [nauraa].
OH: Joo, koska [päällekkäistä puhetta ja naurua] mä itse tunnistan tämän itsessäni yhä edelleen.
OK: Joo ja mä mentoroin tosiaan yrittäjiä. Mulla on viime vuoden aikana ollut melkein kymmenen mentoroitavaa ja edelleen heistä muutaman kanssa matkassa ja edellään heidän kanssa kuten myöskin minä itse puhumme tästä ajanhallinnasta. Ehkä se ongelma on siinä, että kun meillä yrittäjillä on paljon asioita yksin hoidettavana, me ajatellaan, että nyt kun me multitaskataan, me saadaan paljon aikaiseksi. Vaikka todellisuudessa meidän ei pitäisi multitaskata, koska se ei ole se tuottavin tapa tehdä sitä työtä. Toinen on se, että me aliarvioidaan meidän omaa aikaa. Me ei kalenteroida aikaa. Mulle esimerkiksi konkreettinen oppi oli se, että jos mulla on seitsemän asiaa paperilla to do -listalla ja sen lisäksi Outlookissa vaikka myyntitapaamiset ja puhelinpalaverit ja muut yhteistyöpalaverit, ne seitsemän asiaa sieltä manuaalisesta to do -listasta täytyy olla myös Outlookin kalenterissa kiinnitettynä työaikana. Jos ne ei ole, se on aina iltaduunia, aina ja joka kerta. Ihan oikeasti vie sinne Outlookin kalenteriin konkreettisesti kalenterin tasolle myöskin joka ikisen asian, mitä sun pitää tehdä, koska se on ainoa tapa nähdä, kuinka paljon sulla on sitä luppoaikaa. Sen kalenterin täytyy hengittää, jotta on aikaa ajatella ja valmistautuu ja kun tulee näitä kriisitilanteita, sitten sun ei tarvii kymppitonnin koulutusta perua siltä päivältä, vaan oikeasti vaikka siirtää se tai jollain muulla tavalla järjestellä, mutta kalenterin täytyy hengittää.
OH: Ajankäyttö on pirun tärkeätä, ja siitä voitaisiin puhua vaikka kuinka pitkään, mutta mä haluaisin nostaa yhden teemaan esille vielä, joka on niinkin haastava kuin uuden oppiminen ja uudistuminen. Mä olen itse oppinut, vaikka olenkin vanha jo, kuitenkin uudistautumaan sillä, että mä olen kirjottanut muutaman julkaisun ja mä olen julkaissut yhden kirjan kaverin kanssa. Sitten mulla on tapana uudistua ollut myös osittain sitä kautta, että mä vaihdan duunia aika usein ja kuten säkin teet, mä olen saanut mentoroida aika montaa yritystä ja yrittäjää joko hallitustyöskentelyssä tai muuten vain. Millä tavalla sä uudistut, koska kaikkihan me nähdään, että se sama tapa, millä me ollaan tehty duunia, ei kanna enää asiakkaille kymmenen vuoden päästä? Mä ajattelen sitä, että sä olet myyntityössä, sä olet tehnyt pitkään myyntityötä ja kouluttanut myyjiä myymään ja niin poispäin. Millä tavalla sä uudistut? Kerro vinkkejä kuulijoille uudistumiseen tai sun kykyä uudistua?
OK: Ah, ihanan aihe, koska varsinkin nyt kun pandemia on parin vuoden aikana muuttanut meidän maailmaa entistä enemmän, mun mielestä nyt ja tulevaisuudessa, jos me ei olla uudistumiskykyisiä, me ollaan aika pulassa. Mä puhun ihan puhtaasti siitä, miten sä osaat muuttuvissa tilanteissa reagoida, kyky oppia uutta, käyttää eri järjestelmiä, teknologiaa. Tämä on kaikki ihan älyttömän tärkeätä tänä päivänä. Miten mä itse sitä teen. Mulla on tiettyjä asioita, mitä mä teen päivittäin; tiettyjä asioita, mitä mä teen kuukausittain; tiettyjä asioita, mitä mä teen vuositasolla. Jos näitä vähän purkaa: Päivittäin opin joka kerta, kun avaan esimerkiksi ihan LinkedInin. Mä seuraan siellä tiettyä sisältöjä, mitkä liittyy mun omaan ammattiin, omaan ydinosaamiseen, kilpailijoihin. Se on aina oppimista ja inspiroimista, kun mä näen vaikka myyntiin ja markkinointiin liittyviä keskusteluita. Sitten tietysti se oma sisällön tuottaminen, eli mä teen kuitenkin päivittäin someen sisältöä. Se on aina mahdollisuus oppia, kun kirjoittaa ja saa sen dialogin verkoston kanssa aikaiseksi. Se on se, mitä päivittäin. Viikkotasolla sitten taas podcastit, kirjojen lukemiset. Ne on ne, missä opin ja opiskelen jatkuvasti. Sitten on tietysti ihan opinnot, eli olen investoinut yrittäjänä niin rahaa kuin aikaa. Rastor-instituutti oli se yksi silloin, kun olin vielä päiväduunissa, ja nyt yrittäjänä mä olen opiskellut ihan omakustanteisesti muutamissa myyntikoulutuksissa ja BCI:llä opiskelin fasilitointitaitoja, koska niitä täytyy varsinkin nyt paremmin osata, kun tehdään etänä kaikki. Tämmöisiä juttuja: koulutukset, webinaarit, kirjat, some ja sitten se oma tekeminen korvat höröllä koko ajan.
OH: Hieno kuulla. Oletko sä ajatellut hakea tutkintoja itsellesi ihan tutkintoa tutkintoa? Mä tarkoitan nyt olkoon nyt sitten ammattikorkeakoulututkintoa tai yliopistotutkinto tai jotain muuta tällaista. Onko ollut ikinä ajatuksissa, että silläkin voisi päästä johonkin?
OK: On joo. Mulla jäi ihan kauhea nälkä oppimiseen, kun päättyi se mun markkinointiviestinnän ja sisältöstrategian koulutus. Se oli oppisopimuksella silloin pari vuotta sitten. Siitä on kyllä jäänyt kova nälkä. Jos viime vuonna ekana täytenä toimintavuotena olisi ollut enemmän aikaa, olisin jo opiskellut lisää. Mulla on nyt ollut tässä koko ajan silmät ja korvat auki, että mikä on se seuraava. Todennäköisesti se tulee liittymään jollain tapaa digitaaliseen markkinointiin.
OH: Eli digitaalisen markkinoinnin kursseja kaivataan. Tässä podcastsarjassa ollaan puhuttu myös alustoista ja alustoilla tapahtuvista kursseista ja oppimisesta, joka ei ole formaalia oppimista. Oletko sä ikinä käynyt alustojen kautta kursseja tai Linkkarin kautta kursseja tai muuta?
OK: Olen joo. LinkedIn Learning -videoita kulutan ihan systemaattisesti ja sitten kulutan erilaisissa opistoissa näitä ihan verkkokursseja. Mähän olen siis MM-liiton jäsen ja MM-liitolla uusi myynnin lähettiläs. Sielläkin mulla on oikeus tällä hetkellä kuluttaa hyviä myynnin ja markkinoinnin etäkoulutuksia ja verkkokursseja. Alma Talentin Seduolla mä olen myös valmentajana ja siitä syystä pääsen myös itse käsiksi heidän materiaaleihin. Eli kyllä. Ne on mun mun mielestä hyviä juttuja vaikka auton ratissakin välillä kuunnella ja välillä taas ihan keskittyä ja varata sille se aika ja suorittaa ihan tutkintoja, mutta kyllä ehdottomasti. Verkkokurssithan on koulutuksen uusi musta, eikö niin?
OH: Juuri näin, juuri näin [naurahtaa]. Sä elät ruuhkavuosia nyt.
OK: [naurahtaa] Kyllä.
OH: On muksua ja on vähän koiraa ja ukkoa ja duunia ja niin poispäin. Me ollaan huomattu itse tässä, että aika moni yrittäjä ja moni naisyrittäjä kokee ihan samaa, koska ikävä kyllä kyllä se niin on, että muksuista naiset kantaa enemmän ehkä huolta kuin miehet, vaikka täytyy miehelle hattuakin nostaa. Välillä nekin viettää niitä isyyslomia ja niin poispäin. Kerro isoin kokemus, mitä sä haluat jakaa meidän naiskuulijoille ja naisyrittäjille ruuhkavuosien hallinnasta.
OK: Happimaski ensin itsellesi [naurua]. Tällaisen terveisen lähettäisin kaikille yrittäjä-äideille ja ihan äideille ylipäätänsä. Mähän olen siis yksinhuoltaja ollut aina. Nykyään onneksi on aivan ihana avomies ollut jo tässä pari vuotta kelkassa mukana. Kiitos hänelle siitä [nauraa]. Happimaski pitää olla itsellä. Jos me äidit ja yrittäjät emme itsestämme huolta pidä, siitä kärsii kyllä sitten ihan koko kerrostalo ja oma koti ja se yrityksen liiketoiminta ja asiakkaat. Kyllähän meidän täytyy pitää itsestämme huolta, ja siellä kalenterissa täytyy olla sitä happea myös niin, että sä itse huolehdit itse itsestäsi. Kyllä mä viime vuonna laiminlöin Kankkusen Oonaa, mutta tänä vuonna on taas sitten Kankkusen Oona kuntoon -projekti: liikunnalle lisää aikaa, tarpeeksi unta, hyvää ravintoa, ihan nämä elämän perusjutut. Niistä on pidettävä kiinni. Sitten muista prioriteetti. Yritys on aina vain yritys ja se on duunia. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että on terveyttä, onnellisuutta, rakkautta ja niistä pitää tiukasti ja mustasukkaisesti pitää kiinni, vaikka olisi kuinka kunnianhimoinen niin kuin minäkin.
OH: Hieno juttu. Kiitos Oona kauheasti. Nyt loppuun vielä, vaikka varmaan sulla on kalenteri täynnä ja pyyntöjä tulee, kerro mistä sut löytää.
OK: Jes, saan myydä tähän loppuun [naureskelua].
OH: Kyllä.
OK LinkedInista tietenkin, Instagramista, Facebookista ja YouTubesta. Helpoin tapa tavoittaa minut on LinkedIn ja Instagram. Niissä mä vietän eniten aikaa. Sitten tietysti ihan www.networkandgrowth.fi. Verkkosivuilta löytyy muun muassa maksuton LinkedIn-opas. Sieltä pääsee myös mun LinkedIn-verkkokurssin kurkkaamaan ja sieltä voi varaa mun kanssa kasvuvartin, vartin maksuton sparraus. Toivottavasti saan antaa vartin aikana näkemyksiä siihen, miten sitä kasvua rakentaa.
OH: Hieno kasvuvartti. Paljon kasvuvartti maksaa?
OK: Ei yhtään mitään.
OH: Vau!
OK: Se on ihan maksuton kasvuvartti. Sieltä vaan buukkaamaan HubSpotin integraatio huolehtii sen mun kalenteriin.
OH: Hieno juttu. Kiitoksia Oona kauheasti. Nyt alkaa perjantai-ilta lähestymään. Me haluttaisi toivottaa sulle erittäin rentouttavaa, hyvää viikonloppua. Muista pitää läheisistä huolta, koirasta huolta ja käykää vaikka pitsalla tai jäätelöllä vielä. Ekillä on kanssa terveiset meille kaikille.
EA: Mä jäin miettimään ja oikeastaan teille molemmille kysymys vielä tuosta uudistumisesta. Ainakin mulla tuntuu olevan silleen, että kun joku asia kiinnostaa oikeasti ja tulee sellainen mielenkiinnonkohde, aika lujaa sitä päin. Antaa itselleen luvan kiinnostua ja innostua ja motivoituu uudesta, ettei ajattele sitä mörkönä tai pakkona, vaan mahdollisuutena. Allekirjoitatteko te tällaista näkemystä?
OH: Ehdottomasti.
OK: Kyllä. Mulla lukee LinkedIn-profiilissa mottona, että kun innostuu, niin onnistuu ja kun onnistuu, niin innostuu.
OH: No niin. Kiitos. Näihin sanoihin: kun innostuu, niin onnistuu, kun onnistuu, niin innostuu. Upea aforismi meille kaikille. Kiitoksia Oona.
EA: Kiitti.
OK: Kiitos. Oli kiva olla mukana. Moi.
OH: Moi moi.
Ei kommentteja