Digitaalisuutta yrittäjänaisille 5: Digimediat ja verkostoitumisen mahdollisuudet liiketoiminnassa
Yhä useampi näkyy verkossa eri kanavissa, kuinka hyödynnän verkostoitumista omassa työssän
Keskustelemassa Mirita Saxberg, Otto Härkönen ja Erkki Alanen.
Podcastsarja Digitaalisuutta yrittäjänaisille on tuotettu osana Oona 2.0 – Yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta (ESR) -hanketta.
Oona 2.0 – yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittama hanke, jota Metropolia Ammattikorkeakoulu toteuttaa Uudellamaalla. Hankkeen toiminta-aika on 1.4.2020-28.2.2023.
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (32.1MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
Puhujien merkinnät: OH: Otto Härkönen
EA: Erkki Alanen
MS: Mirita Saxberg
[tunnusmusiikki]
OH: Tervetuloa Oona 2 -hankkeessa tuotettuun podcastsarjaan, jossa keskustellaan digitaalisuudesta lisää liiketoimintaa ja erityisesti yrittäjänaisille. Mä olen Otto, morjesta. Mä olen lehtori Metropolialla ja mul on pari omaa yritystä sen lisäksi. Mulla on mukana mielenkiintoiset vakiovieraat.
EA: Terve. Mä olen Eki Alanen. Mä olen Metropoliassa liiketalouden yksikössä myöskin lehtorina, markkinoinnin lehtorina. Mulla on bränditaustaa, strategista kouluttamista ja tämän tyyppisiä juttuja olen tehnyt paljon. Mielenkiintoisia aiheita tulossa.
MS: Mä olen Mirita Saxberg, yrittäjä ja ammatillinen opettaja. Mulla on takana bisneskoulutus, tällä hetkellä teen johtamisen väitöskirjatutkimusta ja hallintotieteiden maisterin koulutuskin mulla on. Mä olen ollut politiikassa viimeiset seitsemän vuotta ja tällä hetkellä Helsingissä kaupunginvaltuutettuna. Olen kyllä marinoitunut ihan oikeissakin töissä. Sitä ennen olen työllistänyt tapahtuma-alan yrityksessä toistasataa työntekijää ja koordinoinut markkinointia isommassa firmassa, opettanut opiskelijoita teineistä eläkeläisiin ja tosiaan siitä pompannut tuon politiikan kautta. Tällä hetkellä tuolla Itä-Helsingin Yrittäjissä ja olen siellä ollut jonkin aikaa jo hallituksen jäsenenä. Tosi mielellään olen nyt täällä juttelemassa teidän kanssanne kiitoksia kutsusta.
OH: Kiitos Mirita, että tulit. Meidän teema on tällä kertaa digimediat ja verkostoitumisen mahdollisuudet liiketoiminnassa ja elämässä muutenkin. Mä muuten unohdin sanoa. Mäkin olen siinä Itä-Helsingin Yrittäjissä. Me ollaan samassa hallituksessa Miritan kanssa.
MS: Sitä kautta me tunnetaan.
OH: Meillä oli keskiviikkona viimeksi kokous. Tehtiinkö me hyviä päätöksiä?
MS: Eiköhän. Olit ainakin hyvin aktiivinen.
OH: No niin, aktiivisuutta tarvitaan [nauraa].
MS: Aktiivisuutta tarvitaan ehdottomasti sehkä näin livenä että diginä.
OH: Mulla on tausta ehkä enemmän se liiketoiminnan kehittämisen juttu, ja jotenkin mä olen itse aina ollut sitä mieltä, että kaikkea pitää kokeilla kerran elämässään. Se on tosi tärkeätä. Mä koitin sitten ihan aikani kuluksi… Mä olin silloin Orivedellä hommissa. Mä oli elinkeinoveijarina siellä eli kunnan elinkeinojohtajana. Sitten mä päätin, että poliitikon uraa pitää kokeilla kanssa. Mä olin joskus ylioppilaskunnassa edustajistossa ja olin ylioppilaskunnan hallituksessakin joskus ja olen ollut usein yrityksen hallituksessa, mutta poliitikkona mä en ollut ikinä. Kun mä olen ylensyönyt pygmi alun perin Tampereelta ja nykyään asun Hesasssa, mä ajattelin, että mäpäs koitan Helsingin kaupunginvaltuustoon. Mä rakentelin vähän Facebook-juttuja ja kaikennäköistä muuta tällaista, mutta sitten mä huomasin, että mun verkostot ei ole riittävät pääkaupunkiseudulla. Mä olin Lappeenrannassa opettanut tuhansia opiskelijoita, jotka asui Espoossa ja Vantaalla ja ympäri ämpäri Suomea ja maailmaa, mutta Helsingissä mulla ei ollut riittävästi verkostoja. Kuinka sä olet Mirita rakentanut tavallaan sitä omaa verkostoasi? Nyt mä ajattelen yrittäjyyden kautta, mutta myös sen poliitikkoroolin kautta.
MS: Nehän lomittuu aika lailla toisiinsa. Mäkin olen vähän tällainen pygmi muualta kuin Helsingistä, elikkä olen lähtökohtaisesti Riihimäeltä kotoisin, mistä tulee kaikki luovat hullut tällä hetkellä tuolla viihdealalla. Mä muutin 2000-vuonna Helsinkiin ja 2006 mä pistin pystyyn oman yrityksen Helsingissä. Mä olen työskennellyt siitä saakka ammattijuontajana muun muassa ja nähnyt paljon ihmisiä eri firmoista, tehnyt erilaisten firmojen kanssa yhteistyötä. Tietysti kun on ollut paljon esille, on myöskin tullut tavattua… tai sanotaan, että apina ei tunne niin montaa ihmistä kuin… Miten se menee tämä monkey knows nobody?
EA: Kaikki tuntee apinan.
MS: Niin, tämä on tämä. Ehkä siinä on vähän tätä, että on tietyllä tavalla kerännyt sellaista tunnettuutta, vaikka ei olekaan mikään julkkis, mutta se on just auttanut tässä verkostojen rakentamisessa se yrityspuoli. Sitten sen jälkeen kun politiikkaan päädyin, olen huomannut vaalikampanjoiden ja muiden kautta, että yllättäen tästä tosiaan on hyötyä, että on rakentanut niistä verkostoja. Toi vaalikampanjointi, eikö olekin Otto, aika hyvä tulikoe sille, että mitkä on omat digiviestintätaidot?
OH: On aika raaka.
MS: Aika paljon saa tehdä töitä ja olla takki auki tavoitettavissa joka suuntaan.
OH: Joo, se on aika raaka koulu. Se oli mulle paras oppi, vaikka mä en päässytkään läpi.
MS: Joo.
OH: Mä sain vähän ääniä, mutta kuitenkin sain ääniä. Mä olin ihan tyytyväinen siihen omaan äänisaaliseeni. Puolueesta mä en välittänyt ollenkaan. Mulle oli tärkeintä, että mä olen sellaisessa puolueessa, johonka mä pääsen ehdokkaaksi ja jolla on mahdollisuus päästä läpi, eli keskusta esimerkiksi meni pois kokonaisuudessaan siitä.
MS: Nyt tämä menee liian poliittiseksi [naurua].
OH: No joo, joo.
EA: Mä mietin tätä, että joillekin ihmisille tämä verkostojen rakentaminen on helppoa ja luonnollista. Henkilökohtaiset ominaisuudet jotenkin sopii ja tukee sitä. On ehkä sitten ekstrovertti tai kiinnostunut muista ihmisistä, mutta joillekin se voi olla vähän vaikeata. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että tämmöiset verkostoitumiskyvyt ja -taidot on hirveän tärkeitä. Miten tukisi sellaisia ihmisiä, joilla se verkostoituminen ei tule ihan luonnostaan? Mitäs sanotte?
MS: Jos mä nyt nappaan tähän ensimmäisen vastausvuoron, koska mulle tulee ihan ensimmäisenä mieleen se, että se oma aktiivisuus on tärkeintä. Esimerkiksi ne kontaktit, joita live-elämässä tekee, siirtää ne sinne verkkoon. Käy LinkedInissä tai muissa kanavissa, mitkä on omalle kohderyhmälle tärkeitä. Käy siellä katsomassa, että löytyykö tämä tyyppi sieltä ja laittaa pienen viestin kera sinne kaveripyynnön. Siis rohkeita lähestymisiä, että on se sama hyvä tyyppi, se oma persoona ja sen oman firman viestillä. Sähän näytät itse käyntikorttina sitä yrityksen arvopohjaa ja muuta, rakennat luottamusta. Reippaasti se verkkoon, koska siellähän tämä livekontakti kertautuu.
EA: Joo.
OH: Toi on tosi haastavaa. Mä itse luokittelen itseni ehkä enemmän ekstrovertiksi. Mä mietin sitten niitä introvertteja, joita mä tunnen. Mä just ajattelin, että kyllä hitsi soikoon vanhoja pomoja löytyy ja sitten löytyy esimerkiksi meidän biliskerhon puheenjohtaja. Se on ihan selkeästi introvertti. Ei se kauheasti verkostoidu siinä, mutta kyllä se sitten sen teeman ympärillä, eli silloin kun pelataan Itä-Helsingin ravintolaliigaa ja se näkee muita pelaajia, kyllä se siellä sitten puhuu siitä omasta ammattitaidostaan. Ehkä toi, mitä Mirita sanoi, on aika hyvä juttu. Sä verkostoidut siellä, missä sä itse koet sen jutun tärkeäksi. Ehkä se on tärkeä asia. En mä tiedä.
EA: Yksi, mikä varmaan auttaa, on se, että olet aidosti kiinnostunut siitä, kenen kanssa sä olet tekemisissä, eli näytät sellaiselta, että haluat oppia tuntemaan, haluat oppia tietämään näistä hahmoista, joiden kanssa olet tekemisissä. Se varmaan auttaa semmoisen kivan kontaktin luomiseen ja auttaa sitten eteenpäin siinä verkoston rakentamisessakin. Ehkä ei puhuta rakentamisesta, vaan muodostumisesta.
MS: Ja ylläpidosta myös.
EA: Niin kyllä.
OH: Ehkä se ammatillisuus tulee siinä yrittämisessä tosi tärkeäksi. Sähän olet sen oman alasi ammattilainen. Jos sä yrittäjänä pärjäät, sun täytyy olla helvetin hyvä siinä jutussa, mitä sä teet. Sä olet varmasti parempi kuin 99 prosenttia muista.
MS: Niinpä.
OH: Silloin sä ammattilaisuuden kautta pystyt saamaan niitä verkostoja, vaikka sä olisitkin ehkä hiukan sisäänpäin kääntyneempi kuin jotkut toiset.
MS: Joo ja moniahan meitä vaivaa sellainen tietynlainen riittämättömyyden tunne. Tuntuu, että olenko mä nyt oikeasti tarpeeksi pätevä ja voinko mä ottaa asianomistajuutta jostain asiasta, mutta pitäisi rohkeasti vain luottaa siihen, että jos mä olen puurtanut tätä samaa juttua vuoden tai 20 vuotta, onhan sitä kokemusasiantuntijuutta ainakin, vaikka se koulutus puuttuisi. Sitten lisäksi kun ottaa vielä sen, että monihan kouluttaa ja eri elämän osa-alueilla kerää kokemusta, kyllä sitä vaan pitäisi itseensä luottaa, että uskaltaa tuoda sitä omaa viestiä ja omaa ammattitaitoaan esiin.
EA: Kyllä, kyllä. Nyt en voi olla mainitsematta, että kun seuraa erilaisia sosiaalisen median keskusteluja, aina ei tartte edes kovin suuri asiantuntijakaan olla [naurua], että voi ottaa osaa näihin.
MS: Joo siis keittiöpöytäasiantuntijuushan on hyvin riittävä ainakin Facbeook-keskusteluissa.
EA: Kyllä, kyllä.
MS: Tässähän on tietysti se ero, että missä kanavassa sitten pyörittää tätä omaa verkostoa tai mitä haluaa rakentaa. Näitähän on mahdollisuuksia nyt esimerkkinä just Facebook, LinkedIn, Instagram, mitä se oman firman kohderyhmä tai oman alan kilpailijat tai asiakkaat tai muut seuraa. Siellähän pitää olla läsnä, missä ne ihmiset on. Jokaisessa foorumissa on omat kirjoittamattomat sääntönsä, eli Facebookissa käydään vähän erityyppistä keskustelua kuin Linkkarissa. Kyllä ammatillisesti itse koen ja mitä olen saanut tietää kollegoilta ja muilta, kyllä se LinkedIn on sellainen, missä käydään just nimenomaan enemmän ammatillisen tason keskustelua. Tietysti sielläkin kissavideoita voi joutua katselemaan välillä, mutta kyllä se on enemmän ehkä sellainen, että rennolla tavalla voidaan ammatillisessa mielessä lähestyä.
EA: Mites yrittäjällä sitten tällainen oman persoonan ja sen yrittäjyyspersoonan liitto? Kuinka paljon kannattaa miettiä sitä, minkä verran tuo sitä omaa persoonaa peliin vai onko se mahdollisesti jossain tapauksessa sitten hyvä, että se on täsmälleen sama, että se yrittäjä on sama ihminen verkostoituessaan kuin se ihminen on tavallaan vapaa-aikanakin sen yritystoiminnan ulkopuolella?
MS: Kyllähän se oma persoona tuo sille omalle viestille ja yrityksen viestille ihan erilaisen kaikupohjan. Mun mielestä on tosi tärkeätä aina muistaa se, mitä tuossa äsken ehkä vähän jo sivusinkin, että ihminen itse sekä kaikki työntekijät, jotka sillä ihmisellä on töissä, ne on kaikki sen yrityksen käyntikortteja. Se käytös ja se tapa kommunikoida ne asiat, joista puhutaan, ne kaikki viestii sitä yrityksen arvomaailmaa, halusi sitä tai ei. Sitä voi itse ajatella, kun tiedostaa sen, että mä en voi firmalle rakentaa imagoa, koska imago on se juttu, mikä muodostuu siellä toisten silmissä, mutta voin auttaa viestimällä sillä tavalla kuin minkälainen mä haluisin sen fiiliksen ja sen imagon siitä firmasta olevan muiden silmissä.
EA: Kyllä, kyllä.
MS: Siinä mielessä kyllä mun mielestä persoonaa peliin. Se on yksi erottautumistekijä etenkin tuolla digiviidakossa.
OH: Korona-aikana tämä on rakentanut meitä ihan erilaisiksi kokonaisuudessaan. Aikaisemmin pystyttiin kohtaamaan helposti kahviloissa ja kuka istuu pubeissa ja kuka istuu ruokapaikoissa jne. Sä kun olet kokenut yrittäjänä myös tavallaan sen hetken, kun oltiin turuilla ja toreilla läsnä eikä ollut vielä digitaalisuutta, kuinka sä olet rakentanut omaa digitaalista verkostokyvykkyyttäsi? Uskallatko sä tällä hetkellä vaan lähestyä esimerkiksi Ekiä tuosta, vaikka et ole nähnyt ikinä, että hei, sulla on mielenkiintoinen juttu, mielenkiintoinen postaus tuolla? Tai millä tavalla sä rakennat? Onko sulla temppuja millä tavalla, kun sä olet kuitenkin ammattilainen näissä asioissa?
MS: Joo, rohkeasti lähestymään vaan. Toi koronahan on vaikuttanut sillä tavalla, että itse on ehkä vähän laiskistunut tuossa somessakin, kun tietää, että oman alan hommat on ollut tauolla. Aika paljon on pyörinyt just vaikka moderaattorina tapahtumissa tai tehnyt juontoja ja muita. Nyt kun näitä livetapahtumia ei ole ollut, on vähän ehkä henkisesti mennyt semmoiseen pieneen lomamoodiin. Se on väärin. Mä toivon, että kukaan muu ei tee sitä. Eli ehkä mä en nyt ammenna tällee korona-aikana omakohtaisesta kokemuksesta, mutta miten olisi tarkoituksen mukaista tehdä ja mitä mä tiedän, että tosi moni on tehnyt, on kehittänyt sitä omaa tarjontaa siihen suuntaan, että ei just tarvita näitä livekohtaamisia. Mäkin olen kyllä nyt alkanut enemmän painottamaan näihin tämmöisiin viestinnän valmennuksiin ja esiintymiskoulutuksiin, joita voi pitää ihmisille joko verkossa tai tapaamalla pienellä porukalla. Näissä kaikissa kyllä yhteinen tekijä on se, mikä pitäisi tehdä sekä verkostojen rakentamisessa että siinä suuntautumisessa uudelleen, jos täytyy sitä bisnesideaa vähän kehittää, kyllä se on se rohkea lähestyminen. Katsoo vaikka just postauksia oman alan termeillä, hakusanoilla. Voi laittaa hashtagin. Hakee vaikka jossain postauksissa, että mitä kaikkea tästä aiheesta on kirjoitettu. Sitten lähestyy niitä kirjoittajia: ”moi, mulla on firma samalla alalla, olisi kiva verkottua” tai ”hei, mulla saattaa olla sulle ratkaisuja, jutellaanko?” tai ”mitä sä teet?” Sillä tavalla lähteä rakentamaan sitä. Kyllä ihan ehdottomasti kannattaa tämmöinen. Tavallaan jos miettii, että toi sosiaalinen media olisi semmoinen ravintola, johon lähdetään etsiä kumppania niin kuin ennen vanhaan tehtiin silloin, kun oltiin vielä sinkkuja ja saatiin käydä ravintoloissa. Se haku päällä siellä somessa.
OH: Eli niin kuin Tinderiin vaan profiili ja sillä hyvä, etiäpäin [nauraa].
MS: Sekin saattaa toimia tietysti joillain aloilla [naureskelua], mutta kyllä mä käyttäisin työelämän Tindeinä tuota LinkedIniä [naurua].
EA: Aika moni hyvä asia on lähtenyt liikkeelle siitä, että on avannut suunta, on kysynyt tai on ylipäätään ollut yhteydessä.
MS: Mm.
EA: Se kynnys kannattaisi varmaan olla aika matala. Jos näkee jonkun pienenkin mahdollisuuden jossain, käyttää sen hyväksi eikä jää sitten miettimään, että olisi pitänyt.
MS: Kyllä ja tuommoinen, jos ajatellaan, että lähetetään privaviestiä ja halutaan luoda tuttavuuksia verkon kautta, se on yksi osa-alue tätä. Toinenhan on tietysti se, että olet itse saatavilla ja kerrot, kuka olet ja mikä se palvelu on. Tämä tapahtuu aika lailla tekemällä vaikka postauksen tai videon tai lähettämällä kuvia, riippuen mikä se foorumi on. Eli sitä omaa asiantuntijuutta voi myös tuoda esille sinne ja olla itse myös tavoitettavissa. Joku saattaa bongata, että aijaa, täällä on tämmöinen postaus ja tämmöinen tyyppi. Käytä aina niitä samoja hashtageja ja samoja sanoja, joilla ihmiset pystyy hakemaan niitä postauksia, koska tosi moni tekee tätä, että käydään hakemassa sitä omaa verkostoa. Ole aktiivisesti postauksienkin avulla sitä verkkoa ja sitten kun sieltä tulee yhteydenottoja, on tavoitettavissa, vastaa niihin.
EA: Sä viittasit äsken Mirita tähän verkoston ylläpitämiseen. Mitäs vinkkejä sulla olisi siihen, että miten sä pidät sen oman verkoston relevanttina, aktiivisena ja toimivana? Itse joskus huomaan sen, että jos katsoo vaikka noita sosiaalisen median, mimmoista verkostoa nyt itsellä on, siellä saattaa olla hahmoja, joiden kanssa ei ihan hirveän paljoa ole yhteistä eikä tekemistä.
MS: Joo, niin on. Olen käynyt erinäisiä keskusteluja etenkin vaalikampanjan aikaan asioista, jotka ei millään tavalla ole esimerkiksi mun päätösvallassa kuntavaaliehdokkaana ja kuitenkin vaaditaan tilille tietyistä asioista ja muista. Joskus kun mä olin ekaa kertaa ehdolla, mä antauduin näihin keskusteluihin ja perustelin ja mä kaivoin tutkimustietoja. Mä ehkä tein johtopäätöksiä, joita ei välttämättä pitäisi tehdäkään niin kuin kaikki tekee tämmöisessä keskustelussa tuolla somessa. Siitä ehkä oppineena, kun mä yöt valvoin ja velloin tätä keskustelua, en enää tekisi tätä. Priorisoisin sen ajankäytön niihin asioihin, joilla oikeasti on merkitystä sen oman tavoitteen kannalta ja niitten muitten ihmisten kannalta joiden kanssa sä olet siellä oikeasti aktiivisesti tekemisissä live-elämässä tai verkossa. Ihan kaikkeen ei kannata sitä aikaa käyttää. Se semmoinen priorisointi on tosi tärkeätä.
EA: Kyllä, kyllä.
MS: Mä luulen, että se voi olla yksi asia, minkä tekin olette herrat huomanneet tässä, että oma aika on ehkä se suurin asia, mitä itsestään voi antaa tässä maailmassa. Kun diginä mennään, aikaahan saa tuhlattua ihan mihin vain.
EA: Kyllä.
OH: Toi on pirun tärkeätä toi oikeassa verkostossa oikea kommentti, jonka sä otit esille. Mä itse olen huomannut, että vähän samalla tavalla kuin ennen aikaan oltiin seminaarissa, kyllä sä kuuntelit sitä seminaarin puhujaa ja jos sä löysit hyvän kysymykset siellä, asian, joka kosketti sua, sitten sä nostit käden ja kysyit. Sama vaikuttavuus näyttäisi olevan nyt olkoon se TikTok tai Linkkari tai Naamakirja tai Insta, ihan mikä tahansa, mutta sama juttu, että jos sä näet jonkun postaavan jotain sulle tärkeätä, sä prosessoit sen asian ja sä kontribuoit siihen jotain, eli sä tuot omaa osaamista ja omaa ammattitaitoa esille. Sitä kautta se verkosto ehkä tiivistyy ja lähentyy ja syventyy kuten sä sanoit. Sitten kun sä olet Helsingin kaupungissa valtuutettuna, mikä on budjetti? 20 miljardia vai 5 miljardia vai mikä? Eihän sellaisiin asioihin kaikkiin voi perehtyä. Se on ihan mahdotonta.
MS: Tämä on juurikin näin totta. Sitten jos ajattelee, miten mä vaikka tuolla Linkkarissa toimin viestinnän valmentajana tai sisällön tuottajana, kyllä mulla on siellä oma verkosto, joita mä seuraan ja ne on aika lailla mun joko kilpailijoita tai potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Tämmöisiä yhteistyömahdollisuuksiakin sieltä löytyy aika paljon juurikin tällä tavalla, että tuo esiin niitä omia näkemyksiä ja puuttuu joihinkin keskusteluihin tuoden sitä omaa kontribuutioita. Toi on tosi hyvä pointti.
OH: Täytyy myöntää, että mä olen ottanut itselleni jo tuon suodattimen, jonka toivoisi, että joku rakentaisi appin, että puhallat puhelimeen, sitten kun olet juonut yli kaksi keskiolutta, älä kommentoi [naurua].
MS: Digitaalinen rattilukko.
OH: Just näin [naurua].
EA: Toi oli hyvä nosto se oma kontribuutio. Yksi tapa olla aktiivinen on se, että linkkaa vaan muiden mielipiteitä, muiden keskusteluja, muiden uutisia, mutta mulle se jää vähän ohkaiseksi, jos niissä ei ole mukana sitä, miten itse tähän asiaan suhtautuu.
MS: Mm.
EA: No joo, Linkkarissa nyt huomaa aika usein sitä, että se oma profiili rakentuu ehkä aika paljon myöskin sen kautta, mitä jotkut muut ovat julkaisseet, ja jää se oma näkemys vähän ohkaiseksi. Näinkin jotkut toimii.
MS: Joo ja sitten jos linkkaa jonkun artikkelin, välttämättä se lukija ei yhtään saa siitä samaa viestiä, minkä takia itse sitä on linkannut eteenpäin.
EA: Kyllä, kyllä.
MS: Eli siihen on aina hyvä laittaa edes suora sitaatti siitä tärkeästä kohdasta tai nopea referaatti. Kaksi lausetta vaikka, että mikä juttu ja minkä takia tämä on kiva tai tärkeä tai mitä tästä voisi kehittää. Kyllä se on just näin. Mä mietin myös sitä, että tuota ajankäyttöä jos pohtii, monella etenkin naisella mahdollisesti äidillä saattaa olla itsellä aika isona prioriteettina, totta kai miehilläkin, mutta mä nyt puhun naisille, kun meidän kuulijat ehkä on naisia ja itsekin tässä edustan kyseistä sukupuolta, se, että lapsille annetaan aikaa. Elämässä on niin paljon, on se lapsielämä, mahdollisesti puolison kanssa elämä, sitten on omat kaverit, sitten on se työ ja sitten on vielä tämä verkostorakentaminen, mikä on oma komponenttinsa, vaikka se linkittyy työhön, mutta siinä on se vapaa-aika ja kaikki muu yhdessä. Jotta tälle yhdelle pienelle elämän osa-alueelle pystyy järjestämään tarpeeksi aikaa, senhän täytyy olla omissa silmissä tärkeätä. Jotta se olisi omissa silmissä tärkeätä, voisi olla hyvä miettiä sitä, mitkä ne on ne hyödyt siitä somettamisesta tai digissä olemisesta. Mä olen koonnut muutamia juttuja, mitä mulle tuli etukäteen mieleen näistä hyödyistä tämmöisessä breafissa paketissa.
EA: No niin, kiinnostavaa.
OH: Anna palaa ehdottomasti.
MS: Mä mietin, että tällein viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta katsoen ne hyödyt muun muassa on tietysti ne omat uramahdollisuudet, eli se yrittäjyys. Mutta mitä jos onkin jotain muuta? Voisiko vaikka oman alansa ekspertti alkaa kouluttamaan jotain tai voisiko kehittää sitä omaa palvelutarjontaa jollain tavalla? Eli uramahdollisuudet. Sitten on tietysti uudet asiakkaat eli lisää rahaa [napsauttaa sormiaan]. Se on tärkeä. Sitten just se oman bisneksen kehittäminen, että tiedetään, minkälainen se markkina tällä hetkellä on, ketä siellä on kilpailijoina, minkälaisia mahdollisuuksia tosiaan olisi vaikka yhteistyöhön jonkun saman alan toimijan kanssa tai mitä ne asiakkaat haluaa tällä hetkellä ostaa. Eli voi kehittää sitä omaa tekemistä ja omaa tuotetta tai palvelua. Saa ymmärrystä markkinoista sen digin kautta. Kysyntähän lisääntyy aina silloin, jos sitä verkostoa rakentaa enemmän. Se nyt on ihan selvä näin yleisesti. Sitten paitsi tämä uusien asiakkaiden hankinta, mutta myöskin asiakassuhteiden ylläpito, eli tehdään tyytyväisempiä asiakkaita olemalla tavoitettavissa ja lisäämällä sitä luottamusta siihen omaan tekemiseen. Vahvistaa omaa asiantuntijuutta. Tämä itsensä tai yrityksen tai oman asiantuntijuuden profilointi tuolla verkossa auttaa halutun imagon syntymisessä. Mietin, että yksi tärkeä vielä on tietysti, että tämä tämmöinen suusta suuhun suosittelu on paljon helpompaa ihmisille, jotka kuvittelee tuntevansa sut henkilökohtaisesti, kun ne juttelee siellä verkossa sun kanssa tai näkee postauksia säännöllisesti vaikka. Ne voi sitten sanoa helpommin ihmiselle, että hei tämä tyyppi, osta siltä, mä tiedän jonkun, joka tarjoaa tätä palvelua. Tämmöinen henkilökohtainen fiilis, että tunnen tämän tyypin, auttaa tosi paljon erilaisilla tavoilla tässä asiakaskontaksissa. Se helpottaa ostopäätöstä.
OH: Yksi asia, jota mä pohdin tuossa… Mä palaan nyt vähän aikaisempaan keskusteluun siitä, että pitää valita tavallaan taistelut, joissa on verkossa. Eli kun sä postaat jotain, siellä varmaan kolmas tai neljäs vastaus jo ajattelee ihan täysin eri tavalla kuin sä ajattelet. Silloin tavallaan tämä mitä sä sanoit aikaisemmin sen lyhyen briiffin, että mitä sä ajattelet asiasta, kiteytä se, mutta kun se ei aina vaan riitä. Tässä on ongelma se, että sieltä tulee silti näitä trolleja, ketkä huutaa ja sanoo, että ei hyvä, ei hyvä, ei hyvä. Mä jossain vaiheessa pohdin sellaista psykologisen valmennuksen kautta, jonka jokainen kuulijakin voisi rakentaa itselleen, tavallaan tällainen resilienssin kasvattaminen, tämmöisen mental backpackin eli mielialarepun rakentaminen. Sitten siinä vaiheessa kun tuntuu tosi pahalta, kun joku on kommentoinut sulle pahasti, että ei, mä en tätä tarkoittanut ihan tosi, sitten kaivat sieltä repusta sen kauniin jutun, jota sä itse esimerkiksi harrastat, jos purjehdit tai veneilet, että sä makaat auringossa siinä mukavassa saaressa ja kuuntelet aaltojen liplatusta. Miettii sitä hetken aikaa ja sen jälkeen vasta lähtee kommentoimaan, koska hyvin helposti tulee liian nopeasti heitettyä ”ei, tämä ei käy” [naurahtaa].
MS: Erittäin hyvä.
EA: Niin, valitse ne taistelut, mistä voit joskus luopuakin…
OH: Just näin, joo [naurahtelua].
EA: …tai mitä sulla on varaa hävitä.
MS: Sitten yksi hyvä on se niin kuin mun kaksi ja puolivuotias tekee mulle, kun mä sanon jotain, mikä häntä joko miellyttää tai ei miellytä, aina peukku pystyyn näyttää vaan mammalle peukkua. Sitä voi tehdä tuolla Facebookissakin [naurua].
EA: Mirita toi sun lista tuossa äsken, nostaisin siitä nyt vielä erikseen kaksi juttua: Tämä asiantuntijuus, sen kommunikoinen, mutta myöskin sen generoituminen sen oman verkoston myötä, eli mielipiteiden vaihtoa, osaamisen vaihtoa ja ymmärrystä siitä. Toki siitä itsekin voittaa. Sitten toi viimeinen, minkä mainitsit, tämä suositteluvoima. Kyllähän nimenomaan jollain tasolla tuttua tai hyväksi todettua tyyppiä on helppoa suositella. Näin se menee, ja siitä on kyllä yrittäjälle varmasti hyötyä.
MS: Näin on. Kyllä nykymaailmassa toi luottamus on tosi tärkeä.
EA: Kyllä.
MS: Että herättää ainakin tuntee siitä luottamuksesta.
OH: Ai juma, me saatiin uusi podcastteema: luottamuksen rakentaminen.
MS: Alright.
OH: Tässä on meille tosi tärkeä uusi juttu.
EA: Kyllä.
OH: Tehdään vielä luottamuksesta seuraava podcast. Meillä on aika about käytetty. Kiitos, että kuuntelit Metropolian podcast Oona-sarjaa. Kiitos itseni puolesta ja lyhyt briiffi vielä itsestä, mitä haluaisit sanoa. Mitä tästä jutusta jäi mieleen? Aloitetaan Erkistä ja sitten Mirita. Sen jälkeen vedetään mikki kiinni ja lähdetään syömään.
EA: Kiitos. Ehkä tämä rohkaisi tähän aktiivisuuteen, näihin tilaisuuksiin tarttumiseen. Mä nostaisin sen sieltä, että laske sitä henkistä kynnystä, jos se on olemassa ja tartu niihin mahdollisuuksiin rohkeammin.
MS: Joo kyllä mun mielestä toi aktiivisuus on tosi tärkeä. Tämän keskustelun myötä mäkin taas palaan täältä somekesälomaltani ja alan olemaan hieman aktiivisempi. Käytä ainakin LinkedInia, Facebookia ja Instagramia ja mielelään postaus päivässä ja Instaan vähän enemmän. Silloin se kasvattaa sitä seuraajien määrää ja silloin sä olet näkyvä siellä somessa. Jos ei semmoiselle aktiiviselle keskustelulle ole aikaa, tee ainakin ne omat postaukset ja vastaa niihin kommentteihin, jotka tulee omien postauksien alle näin konkretian tasolla. Mut löytää LinkedInista @Mirita Saxberg, ja mä olen muissakin somekanavissa omalla nimellä. Tervetuloa vaan seuraajaksi, hyvät kuulijat ja hyvät herrat. Voidaan siellä sitten jatkaa keskustelua vielä.
OH: Kiitoksia. Jatketaan Linkkarissa.
MS: Jep.
EA: Kiitti. Moi moi.
OH: Moi moi.
MS: Moi.
Ei kommentteja