Opi arjessa 10: Metropolia Match -malli ohjaamassa palveluiden kehittämisessä
Tässä jaksossa sukellamme yksilön osaamistarpeiden, työelämätarpeiden ja oppmisratkaisujen kohtaamisen teemaan Metropolia Match -mallin kautta.
Metropolian oppimisen asiantuntijan Olga Trishkinan ja jatkuvan oppimisen päällikön Taru Ruotsalaisen johdolla valottavat konkreettisesti Metropolia Match -mallin sisältöä ja sen roolia asiakasryhmän palveluiden kehittämisessä. Podcastissa pureudutaan mallin viiteen elementtiin, jotka kuvaavat tämän jatkuvan oppimisen työkalun toimivuutta erityisesti toisen asteen palveluiden luomisessa ja tuottamisessa. Jakso tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman siihen, miten jatkuvan oppimisen työkalut voivat tukea käytännössä erilaisten asiakasryhmien tarpeita ja vaikuttaa palveluiden laatuun.
Tämä podcast on julkaistu avoimella Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen (CC BY-ND) -lisenssillä.
Käsikirjoittajat: Olga Trishkina, Taru Ruotsalainen
Tallenteen kesto: 14:20
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (32.8MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
Taru Ruotsalainen: Tervehdys Metropoliasta! Mä olen Taru Ruotsalainen, jatkuvan oppimisen päällikkönä siellä ja vastaan näistä jatkuvan oppimisen palveluista ja niiden kehittämisestä ja studiossa seurassani on:
Olga Trishkina: Olga Trishkina, moi kaikille! Olen jatkuvan oppimisen palvelun asiantuntija
Taru: Meillä Metropoliassa strategian ytimessä on jatkuva oppiminen ja meille jatkuva oppiminen merkitsee sitä, että me pystymme tarjoamaan ja rakentamaan joustavia yksilöllisiä oppimisratkaisuja elämän eri tilanteisiin ja me teemme tätä tämmöisen Metropolia Match -mallin avulla ja hyödyntäen sitä ja siinä mallissa on kaksi elementtiä. Toinen on tämmöinen filosofinen viitekehys, joka ohjaa tätä meidän jatkuvan oppimisen kehittämistä.
Se kuvaa sitä, kuinka me kehitämme jatkuvaa oppimista huomioiden yhteiskunnan ja työelämän tarpeet, oppijan tarpeet ja Metropolian palvelut. Miten ne nivotaan yhteen ja myös miten näitä Metropolian palveluita tässä samassa yhteydessä kehitetään. Tästä filosofisesta lähtökohdasta, viitekehyksestä on erillisen podcastin tehnyt meidän oppimistoiminnan johtaja Heidi Rontu. Suosittelen ehdottomasti, kuunnelkaa. Ja me Olgan kanssa tässä lähestytään tätä Metropolia Matchia kuvaamalla, että miten se toimii myös työkaluna, palvelumallina, antaa meille työkalun siis siihen, että kuinka me sitten eri asiakasryhmille näitä palveluita rakennetaan. Ja tässä podcastissa me halutaan lyhyesti kertoa se, että millä tavalla me tehdään se ja me ollaan tähän valittu asiakasryhmäksi; Olga kerrotko sen?
Olga: Joo me valittiin toisen asteen opiskelijat, koska vuonna 2019 astui uusi lukiolaki voimaan ja se edellytti, että toinen aste ja korkeakoulut tekevät yhteistyötä. Ja meidän piti vastata näihin tarpeisiin ja ryhdyttiin tämän asiakkaan, asiakasryhmän kanssa tekemään yhteistyötä ja kehittämään erilaisia ratkaisuja ja palveluita.
Taru: Ja meillähän on jo aikaisemmin ollut erinäköistä palvelua, joka on ajassa syntynyt, mutta nyt me haluttiin tehdä se nimenomaan tällä Metropolia Match -viitekehyksellä ja käydä myös läpi, että mitä meillä on ja mitä me tarvitaan. No tässä työkalussa on viisi elementtiä, jotka me tässä vuorotellen nyt käydään läpi. Mä kyselen vähän Olgalta, että miten näissä eri elementeissä on toimittu ja käydään keskustelua sitten siitä. Mites, millä tavalla Olga te sitten lähditte liikkeelle, jos mietitään tuota ensimmäistä elementtiä, jossa lähtökohtana on yksilöllinen oppiminen eri elämänvaiheissa niin mitä se tarkoitti nyt sitten tämän asiakasryhmän palveluiden kehittämisessä?
Olga: Me päätettiin, että meillä ei ole kovin paljon tietoa, että mikä on nykylukiolaisen tilanne, mitkä on hänen tarpeet, mikä on se tilanne, mitä hän tarvitsee ja onko ylipäätään heillä tietoa ammattikorkeakoulusta ja sitten me vaan lähdettiin lukioihin keskustelemaan oppilaiden, opettajien ja opinto-ohjaajien kanssa. Me päätettiin, että me järjestämme haastatteluja ja tehtiin kysely ja näiden tietojen avulla me sitten päästiin tunnistamaan näitä tarpeita, mitkä oli. Ja me otettiin kaikki tiedot ja käsiteltiin niitä työpajassa. Eli meillä sisäisesti Metropoliassa me järjestettiin tämmöinen työpaja, jossa kehiteltiin lukiolaisten profiileja ja ottaen huomioon heidän tarpeet, lähtötilanne, kiinnostukset, harrastukset, vanhemmat ja kaikki muut asiat, mitkä nousi esille sitten näiden haastattelujen ja kyselyiden kautta.
Taru: Ja sitten tämän avulla te varmaan etenitte tuohon toiseen elementtiin eli kun tavoitteenahan on onnistunut oppimis- ja asiakaskokemus niin tulkitsinko oikein, että profilointien jälkeen te mietitte, että mikä on sille profiilille sitten tämmöinen onnistunut oppimis- ja asiakaskokemus, että mitä hän sitten meiltä tarvitsisi.
Olga: Nimenomaan joo ja tässä tavoitteena ylipäätään oli, että miten tässä se sujuva siirto toisesta asteesta korkeakouluun tapahtuisi, että meilläkin on oma vastuu, että me otetaan oppilaan meille, että se ei olisi hänelle liian rankka kokemus, että semmoinen siirto. Ja sitten selvisi, että tietysti ylipäätään tarvitaan tietoa, että mitä korkeakouluissa on ja miten se opiskelu sujuu ja sitten muuten oppilaan haluaisivat saada varmuutta siihen omaan valintaan ja se näitä ratkaisuja, mitä me tässä mietittiin, kyllä huomioitiin, että mitä voisi sitten olla sopiva nimenomaan tälle henkilölle, jotta se olisi onnistunut kokemus hänelle.
Taru: Sitten meillä kolmantena on nämä ohjauspalvelut. Niin tuliko tälle asiakasryhmälle tai oliko tarvetta, että me rakennetaan ohjauspalveluita?
Olga: Joo, ohjauspalveluita kyllä tarvitaan, mutta me huomattiin tietysti, että oma opinto-ohjaaja omassa oppilaitoksessa on erittäin tärkeä henkilö ja siitä tulee nimenomaan sitä tarvittavaa tukea, sitä tietoa ja tukea. Ja sitten me vaan päätettiin, että me tehdään ensinnäkin verkkosivut tälle asiakasryhmälle, että toisen asteen opiskelijoille on tehty omat verkkosivut, josta löytyi koko meidän tarjonta tälle asiakasryhmälle. Sitten me keskitettiin kaikki yhteydenotot yhteen sähköpostiosoitteeseen eli he helposti voivat ottaa yhteyttä ja sitten meiltä tietoja ja kysymyksiä ja sitten menee talon sisäisesti eteenpäin. Ja sitten myös meillä hakijapalveluissa meillä oli palvelukoordinaattoreita, jotka antoivat sitä tarvittavaa neuvontaa ja vastasivat kysymyksiin, jos nimenomaan hakemiseen liittyviä kysymyksiä tuli esille. Ja päätettiin, että me järjestetään sisäisesti oma tämmöinen työryhmä, jossa oli meidän oppilaitoksen opinto-ohjaajia, suunnittelijoita, lehtoreita mukana, että sitten me pystytään vastaamaan tarpeisiin laadukkaasti ja nopeasti.
Taru: Sitten jos edetään tässä meidän palvelumallissa niin meillä on seuraavana sitten ne yksilölliset oppimisen ratkaisut ja tässä yhteydessä voisin vinkata kuulijoille, että kannattaa googlata Metropolian palvelut toiselle asteelle. Me ollaan ne palvelut kuvattu mukavaan ilmiasuun, mukava visuaalinen kuvaus niistä ja varmaan nostaja Olga sitten sä teet tässä, mutta eikös ollutkin niin, että näiden kun me opiskelijaprofiileiden mukaan me tunnistettiin myös kolme tämmöistä isompaa oppimisratkaisua, johon me sitten mietittiin ne pienemmät oppimisratkaisut sisälle.
Olga: Joo me ajateltiin sillä tavalla, että no ensinnäkin pitää kyllä innostua, että mistä se innostus tulee, että me ollaan aina mukana AMK-kampus päivillä tai Studia-messuilla sitten järjestetään webinaareja. Eli sen kautta ainakin oppilas voi saada ensimmäistä kosketusta ammattikorkeakoulu Metropoliaan tai muuten ylipäätään saada tietoa meistä ja innostua. Ja sitten miten niin kuin syvemmin voi tutustua meihin niin siihen me vastattiin sillä tavalla, että me nauhoitettiin podcast, että mitä se ammattikorkeakouluopinnot oon ja sitten me järjestettiin opiskelijavarjostuksia, että jos opiskelija haluaisi meidän Metropolian opiskelijan kanssa keskustella ja käydä kampuksella juomassa vaikka kahvit. Sekin palvelu tässä otettiin käyttöön. Ja kampusvierailut järjestettiin opinto-ohjaajien avulla. Ja sitten jos ylipäätään on kysymyksiä, kuten sanoin, hakijapalvelut vastaa aina näihin lisäkysymyksiin liittyen hakemiseen. Ja sitten jos mennään jo ihan asiaan, kun halutaan kokeilla, mitä ne ammattikorkeakouluopinnot on voi päästä opiskelemaan. Eli sitä varten me kehiteltiin kurkistuskursseja, jotka ovat maksuttomia toisen asteen opiskelijoille. Sitten ammatillisille oppilaitoksille on kehitelty omia väyläopintoja, jotka suoritetaan myös toisen asteen opintojen aikana. Sitten tietysti avoin ammattikorkeakoulu on avoin kaikille ja kaikkien näiden opintojen avulla voi tutustua ammattikorkeakoulumaailmaan ja koulutustasoon ja laatuun.
Taru: Eli meillä on kolme pakettia: innostu Metropoliasta, tutustu Metropoliaan ja opiskele Metropoliassa.
Olga: Näin kyllä.
Taru: Ja sitten viimeisenä kohtana on sitten se, että meidän pitää pystyä sitten rakentamaan myös asiakkaille sujuvat palvelupolut.
Olga: Joo, tässä tuli selvästi ilmi, että oma opinto-ohjaaja on erittäin tärkeä henkilö, jolta saa tietoa ja tukea. Ja sitten heille nimenomaan me ajateltiin että heille me tehtiin myös omat verkkosivut. Ja sitten opinto-ohjaajat nimenomaan tilaa meiltä webinaarit. Erityisesti Korona-aikana tässä, kun kaikki oli etänä, se oli webinaari, mutta muuten voi nykyäänkin ja ennen tämmöisiä vierailuja tilata. Ja meiltä tuli sitten opiskelijalähettiläs, joka kertoi opinnoista ja silloin voisi olla isokin ryhmä sitten kuuntelemassa opiskelijalähettilään kertomusta ja esittelyä Metropoliasta ja omista kokemuksistaan. Eli tämä on tällainen oikeasti tehokas palvelupolku eli meiltä voi tilata joko sähköpostilla tai sitten ihan tilauslomakkeella meidän verkkosivun kautta palvelun ja sitten iso ryhmä oppilaita voi sitten saada keskitetysti näitä meidän tietoja Metropoliasta.
Taru: Ja eikö niin Olga, että tällä hetkellä varmaan kaikista suosituin oppimisen ratkaisu on nämä meidän webinaarit, joita menee yli sata vuodessa. Toistaiseksi ollaan pystytty eri puolille Suomea sitä tarjoamaan ja sitten yhä lisääntyvässä määrin nämä kampusvierailutkin.
Olga: Kyllä, kampusvierailut kiinnostaa, mutta webinaarit on tässä nyt kyllä suosituin palvelu, että sitä on helppo tilata ja sitä on helppo järjestää, että nykyään kyllä sitten meillä digitaaliset palvelut toimii hyvin. Sitten ympäri Suomea kuka vain voi meiltä tilata edes ei vain toisen asteen opiskelijoille vaan koululaisillekin me järjestetään tämmöisiä webinaareja, puhuttiin siitä, minkälaiset alat meillä on.
Taru: Nyt me ollaan käyty läpi tämä Metropolia Matchin palvelumalli ja nämä meidän kaikki viisi elementtiä siinä ja lähdetty siitä asiakasryhmästä ajatuksella, että ihminen edellä. Sulla on Olga vastuualueena Metropoliassa näitä muitakin asiakasryhmiä niin oletko sä, minkälainen sun kokemus on siitä, että on tämmöinen palvelumalli, joka ohjaa sitä palvelun rakentamista sille asiakkaalle?
Olga: Se on ollut erittäin tehokas malli ja selkeä. Ei ole paljon askeleita, mitä tässä pitäisi huomioida vaan oikeasti kerätään tietoa, huomioidaan tarpeita, asiakkaan tarpeita, saadaan sitä hyvää tietoa asiakkaasta, sitten tarjotaan hänelle myös sitä opastusta ja neuvontaa ja sitten päästään kehittelemään nimenomaan tätä asiakasta varten tiettyjä palveluita. Eli erittäin tehokas ja hyvä palvelumalli ja me päästiin hyviin tuloksiin.
Taru: Kiitoksia, nyt me varmaan toivotaan, että kaikki käy tutustumassa tähän toisen asteen opiskelijan sivuun ja saadaan yhteydenottoa monelta ja me ollaan täällä muun muassa webinaarien ja kaikkien oppimisratkaisujen kohdalla valmiita. Ja samalla toivotaan, että tutustukaa myös siihen Metropolia Match -viitekehyksenä podcastiin.
Olga: Kiitos!
Taru: Kiitos!
Ei kommentteja