Pedagogin hetki 7. Mitä on oppimismuotoilu?

Kuvituskuva

Pedagogin hetki -podcastin seitsemäs jakso. Vieraana Metropolian lehtori, digimentori ja digiguru Hannu Turunen Puhtaat ja älykkäät ratkaisut -osaamisalueelta. Keskustelemme jaksossa oppimismuotoilusta ja siitä mitä se on. Keskustelussa Hannu jakaa käytännön kokemuksiaan oppimismuotoilusta ja pohdimme tuttuun tapaamme laajemminkin sen hyötyjä ja käyttöä.

Wikipedia määrittelee että ”Oppimismuotoilu on toimintatapa tai näkökulma, jota voidaan soveltaa esimerkiksi koulutuksen, henkilöstön kehittämisen ja digitaalisen oppimisen suunnitteluun ja toteuttamiseen.”

Verkko-oppimisen muotoilukirja (FITech-julkaisu) määrittelee että ”oppimismuotoilulla tarkoitetaan järjestelmällistä, oppijakeskeistä ja kokonaisvaltaista oppimiskokemuksen rakentamista”.

Keskustelussamme oppimismuotoilu on apuväline, jossa on valmiita työkaluja ja menetelmiä sovellettaviksi. Menetelmänä se nostaa oppijan keskiöön opetuksessa ja sen suunnittelussa. Hyödyllinen se on varmasti aina, mutta varsinkin esimerkiksi, kun opettajalla työajan rajat tulevat vastaan. Menetelmä sopii sekä digi- että liveopetukseen.

Oppimismuotoilun vakiintuneempia englanninkielisiä termejä olisivat instructional design, learning design ja design for learning (Wikipedia).

Linkkejä ja julkaisuja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppimismuotoilu
https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
https://www.theseus.fi/handle/10024/505722

Kuuntele ja mieti onko oppimismuotoilu kiireisen opettajan pelastus vai kauhistus? Olkaa yhteydessä! Lähettäkää meille palautetta, kysymyksiä ja aiheideoita osoitteeseen: pedagoginhetki@metropolia.fi

Ei kommentteja

    Vastaa


    The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.