Toivoa ja teetä yrittäjille 5: Onko verkkokaupan kotimaalla väliä?
Toivoa ja teetä yrittäjille -podcastin viidennessä jaksossa yrittäjä Sari Rauvanto-Eriksson Putiikkiopisto Orrellasta ja Jokke Eljala Suomalaisen työn liitosta keskustelevat verkkokaupasta. Onko verkkokaupan kotimaalla väliä, ja miten todentaa verkkokaupan kotimaisuus. Jaksossa kerrotaan myös suomalaisille verkkokaupoille myönnettävästä Avainlippu-merkistä.
Tallenteen kesto: 27 min.
Käsikirjoitus: Sari Rauvanto-Eriksson ja Hanna-Maija Aarnio
Kuva: Nimimerkki dungthuyvunguyen, Pixabay
Podcast on tehty Toivo@Tee – Mikroyrittäjän hyvinvointi ja uusiutumisen mahdollisuudet kriisitilanteessa -hankkeessa, jota rahoitti Euroopan sosiaalirahasto vuosina 2021–2023.
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (26.3MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
[teetä kaadetaan ja lusikka kilisee kupissa, kun teetä hämmennetään]
Naisen ääni: Tervetuloa Toivoa ja teetä yrittäjille -podcastiin. Tämä podcast on syntynyt osana Toivo@Tee-hanketta vuosina -22 ja -23. Tämän podcastin keskusteluissa syvennytään keinoihin, joilla voidaan edistää erityisesti mikroyrittäjien hyvinvointia ja uusiutumista kriisitilanteissa.
[lusikka kilisee teekupissa]
Sari Rauvanto-Eriksson: Olen Sari Rauvanto-Eriksson. Olen tässä Toivo@Tee-hankkeessa vastannut verkkokauppaosiosta. Minulla on täällä tänään vieraan Jokke Eljala Suomalaisen työn liitosta. Tervetuloa.
Jokke Eljala: Kiitoksia. Oikein mukava päästä tänne.
Sari Rauvanto-Eriksson: Me tehdään tätä nauhoitusta nyt vuonna 2022. Se on hyvä tosissaan ymmärtää sen takia, että mikä tämä maailmantilanne on. Moni verkkokauppias ja moni kauppias, joka siirtyi kivijalasta verkkoon lisäksi tai sulki kokonaan vaikka sen kivijalan, on selviytynyt suht kuivin jaloin tästä tilanteesta, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että kauppa ja varsinkin erikoiskauppa kärsivät tästä tilanteesta ja sitä kautta tietysti myös verkkokauppa. Koska energian hinta on noussut, on epäilys siitä, tuleeko tästä kovakin taantuma ja tämmöinen tilanne on. Se näkyy jo monella varsinkin nyt syksystä alkaen. Tulevaisuus jännittää varmaan aika montaa. Voitaisiin vähän pohtia, miten tässä tilanteessa nimenomaan suomalainen verkkokauppa voisi pärjätä. Sen takia on tosi kiva, että olen saanut sut tänne paikan päälle. Voidaan keskustella tästä. Itse olen myös tämän projektin lisäksi verkkokauppias. Se on semmoinen verkkokauppa kuin Kananlento. Siellä myydään eläinaiheisia tuotteita. Meilläkin on näkynyt nyt tämä ihan viime aikoina. Vaikka muuten on ollut hyvää nousua, juuri tällä hetkellä huomaa sen epävarmuuden. Toinen, mihin me ollaan törmätty useasti, tuntuu että tämä verkkokauppa on aika semmoinen villi länsi. Suomalaisen näköisiä kauppoja, joissa näkyy, että on vähän semmoista töks töks -tekstiä. Näkyy sellaista tai siellä onkin toimitusehdot jotain kummalista. Tai sitten Facebookissa sä näet jonkun aa vitsit, kivat ihanat paksut talvisukkahousut, mikä on tullut mun feediin esimerkiksi ja monen muunkin. Sitten sä kuvittelet, että sä tilaat sieltä jotain suomalaista. Itse olen ehkä sen verran paatunut, että katson sieltä jo toimitusehtoja ja mitä kautta saa yhteyttä, tämäntapaisia asioita. Tuntuu aika villiltä länneltä. Oletko sinä huomannut tätä villiä länttä?
Jokke Eljala: Joo, toi on kiinnostava. Mä vähän palaan tuohon alkuun.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo.
Jokke Eljala: Puhutaan varmaankin taantumasta ja näistä peloista, mitä on verkkokaupassa. Itse tehtiin tuossa elokuussa tutkimus tähän liittyen ylipäätään, että miten suomalaiset näkevät ja minkälaiset arvot heillä tällä hetkellä vaikuttaa. Oli kiinnostavaa huomata, että edelleen se kotimaisuus puhuttaa suomalaisia ja sen lisäksi myös vastuullisuus. Nämä ovat mun mielestä kiinnostavat teemat kokonaisuudessaan. Toki täytyy myös sanoa, että kolmanneksi siellä oli noussut just tämä halpojen brändien suosiminen, joka varmaan sitten näkyy myös osittain jossain kohtaa verkkokaupoissakin. Toisaalta se myös ohjaa ihmisiä verkkokauppoja kohti menemään. Tämä villi länsi -keskustelu on tosi kiinnostava, koska ihan omakohtaisia kokemuksiakin on tästä näin. Kun kuluttajana katsoo sitä asiaa, näkee hyvin tehdyn suomalaisen sivun, niin ajattelee, että tämähän on suomalainen verkkokauppa ja ostanpa sieltä. Sitten huomaakin toimitusehtojen kautta, että eihän näin ollutkaan. Itsekin tilasin ruotsalaisesta verkkokaupasta ihan vain sen takia, kun luulin sen olevan suomalainen. Se on aika villi länsi tällä hetkellä, koska se on tavallaan avoin kaikille maille tulla mukaan siihen. Silloinhan myös sitä varmasti räätälöidään sinne tiettyihin markkina-alueisiin sopivaksi juuri esimerkiksi kielen kautta. Varmaan tämä on se keskustelu, mitä säkin olet huomannut…
Sari Rauvanto-Eriksson: Kyllä.
Jokke Eljala: …koko aika törmäät tähän asiaan.
Sari Rauvanto-Eriksson: Ja sitten se, että tietysti eihän siinä sinänsä mitään pahaa, että tilaa jostain ulkomaalaisesta kaupasta, jos näin lähtökohtaisesti ajattelee, mutta tavallaan miettii itsekin sitä, että mielellään tukisi jotain suomalaista yrittäjää, koska tietää, että sitten verot maksetaan Suomeen ja useasti käytetään suomalaisia kuljetusyrityksiä tai muita logistiikkakumppaneita ja tämmöisiä. Se ainakin itselle tulee kuitenkin ehkä tärkeämmäksi ja tärkeämmäksi, että ei pelkästään se hinta.
Jokke Eljala: Joo. Tuo on ihan hyvä näkökulma, koska toisaalta me tiedetään, että 2020… Siitä on jo kaksi vuotta aikaa, mutta silloin oli 11,8 miljardia suomalaisen verkkokaupan koko. Se on ihan hillittömän suuri summa, mikä täällä liikkuu. Sitten jos menee sinne ulkomaille sitä rahaa, se ei palaudu siihen verotukseen ja se ei myöskään palaudu tähän muihin, koska se mahdollistaa myös, kuten sanoit, logistiikkaketjutukset ja kaikki nämä, niin se tarjoaa työpaikkoja Suomeen. Tämä on meidän Suomalaisen työn liiton viestinä hyvin vahva, että kannattaa miettiä niitä omia valintoja, koska sitä kautta voidaan rakentaa niitä työpaikkoja Suomeen, varsinkin kun maksetaan veroja. Ja toki kun me tiedetään, että 87 prosenttia suomalaisista on viimeisen 12 kuukauden aikana ostanut verkosta, lähestulkoon me kaikki ollaan jo siellä verkkokauppamaailmassa kiinni.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niinpä.
Jokke Eljala: Siinä mielessä olisi tosi tärkeätä, että me myös vähän mietittäisiin sitä, mutta se, että kuinka me tunnistetaan ne suomalaiset verkkokaupat niistä ei-suomalaisista verkkokaupoista. Tämähän on varmaan se tosi kiinnostava kysymys tällä hetkellä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Se on, ja sitä mietin itsekin. Verkkokauppiaana laitoin toimitusehdot ja yhteystiedot, puhelinnumerot, kaikki tällaiset ja yritin tehdä itseni mahdollisimman luotettavaksi, ja meitä pystyy lähestymään. Ilmoitettiin osoite ja tällaista. Esimerkiksi henkilökohtaisesti mä en hirveästi ymmärrä sellaista yritystä, joka ei voi ilmoittaa sitä osoitetta. Ei oikeasti kukaan tule häiritsemään, ellet ole myy jotain seksuaaliterveystuotteita tai jotain tällaisia. Voi olla, että silloin ehkä voisi tulla häirintää, mutta en henkilökohtaisesti ymmärrä, että miksei voi ilmoittaa osoitteita ja tällaisia tietoja, jotka lisäisivät sitä luotettavuutta.
Jokke Eljala: Tuo on muuten kiinnostava, koska toisaalta myös me tiedetään se, että työllistää Suomessa on hyvä syy. Hirveän rationaalisia syitä, kun me kysyttiin suomalaisilta, että mitkä olisivat ne syyt, minkä takia suomalaisia verkkokauppoja kannattaa tukea. Sieltä tulee hyvin rationaalisia syitä, kuten työllistää Suomesta, henkilön maksutietojen turvallisuus. Tietysti se on tärkeä, koska me tiedetään, että on turvattomiakin verkkokauppoja. Syötät sinne korttisi numeron, niin sen jälkeen ei ehkä pankkitilillä näy enää yhtään euroa. Sitten henkilön maksutietojen turvallisuuden lisäksi on myös se yhteydenoton helppous, juuri tämä, että mistä se tulee ja kuinka nopeasti se tulee. Omassa kokemuksessani kun tilasin sen ruotsalaisen verkkokaupan kautta, vasta maksuehtojen jälkeen tuli, että toimitusaika kaksi viikkoa. Sitten, että ahaa, no niin, mistäs tämä johtuu, jonka jälkeen mä vasta aloin googlaamaan, että mikä tämä verkkokauppa on, mistä mä tiedän, minkä maalainen tämä on. Sitten löysin sen pääkonttorin vasta sen jälkeen. Tätähän ei tehdä yleensä varmaan. Harva tekee, että alkaa tutkimaan hirveän tarkkaa. Se olisi hyvä ilmoittaa heti siinä alussa, että mistä olen kotoisin, miten nopeasti pystyn toimittamaan nämä asiat sinne. Toisaalta tämä palvelu omalla kielellä, koska jos tulee näitä tiettyjä hiccupeja tai jotain muita ongelmatilanteita, olisi hyvä, kun sä voit soittaa sinne tarvittaessa ja saat sen palvelun suomeksi. Näinhän ei tule olemaan, koska tässä kyseissä kaupassa kävi mulla näinkin, että jos sulle tulee ongelmia, kirjoita meille ruotsiksi tai englanniksi. Se ei ole itselle välttämättä ongelma, mutta mä tiedän, että kaikilla on vähän niin kuin kynnys aloittaa ehkä kirjoittamaan vieraalla kielellä ja miettimään niitä, että mitä tämä nyt oikein olikaan…
Sari Rauvanto-Eriksson: Kyllä.
Jokke Eljala: …tällä kielellä tämä asia. Näitä mä korostaisin. Kannattaa näitä ratiosyitä tuoda sinne esille, mutta sitten vielä se tunteen rakentaminen. Miten se tehdään?
Sari Rauvanto-Eriksson: Sepä se, joo. Mä kun tutkailen näitä asioita, olen kirjoittanut omassa blogissa ja näissä omissa koulutuksissa ja kaikessa, niin olen ollut huolissani näistä asioista. Pelkästään se, että sitten on ihan näitä aitoja huijauskauppoja. Ei ole se, että kaksi viikkoa tai kaksi kuukautta se toimitus, vaan todella viedään rahat tai korttitiedot ja kaikki tällaiset. Olin aika huolissani ja aloin vähän tutkimaan. Sitten mä eksyin sinne Suomalaisen työn liittoon ja katsoin, että teillä on Suomalainen verkkokauppa -merkki tai tämmöinen. Se ilahdutti, ja se tuli hankittua sitten itsellekin. Sen takia ollaan tässä nytten vähän tutustunutkin tähän teemaan entistä enemmän. Kun mä kerroin meidän Facebook-sivuilla siitä, että meillä on tämmöinen, siihen tuli ihan mieletön määrä tykkäyksiä, ihan älyttömästi. Vaikka meillä on semmoisia söpöjä eläinkuvia, aaseja ja kaikkea tällaisia, silti tähän tuli tosi paljon ja spontaaneita vastauksia, että upeata ja mahtavaa ja kaikkea tällaista. Sen takia mä ajattelin, että ehkä muittenkin asiakkaille voisi tulla tämmöisiä positiivisia fiiliksiä. Kerrotko vähän tästä merkistä?
Jokke Eljala: Tuo on hyvä näkökulma. Kiitos, kun olet hakenut merkkiä. Sen tosiaan myöntää meidän toimikunta, joka on puolueeton ja se vaatii tietyt kriteerit, että sen merkin saa.
Sari Rauvanto-Eriksson: Kyllä.
Jokke Eljala: Kyseessähän on Avainlippu-verkkokauppamerkki. Vähän taustaa sille, että miksi tätä ollaan lähdetty miettimään, on myös se, että noin 46 prosenttia suomalaisista sanoo, että suomalainen verkkokauppa on helppo tunnistaa, mutta kuitenkin yli puolet meistä ei tunnista. Ja jos se yli 80 prosenttia ostaa, niin voidaan puhua parista miljoonasta ihmisestä, jotka eivät tiedä, mikä verkkokauppa on kyseessä, onko se suomalainen vai ulkomaalainen. Koska Avainlippu on tuotteissa ja palveluissa jo olemassa, se kertoo verkkokaupan osalta sen, että minkälaista palvelua sä saat sieltä. Ennen kaikkea siellä tärkeimpänä elementtinä on just se, että nämä maksu- ja toimitusehdot on selkeästi esitettynä teillä ja se asiakaspalvelusivu ja tieto, että se toimii Suomessa, koska se vähän liittyy myös Avainlippu-palveluun, elikkä sulla pitää olla pääkonttori Suomessa ja sun tavallaan pitää työllistää Suomessa. Ei vain tavallaan, vaan sun pitää työllistää Suomessa. Sen lisäksi, että sulla on se oma varasto, mistä sä lähetät, jolloin se lisää myös niitä työpaikkoja kuljetuksen osalta. Nämä ovat niitä perusteita, minkä takia me halutaan tuoda tätä, koska me uskotaan hyvin vahvasti siihen, että suomalaiset haluavat tunnistaa sen suomalaisen verkkokaupan ja me ollaan nähty, että Avainlippu myös tuotteissa toimii hyvänä symbolina, joka kertoo kuluttajalle siitä, että nyt on kyseessä suomalainen toimija. Tätä kautta me ollaan lähdetty myös tänne verkkokauppapuolella, koska siellä on sitä epäselvyyttä niin paljon. Jos helpolla tapaa haluaa kertoa, niin se vain omalle verkkosivulla verkkokaupan yhteyteen. Kyllä mä uskoisin, että siellä saadaan paljon hyvää pöhinää aikaan. Kiva kuulla, että sullakin on näkynyt tämä pöhinä niin sanotusti siellä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Kyllä. Tietysti aina haluaa euroiksikin sen muuttaa ja sillä tavalla. Etusivulla on tällä hetkellä aika näkyvällä paikalla, koska me ollaan siitä niin iloisia. Tavallaan sitä meidän taistelua niitä… Meiltäkin on esimerkiksi kuvia viety ja laitettu ihan täysin huijauskauppaan tai tällaiseen. Siinä vaiheessa harmitti. Meillä nyt sattui olemaan se hyvä puoli, että poika jonkin verran puhuu ja kirjoittaa kiinaa. Hän sitten sieltä Kiinasta, minne oli laitettu, sai nämä operaattorit estämään niitten väärien tietojen näkymisen ja tällaisen, mutta harvalla on kiinaa puhuvaa poikaa tai muuta läheistä. Se ei välttämättä yhtä helposti onnistu sitten.
Jokke Eljala: Joo ja se suurin haastehan on, kun verkkokauppaan laittaa, se plagitointi, mikä on tavallaan myös tuotepuolella ollut jo pitkään olemassa. Mutta miten niitä plagiointeja pystyy välttämään ja kun ne menevät kiinalaiseen verkkokauppaan esimerkiksi, sä et saa yhtään mitään taloudellista hyötyä sen jälkeen, kun se on kadonnut sinne toisen maan verkkokauppaan. Silloinhan tavallaan ne plagioinnit alkavat myymään itse itseään, ja oma tulonlähde lähtee siinä vaiheessa pois. Tämä ei varmaankaan ole kenenkään verkkokauppiaan ajatusmaailmassa kauhean kiinnostava näkökulma.
Sari Rauvanto-Eriksson: Ei. Ja se, mikä on aika mielenkiintoista ollut, että ei enää pelkästään vaikka tuotekuvia eikä tuotekuvauksia tai tällaisia, vaan se sun tarina esimerkiksi kopioidaan. Mä olen nähnyt aika paljon sellaisia, että olen tämmöinen yrittäjä, me haluttiin perustaa tämmöinen kivijalkakauppa ja sitten verkkokauppa. Tämä sama stoori toisten kuvilla kopioituna ja sitten se teksti ja tällainen. Tämä on se, jota mä kehotan toisaalta suomalaisia yrittäjiä, että älä tee ihan samanlaista kuvausta itsestäsi kuin kaikki muut tekevät, elikkä yritä siinäkin jollain tavalla tehdä semmoinen, että sinäkään et kopioi ketään.
Jokke Eljala: Tämä on hyvä näkökulma, koska me tiedetään, että mitä enemmän sulla on sitä tarinallisuuttaa… Toki sen tarinallisuuden pitää olla oikeanlainen. Ei voi olla mikään…
Sari Rauvanto-Eriksson: …Satu.
Jokke Eljala: …vale siitä, minkälainen yritys me ollaan. Vaan se, että miten sä olet lähtenyt, mikä on se sun intohimosi ollut lähteä tekemään sitä asiaa ja sitä kautta nostaa se tarina esille. Sinne saa niitä vivahteita, mitä ei enää pystykään kopioimaan ja sitten se näkyy myös siinä tuotteessa ja siinä kokemuksessa sille kuluttajalle. Tämä on se toinen puoli, miten mä näen, että se tunne voisi tulla myös sinne sisään. Nämä ratioperusteethan ovat olemassa, että minkä takia suomalaista verkkokauppaa pitää tukea, mutta toki se tunne pitää rakentaa. Miten tämä tunne saadaan aikaan, siinä on kyllä varmaan meillä jokaisella paljon työtä edessä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Kyllä.
[lusikka kilisee teekupissa]
Sari Rauvanto-Eriksson: Voisitko sä vähän vielä kertoa, kun te olette tehneet sen tutkimuksen, että miten ne asiakkaat kokevat suomalaisuuden?
Jokke Eljala: Suomalaisuus yleensä on erittäin vahva arvo, ja se on arvona sellainen, että siihen liitetään niin paljon hyviä asioita. Avainlipun osalta me tiedetään, että sinne liittyy vastuullisuus, työllistää Suomessa ja sitten suomalaisuus. Ja se suomalaisuus avautuu luultavimmin tämän työllistää Suomessa ja vastuullisuuden kautta ja ennen kaikkea myös se luottavuus. Nähdään, että suomalainen on luotettava, vastuullinen tuote tai palvelu, joka on hyvä ostaa itselleen, koska se vastuullisuus tulee myös siinä lähellä tuotetuissa. Tämähän on ollut kasvamassa viimeaikoina. Jos katsoo trendimaailmaa, näkee. Globalisaatio pikkuhiljaa alkaa menemään vähän pienemmäksi ja pienemmäksi, koska koronavirus aiheutti sen, että maat meni kiinni, ei enää saanutkaan tuotteita. Ukrainan sota on aiheuttanut tiettyä geopoliittista jakaumaa eri toimijoiden kanssa, että ketkä ovat ystävällismielisiä toimijoita, ketkä eivät ole ystävällismielisiä toimijoita. Ilmastonmuutos on siellä varmasti taustalla myös, joka näkyy siinä, että ihmiset ajattelevat, kuinka läheltä kannattaa ehkä se tuote ostaa versus kuinka kaukaa se tulee. Yllätys, yllätys myös Evergreen-laiva, joka jäi Suezin kanavaan kiinni aikoinaan, vaikuttaa tällä hetkellä edelleen siellä. Komponentit eivät saavukaan ajoissa paikalla, ja kontit ovat edelleen väärässä paikkaa maailmassa, vaikka siitäkin on jo yli pari vuotta aikaa. Kaikki nämähän ovat 2020 tapahtuneita asioita, ja varmaan siellä on vielä pitkä historia takana, että miten nämä ovat lähteneet tapahtumaan.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo ja Brexit vaikuttaa vielä.
Jokke Eljala: Kyllä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Meille tulee Britanniasta tuotteita. Ennen me voitiin tilata silloin, kun oli tarvetta, mutta tällä hetkellä ei tilatakaan. Saadaan kaksi, kolme kertaa vuodessa tilata tavaroita, ja sieltä sitten tulee, mitä tulee. Sitä kautta ollaan huomattu kanssa, että maailma on muuttunut aika paljon siitä. Ennen oli tätä just in time -ajattelua, että just tilaat silloin ja ei ole yhtään ylimääräisiä varastoja. Nyt on pakko ottaa tosi isot varastot, että sulla on jotain myytävää.
Jokke Eljala: Tämä on se kiinnostava, koska tavallaan myös se alihankinta alkaa tulemaan lähemmäksi eri maita. Me ollaan tästäkin vähän tutkittu yritystutkijoiden näkökulmaa.
Sari Rauvanto-Eriksson: Okei.
Jokke Eljala: Heilläkin on se, että Eurooppaan vähintään, mutta myös Suomeen ollaan siirtämässä enemmän sitä alihankintaketjutusta. Tämähän on taas sillain, että tämähän luo työpaikkoja, kun meillä on kokonaisesti se hallittavissa. Huoltovarmuus, mikä varmasti Ukrainan sodan kautta on syntynyt myöskin. Me nähdään, että ruuan osalta, mutta myös monen muunkin asian osalta, tämä huoltovarmuus alkaa nousemaan. Sekin on verkkokaupassa. Just tuon korona jälkeen tuli isojen tavaroiden ostaminen. Mä en tiedä, mistä. Yhtäkkiä tapahtui semmoinen, että alettiin ostaa vähän isompia hankintoja verkkokaupasta. Varmaan mietittiin, että nyt on hyvä kohta laittaa sinne rahaa. Varmaan Venäjän sota sielläkin vaikuttaa osittain, että ostetaan isompia määriä, mutta ehkä vähemmän kerralla. Tämä on toisaalta sitten, jos tuotetaan pienempiä asioita, miten tämä suhtautuu tässä verkkokaupassa. Kiinnostavia näkökulmia tässä koko aika maailmassa pyörii.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo. Mitä sanoisit tällaiselle kauppiaalle, joka myy ehkä vähän suomalaista, mutta sitten ulkomaalaista tuotetta? Voidaanko me olla ylpeästi suomalaisia?
Jokke Eljala: Joo. Kyllä verkkokauppa voi olla suomalainen, koska se palvelu ja se varasto ja nämä, että se lyhyt toimitusmatka sun osalta on kunnossa, niin kyllä. Se on verkkokaupalla, ei niille tuotteille. Siinä täytyy olla tarkka, että ei laiteta sen tuotteen viereen esimerkiksi Avainlippua.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo.
Jokke Eljala: Jos sulla on englantilainen toffee, ei Avainlippu-merkillä…
Sari Rauvanto-Eriksson: …Sitä voi markkinoida. Niin.
Jokke Eljala: …epärehellisesti markkinoida siinä kohtaa, koska sittenhän ehkä huijataan kuluttajaa tässä kohtaa.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo. Sittenhän näitä verkkokaupparatkaisujakin on myös suomalaisia.
Jokke Eljala: Kyllä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Se meille itsellemme oli tosi tärkeä. Maailma on täysi fiksuja hienoja systeemeitä, mutta se, että me itse esimerkiksi valittiin semmoinen yritys, joka me katsottiin, että jos tulee hätä ja semmoinen, me saadaan sitä apua ja meidän ei tarvitse… Totta kai nykyään ihmiset osaa paljon englantia ja sellaista, mutta se kynnys on kuitenkin. Ja se, että kellonajat ovat samat ja tällaiset. Kun laitat sinne chattiin viestin, sieltä aika nopsaan tulee vastaus ja tällaiset. Ne ovat meille olleet tosi tärkeitä.
Jokke Eljala: Ja myös siinä vaiheessa, jos sä tarvitset sen henkilökohtaisen avun, se on helpompi saada, kun se on siinä lähellä. Tässäkin kohtaa se suomalainen palvelu toimii aika vahvasti sen puolesta, että niitä kannattaa harkita. Ja toki se verkkokaupan alustan tuottaminen ja toteuttaminen Suomessa varmaan helpottaa monia niitä asioita, mitkä täällä ehkä täytyy ottaa huomioon tarkemmin. Ja miten se avaa markkinat sitten muualle maailmaan, koska tokihan se kansainvälistyminen on mielestä myös tärkeätä. Se verkkokauppahan on ovi siihen kansainväliseen maailmaan, niihin kauhean isoihin rahasummiin, mitä siellä liikkuukaan.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niin justiin. Se onkin sitten oma pohdintansa, jos lähtee maailmalle…
Jokke Eljala: Kyllä.
Sari Rauvanto-Eriksson: …miten sitä suomalaisuutta voi hyödyntää. Jossain Verkkokauppiaat-keskustelussa Facebookissa puhuttiin, että mitä vinkkejä olisi lähteä Ruotsin markkinoille. Siellä sitten oli kovasti lokalisoitu ja tällaista. Mä vain mietin siinä itse asiakkaana, että jos joku vaikka ruotsalainen tai tanskalainen tai mistä tahansa markkinoi, mua melkein puhuttelisi enemmän ei se, että se on mun kielellä, vaan se että se olisi aidosti sitä, mitä se on. Ei mua haittaa se englannin kielikään siinä. Mietin sitä, että suomalaisetkin voisivat olla selkeästi suomalaisia. Ei meiltä tarvitse ruveta ruotsalaiseksi verkkokaupaksi, jos menee Ruotsiin. Voisi hyödyntää ehkä markkinoinnissa niitä myyttejä, mitä on suomalaisuudesta ja tällaista. Sitäkään ei tarvitse häpeillä. Mun mielestä ruotsalaistenkaan ei tarvitse häpeillä, kun ne tulevat tänne. Mun mielestä joskus voisi reilusti kertoa, että me ollaan ruotsalainen verkkokauppa. Vaikka ollaan suomalaisuudesta paljon positiivista puhuttu, mutta mielestä se, että se on rehellisesti sitä, mitä on, puhuttelee ainakin minua henkilökohtaisesti.
Jokke Eljala: Ja tämähän on myös se, että kun suomalaisiin liitetään se luotettavuus ja rehellisyys, ehkä niitä kannattaa myös käyttää markkinointikeinona, koska sehän on se, mistä meidät tunnetaan maailmalla. Kun ylipäätään on yritysedustajien kanssa jutellut, kaikki puhuvat siitä, että se luotettavuus ja se rehellisyys nousee aina niissä keskusteluissa. Te pidätte sen, mitä te sanotte. Nämähän ovat asioita, mitä kannattaa varmaan nostaa myös verkkokaupassa. Vähän erilainen ruotsalainen kuin ruotsalainen olemme suomalainen.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niin just.
Jokke Eljala: Voi rakentaa erilaisia tarinoita ja mielikuvia siitä, että miksi kannattaa suosia juuri tätä palvelua tai tuotetta siellä kansainvälisillä markkinoilla. Toki se myös puhuttelee meitä suomalaisia, koska kyllähän me tunnistetaan itsemme niistä, miten meidät luokitellaan tai nähdään eri puolilla. Ja mehän janotaan tietää, mitä muut ajattelevat meistä.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niinpä. Niin kuin tämä, että puhut vähän, mutta asiaa. Paitsi me ei ehkä olla sellaisia ihmisiä, mutta semmoinen mentaliteetti.
Jokke Eljala: Kyllä. Siellä on paljon hyviä asioita, mitä me voitaisiin nostaa meistä itsestämme. Kun vain uskomme ja luotamme itseemme, mä luulen, että paljon on saatavilla ja voitettavaa niin sanotusti myös suomalaisuudella.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo.
[lusikka kilisee teekupissa]
Sari Rauvanto-Eriksson: Jos nyt täällä joku verkkokauppias kuuntelee ja miettii, että no me nyt toimitaan Suomessa, meillä on varasto täällä Suomessa, mites me päästäisiin sitten tähän systeemiin mukaan, miten me näyttäisiin suomalaisena verkkokauppana.
Jokke Eljala: Mä ehdottomasti toki Avainlippua suosittelisin. Kannattaa hankkia se tosiaan verkkosivuillensa. Sitähän voi myös testata. Meille voi aina soittaa ja kysyä, että olemme suomalainen verkkokauppa ja haluaisimme Avainlippu-merkin. Joskus me jopa annetaan mahdollisuus testata sitä. ABC-testauksethan ovat aika suosittuja digitaalisessa maailmassa. Voi kokeilla myös sitä, että vaikuttaako se millä tapaa siihen kokemukseen taikka tuleeko jotain palautetta paremmin, tuleeko enemmän liikennettä, tuleeko jopa enemmän rahaa. Me ollaan joidenkin kanssa jopa testattu sitä, ja on tullut ihan selvästi vahvasti tuloksia siitä, että he ovat kokeneet, että kannattaa ehdottomasti laittaa Avainlippu, koska se on ollut niin positiivinen kokemus. Säkin varmaan voisit meille kertoa enemmän, miten se sinulla on mennyt.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niin joo. Nyt tietysti, kun tämä maailma on tässä muuttunut, vaikea verrata tällä hetkellä, mutta ainakin niin kuin kerroin, se asennoituminen oli lähtökohtaisesti tosi positiivista. Toivon, että se tuottaa jatkossa… Kun rahasta nyt puhutaan, mitä tämmöinen lysti maksaa? Onko se hirveän kallista?
Jokke Eljala: Se ei ole kauhean kallista. Se on sidottu siihen liikevaihtoon. Meillä on tietyt rajat niille, että missä mennään niitten liikevaihtojen osalta. Kalleimmillaan jos puhutaan Nokian kokoisesta kaupasta, joka voisi olla verkkokauppa, silloin se on 5 000 euron tietämillä. Halvimmillaan se on 90 vuodessa.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo.
Jokke Eljala: Elikkä todella iso heitto siinä, mutta se tosiaan on liikevaihtoon sidottu ja muistaakseni se oli promille liikevaihdosta, elikkä ei puhuta kauhean isoista panoksista. Tätä me joskus kyllä kuullaan, että ne merkit on kalliita, mutta me yritetään kyllä tätä vähän myös laimentaa, että ei se näin ole.
Sari Rauvanto-Eriksson: Joo. Se kuva itselläkin ensiksi oli, että tämä on kallis ja hankala prosessi, mutta sitten mä tein sitä hakemusta ja se jäi vähän kesken. Sitten minulle soitettiin ja kysyttiin, että haluaisinko jatkaa tätä prosessia eteenpäin. Sitten katsoin tosissaan nämä hinnat ja tällaiset. En itse pitänyt sitä mitenkään kalliina. Jos sen per kuukausi vaikka jakaa, ei siitä kauheasti tule maksettavaa. Turhempia palveluita on siihen samaan rahaan kyllä tullut ostettua. Siinä mielessä olen kokenut sen oikein hyödylliseksi.
Jokke Eljala: Tuossa nyt täytyy tietysti muistaa tosiaan niin kuin sanoit, että me mielellään myös autetaan siinä. Jos siellä on semmoisia kysymyksiä, me ehdottomasti autetaan ja meille voi soittaa. Me ollaan yritetty tehdä se mahdollisimman helpoksi, mutta toisaalta kun siellä on ne tietyt asiat, mitä pitää kysyä, kuten kotimaisuusasteeseen liittyvät asiat ja muut vastaavat…
Sari Rauvanto-Eriksson: Liikevaihdot siellä oli.
Jokke Eljala: Ja liikevaihdot myös. Ne kuuluvat siihen, että me tiedetään sen yrityksen toiminta ja onko se oikeasti suomalainen vai ei ole. Tätähän me siellä haetaan, että me pystytään takaamaan meidän jäsenyydessä suomalaisuus, että se ei ole vain tuulesta temmattu, että jokainen, joka vain ostaa, saa merkin, vaan siinä oikeasti on hakuprosessi. Ja sitten se menee toimikuntaan, joka hyväksyy sen. Se on puolueeton toimikunta, jossa on edustusta yritysmaailmasta, mutta myös ihan virkamiesmaailmastakin. Ne pystyvät katsomaan sitten sen, että se hakemus on ihan oikeanlainen eikä mikään väärä feikki.
Sari Rauvanto-Eriksson: Niin just. Jokke, mä olen tosi iloinen, että pääsit tänne mukaan ja päästiin keskustelemaan näistä asioista. Mä luulen, että nyt ainakin monilla on herännyt ehkä se kysymys ja todennäköisesti jotkut verkkokauppiaat käyvät katsomassa teidän sivuilta, että mikäs tämä tämmöinen on ja ehkä miettivät vähän sitä omaa suhdetta siihen kotimaisuuteen.
Jokke Eljala: Joo, kannattaa käydä. Meillä pitäisi olla Avainlippu-verkkosivustokin, siis verkkokauppiaille suunnattu sivusto. Voi katsoa senkin suoraan, että pääsee siihen ytimeen, jos on kiinnostunut just verkkokauppapalveluihin liitettävästä Avainlipusta.
Sari Rauvanto-Eriksson: Kiitos paljon.
Jokke Eljala: Kiitos.
[lusikka kilisee teekupissa]
Naisen ääni: Toivoa ja teetä yrittäjille -podcast on syntynyt osana Toivo@Tee-hanketta, jota on koordinoinut Laurea-ammattikorkeakoulu. Yhteistyökumppaneita ovat olleet Metropolia Ammattikorkeakoulu, Novago Yrityskehitys Oy sekä Osuuskunta Orrellan Putiikkiopisto. Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto.
[lusikka kilisee teekupissa]
Ei kommentteja