Opiskelija Esa Kylmämetsä ja Johanna Holvikivi keskustelevat Metropolian innovaatio-opintojen opinnollistamisesta työssä.
Työn opinnollistaminen hyvä tapa edistää opintoja – opiskelijan puheenvuoro
MetroPodian podcastissa yliopettaja, Toteemi-hankkeen projektipäällikkö Johanna Holvikivi haastattelee automaatiotekniikan opiskelija Esa Kylmämetsää.
Johanna Holvikivi: Toteemi-hankkeessa olemme kehittäneet malleja, joissa työtä voidaan opinnollistaa osaksi opetusta, niin että osaaminen syntyisi työtehtävissä, missä henkilö on samanaikaisesti, kun hän on meillä täällä opiskelemassa. Hankkeessa on ollut kolme erilaista pilottia. Nyt tässä on yksi esimerkki Metropolian yhteisistä innovaatio-opinnoista, kuinka niitä on opinnollistettu.
Esa Kylmämetsä työskentelee yrityksessä, jossa tuotetaan mm. datakeskuksia, esteettömän virranjakelun järjestelmiä. Esa Kylmämetsän projekti koski tuotannossa mittausjärjestelmää, millä saatiin henkilökunnan mittaukset tietokantaan ja analysoitua. Esa innostui innovaatio-opintoihin, sillä hän halusi valmistua nopeasti. ”Kun on päivät töissä ja kaksi kurssia suoritettavana, itsenäinen opiskelu oli vaihtoehtona mahdollisuus nopeuttaa valmistumista”. Esa kannustaa muitakin tekemään opintoja opinnollistaen sanomalla: ”Te teette töissä projekteja, raportoitte ne. Te teette koulussa projekteja ja dokumentoitte ne. Miksi tehdä kaikki kahteen kertaan?”
Johanna Holvikivi: Tässä hankkeessa mietimme, miten opintoja voi opinnolistaa. Myös Metropoliassa ollaan eri projekteihin viemässä tätä opinnnollistamisen ideaa. Metropolian projektit tehdään usein yhdessä työelämän kanssa. Nämä ovat opiskelijoille yksi vaihtoehto, jos ei ole oman alan työtehtäviä.
Toteemi – työstä oppimassa, työhön
Ei kommentteja