Yrittäjän digityökalut 2: Digitaalinen ajankäytön tehostaminen
Yrittäjän digityökalut -podcast sarjan toisessa jaksossa keskustellaan yrittäjän ajankäytön hallinnasta ja siihen soveltuvista digitaalisista työkaluista. Rannekello voi joskus olla riittävä, mutta myös muita työkaluja on tarjolla.
Keskustelemassa ovat Metropolian lehtorit Otto Härkönen ja Erkki Alanen sekä OsaaVaan-yrityksestä Virpi Kemi.
Käsikirjoitus: Otto Härkönen
Kesto: 28:56
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (29.3MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
[äänitehosteita]
Otto Härkönen: Tervetuloa MetroPodian Yrittäjän digityökalut -podcast-sarjaan, jossa keskustelemme yrittäjien kanssa digityökalujen käyttömahdollisuuksista. Minä olen Otto Härkönen ja toimin lehtorina Metropolia ammattikorkeakoulussa.
Erkki Alanen: Ja tervetuloa myös minun puolestani nimeni on Erkki Alanen ja toimin markkinoinnin lehtorina Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Näissä podcasteissa keskustelemme yrittäjien kanssa digityökalujen käyttömahdollisuuksista ja kokemuksista.
Otto: Ja OsaaVaan ihanainen Virpi Kemi. Tervetuloa. Kerro hiukan itsestäsi.
Virpi Kemi: Joo hei kaikille vain. Tosi kiva olla täällä mukana ja kiitos Otolle ja Ekille, kun pyysitte tänne mukaan. Tosiaan mä olen OsaaVaan-yrityksestä, ja mulla on aika tuore yritys. Yrityksessä on tämmöinen, sanotaanko twisti, että omaa ruokavaliota olisi syytä jokaisen kehittää. Mulla on tämmöinen idea, että meistä jokainenhan syö joka päivä, mutta kuinka moni meistä oikeasti tietää, millainen se ruokavalio on, että onko se oma ruokavalio omaa terveyttä edistävä vai estävä. Tämän ympärille mä olen sitten luonut mun oman yrityksen, eli mä tuotan aika paljon videomateriaalia, jotka on ihan ilmaiseksi kaikkien saatavilla siellä mun blogissa. Blogista löytyy myös blogitekstejä. Sen lisäksi mulla on sitten kursseja, joilla osallistumalla pääsee näillä verkkokursseilla sitä omaa ruokavaliotaan tutkimaan, koska mun mottona on myös se, että ei ole mitään syytä lähteä noudattamaan jonkun toisen laatimaa ruokavaltiota, joka ei itselle sovi. Vaan sen ruokavalion pitäisi olla sellainen, että se on kestävä ja se maistuu myös itselle joka päivä ilman niin, että tarvitsee niistä ruuan nautinnoista aina olla luopumassa.
Otto: Bittejä on paha syödä, ja liiketoiminta on aika usein biteissä ja sulla on hienosti tehty. Sä olet vienyt tämän oman sanomasi verkkokursseihin ja netin kautta, koska silloin sitä pystyy levittämään paljon, paljon laajemmalle. Itsellä oma ruokavalio, täytyy myöntää, että aika heikko. Sitä tulee ostettua Lidlistä jotkut lihapullat ja painekattilassa heittää makaronit viereen ja sillä hyvä. Vihanneksia hyvä, jos näkeekään kerran viikkoon. Parannettavaa siis on ainakin tässä päässä. Mistä sulle tähän ruokavalioon tuli… Tämä on liikeideana aika erilainen, koska me kaikki syödään jotain, meillä on lautasmallit ja se on vähän niin kuin viranomaisten tuomaa juttua ja sitten oman lompakon juttua. Mistä sulle tämä tällainen erilainen liikeidea syntyi? Mikä ajoi tähän yhtäkkiä?
Virpi: Se, mikä ajoi tähän, mullahan oli alun perin aivan toisenlainen liikeidea. Liittyi johtamiseen. Mä olen paljon toiminut tuolla johtotehtävissä ennen yrittäjäksi ryhtymistä, ja se liittyi ihan puhtaasti sinne. Mutta sitten mä itse sairastuin vakavasti tuossa 2020, ja siitä sitten kun aloin toipumaan 2021, mäpäs muutin suuntaa sen liikeideani kanssa. Mä heivasin sitä johtotehtäväajatusta nyt vähäksi aikaa syrjään ja lähdin tähän ruokavalioasiaan, koska mun oma sairaus oli myös semmoinen, johon liittyi vahvasti se, että sillä omalla ruokavaliolla pystyy itseään myös paremmin toivuttamaan siitä sairaudesta elikkä nopeammin ja helpommin toipumaan, kun huolehtii siitä. Mä ajattelin, että miksi mä nyt heivaisin sen mun vahvan osaamisen, eli mulla on ravitsemustieteestä osaamista. Mä olen elintarviketieteiden tohtoriksi väitellyt pääaineena siellä ravitsemustiede. Tätä mä ajattelin, että miksi mä sen heittäisin hukkaan. Tämä oli se syy, miksi mä aloin tätä tähän pohtimaan.
Otto: Aika hieno.
Eki: Nyt voin sanoa, että kuulostaa hyvältä. Jos hyvä ruoka maistuu hyvälle, tämä idea kuulostaa mun mielestä tosi hyvältä ja mielenkiintoiselta.
Virpi: Joo ja se oikeasti onkin sitä, koska jos mä mietin sitä siltä näkökulmasta, että jos nyt vaikka teistä jompikumpi laatisi mulla ruokavalion. Sanoo, että tuota kun syöt sitten tässä, tästä sulla vain elämä paranee. Jaksat paremmin ja laihdut ja teet kaikkea muuta. Niin kauankohan mä jaksaisin sillä teidän tekemällä ruokavaliolla itseäni ruokkia. Epäilen, että en kovinkaan kauan. Ja tällöin se paluu sinne vanhoihin toimintatapoihin tapahtuisi aika nopeasti. Tämän takia mun mielestä on hirveän tärkeä, että jokainen meistä pystyisi avaamaan sen oman ruokavalionsa, näkemään sieltä ne hyvät asiat ja näkemään sieltä ne huonot asiat. Ja sitten pitää ne hyvät yllä ja sitten niitä huonoja lähteä sieltä asteittain ottamaan pois. Mä sanoin tuossa vähän aikaa sitten, että mä sen johtamisajatuksen heivasin poissa. Tähänhän pätee myös kyllä yksi johtamisen oleellinen asia elikkä tiedolla johtaminen. Mehän voidaan johtaa itseämme myös tiedolla. Ja mä väitän, että jokaiselle… No ainakin lähes jokaiselle, ehkä lievennetään sanomaa. Kun sä näet ne sun omat ruokavalion sisällöt siinä avattuna numeerisessa muodossa, sulla varmasti jonkunnäköinen lamppu syttyy sen jälkeen, että mitä sä voit lähteä tekemään.
Eki: Kyllä, kyllä. Miten nämä sun asiakaskohtaamiset? Onko ne digitaalisia vai oletteko te kasvokkain livenä tapaatte vai millä tavalla?
Virpi: Joo, elikkä pääasiassa kyllä ihan tällein, sanotaanko digi. Elikkä jos on digikurssi siis tämmöinen, mitä henkilö käy itsenäisesti, siellä mulla on yhdellä kurssilla hyvinkin useasti tämmöisiä, että me tavataan vaikka Teamsissa mun tämmöinen live-etä. Sitten jos on näitä valmennuksia, että henkilölle katsotaan hänen ruokavaliotaan, että miltä se näyttää tällä hetkellä ja sitten mä annan siihen neuvoja, silloinhan se tapahtuu kanssa sen henkilön omasta pyynnöstä, että ollaanko livenä vai lähitapaamisessa. Jos on tässä lähialueella, voin sen lähitapaamisen totta kai silloin järjestää, mutta sekin siellä Teamsissa onnistuu aika hyvin.
Eki: Sä olet alusta lähtien lähtenyt rakentamaan tätä digitaalista ikään kuin toimitusta.
Virpi: Kyllä.
Eki: Joo.
Virpi: Eli se, mitä mä yrittäjäksi lähdin, mä sanoin että mä olen nyt hypännyt taas jälleen kerran tänne syvään päähän rankasti. Ei ole ensimmäinen kerta elämässä, kun syvään päähän on hypätty ja katsotaan, mitä tuleman pitää ja otan asioista selville. Eli mullahan ei ollut A yritystoiminnasta kokemusta aikaisemmin. Mulla ei ollut B diginä toimimisesta minkään näköistä kokemusta. Mutta sitten tämä kohta C, mä olen nämä kummatkin taklannut ja mä olen rakentanut itse omin pienin kätösin se mun verkkosivuston ja tietysti myös nämä kurssisivustot sinne. Eli se on täysin mun hallinnassa. Mä tiedän, mitä siellä tapahtuu ja kun mä tarvitsen sinne jonkun muutoksen, mun ei tarvitse lähteä soittelemaan kenellekään, että alapas tekemään sinne joku tämmöinen pieni muutos, vaan mä voin sen itse mennä tehdä tuosta suitsait sukkelaan.
Eki: Suositteletko sä tämmöistä lähestymistapaa? Eli että opettelee ikään kuin ne kriittiset asiat, jotta pystyy jotain toteuttamaan itse?
Virpi: Joo. Mä luulen, että tässä mennään siihen, että mikä sopii kenellekin. Jos mä ajattelen nyt järkevästi tätä, että mä olisin halunnut heti saada rullaamaan esimerkiksi, että rahaa alkaisi tulemaan ja mä saisin mun bisnestä aloitettua pyörittämään. Jos mulla olisi ollut rahaa käytettävissä, mä olisin jonkun muun antanut rakentaa sen verkkosivun ja olisin itse ottanut selville, mitä siellä tapahtuu, että mä pystyn sen jälkeen tekemään niitä muutoksia. Mutta mulla ei ollut semmoinen tilanne ja toisekseen mä olen semmoinen aika, sanotaanko että mennään sinne syvään päätyyn ja sitten otetaan asioista selville. Mä halusin tietää, miten tämä koko prosessi menee ja mä halusin ottaa sen kokonaan haltuun. Mutta jos yhtään on atk-taitoja, mä suosittelen, että oma verkkosivu pystyyn omin kätösin. Jos on rahaa ja kiire, sitten mentäisiin siihen, että osta se joltain, mutta ota kuitenkin itselle ne pääasiat selville.
Eki: Just näin.
Otto: Tuo sun liikeidea ja tuo digitaalisuus siinä kokonaisuudessa… Metropolialla on yhtenä strategisena lähestymistapana kestävä kehitys, ja tämmöinen sustainability, niin kyllä mä näen, että sun se liiketoiminta sen ei ole tarkoituskaan lähteä heti liikenteeseen, vaan se on pitkän aikajänteen homma. Ja ainakin, mä olen vakoillut sun sivuja ja blogeja ja muita lukenut, kyllä se näyttääkin siltä, että se on aika kestävästi rakennettu. On vaikea aina välillä lähteä itse omia ideoita yhtäkkiä tuosta synnyttämään. Selvititkö sä mistään? Kävisitkö sä kilpailijoiden verkkosivuilla tai jenkkiläisillä paikoilla tai saksalaisilla paikoilla? Mistä sä sai herätteet tähän kokonaisuuteen?
Virpi: Tämä ideahan alun perin oli mulla omassa päässäni. Sitten totta kai kun mä lähdin sitä viemään eteenpäin, mulla oli se idea siinä alun perin niin, että sä pystyt muuttamaan oikeasti sun ruokavaliotasi, jos sä tiedät, mitä se pitää sisällään. Sen ympärille mä lähdin rakentamaan tätä. Sitten mä ajattelin, että meillä on olemassa tuommoista, tämmöistä ja tämmöistä tietoa, joka on jokaisen saatavilla ja mä pystyisin ne linkittämään tähän omaan bisnekseeni tällä tavalla. Sitten kun pääsin sitä omaani vähän eteenpäin, sen jälkeen mä aloin katsomaan, mitä muut ovat tehneet. En siis vakoilemaan, mutta sanotaanko näin, että katsomaan ideoita. Sähän et voi kopioida ketään toista. Sulla pitää olla se oma, jonka päälle sä rakennat. Muuten olet suossa. Semmoista ei kenellekään voi suositella. Sulla pitää niin kestävä se sun oma idea, että sä sillä pärjäät, mutta sieltä saa hyviä vinkkejä, että miten joku on toteuttanut. Sitten esimerkiksi mä kävin kursseja siihen mun yrittäjyyteen liittyen ja digibisnekseen liittyen. Se oli semmoinen nuori tyttö, joka veti semmoisia digikursseja, elikkä verkossa käytiin kurssit. Mä sieltä opin ihan älyttömästi ja mä sieltä sain ideoita, että miten mä voisin tämän tehdä. Ja toinen oli tämmöiseen kirjoittamiseen liittyvä kurssi, jonka mä kävin kanssa tämmöisenä verkkokurssina. Mä siinä samalla katsoin. Ne olivat ihan eri tyyppisiä, mitä mä itse olin luomassa, mutta se bisnesidea siellä taustalla, eli toimitaan diginä, oli se sama. Sieltä mä sain semmoisia ahaa-elämyksiä, että hei mun kannattaisi tehdä tämä. Mulla itsellä on se vahva opetustausta kanssa, eli mä olen toiminut opettajan kanssa. Totta kai mulla oli näkemys sitten. Mä luotan siihen omaan vahvuuteeni siihen, että millä lailla mä haluan ne kurssit luoda sitten sinne, että siellä tulee semmoisia aktivointeja ja siellä se asiakas, joka sen kurssini ostaa, myös oppii jotain.
Otto: Niin digitaalisuudessa on hyvä huomata, että kyllä ne perustaidot täytyy olla jostain muualta. Esimerkiksi just ymmärtää verkkokurssien tekemisessä jotain pedagogiikasta ja miettiä, mikä on se oma käyttöteoria. Sähän just kuvasit tuossa, että sulla on se oma käyttöteoria opettajana, että millä tavalla mä saan ihmiset oppimaan. Ei se pelkkä digitaalisuus pelkästään luo sitä autuutta, vaan kyllä siellä sisällä täytyy olla vahva, vahva perusta.
Virpi: Se on se sisältö kyllä.
Eki: Ja tämähän on ihan hyvä. Tälle on sanakin: inspiroituu muiden tekemisestä [naureskelua].
Virpi: Juuri näin [nauraa].
Eki: Eli käy benchmarkaamassa, mitä muut ovat tehneet ja sitten miettii, mitä siinä hyvää ja mitä itse voisi tehdä paremmin siinä omassa sovelluksessa.
Virpi: Kyllä. Sitten mä just ajattelin sitä benchmarkkausta sillä lailla, että totta kai koko ajanhan pitää olla digiyrittäjänä hoksottimet ylhäällä. Jos mä ajattelen, että mullahan on somessa markkinointi, niin mun someosaaminen on lähtenyt siitä, että mä olen oikeasti ensimmäisen kerran Facebookin mennyt… Mä olen ollut tämmöinen anti-Facebook eli ei missään nimessä halunnut mennä Facebookiin. Mä olen ensimmäisen kerran perustanut mun oman henkilökohtaisen tilini -21 toukokuussa. Voitte laskea siitä, että mä en ole tiennyt mistään mitään. Puhutaan nyt siitä syvään päähän hyppäämisestä, eli kaikki on ollut mulle ihan uutta ja outoa. Mä aloin sitä katsomaan, että miten toiset laittavat, miten se mun lähiympäristö. Mulla oli ensin ihan muutama ihminen vain messissä siinä mun omassa, että miten ne pistävät niitä viestejä, mistä mä itse tykkään ja miten mä itse haluaisin laittaa niitä viestejä. Sitten meni niin, että totta kai nämä taidot ovat semmoisia, että sähän teet sen omannäköisesti, mutta sähän voit inspiroitua. Sä käytit hyvää sanaa. Inspiroitua jonkun toisen jostain hyvästä postauksesta, että hei, miten mä tekisin itse tuommoisen samantyyppisen. Se saattaa olla aivan eri toimiala, vaikka lääkemainos tai joku vessapaperimainos, jos se vain on semmoinen, että sulla itsellä syttyy lamppu, että hei toi näyttää siltä, että mä voisin tuosta jotain oppia.
Eki: Just näin.
Otto: Tällaisessa OKR-strategiassa puhutaan juuri tästä asiasta, että tutkitaan toisia toimialoja ja toisilta toimialoilta katsotaan, että mitkä on siellä edelläkävijöitä, koska ne liiketoimintamallit ja ne asiat tulevat ennemmin tai myöhemmin myös toisille toimialoille.
Virpi: Kyllä.
Otto: Mun mielestä se on mainittu tässä OKR-strategiakirjassa, että ruoka-ala muuttuu aika hitaasti. Se on aika konservatiivinen ala kokonaisuudessaan. Mä pohdin tässä sitä, että kun meillä on diginomadit siis lapsena jo digitaalisuutta noudattavat immeiset, jotka ovat syntyneet kännykkä kädessä [Virpi nauraa] ja ne ehkä käy verkkokursseja enemmän kuin me, boomereiksi meitä sanottiin tuossa vähän aikaa sitten. Me ehkä käytetään hiukan vähemmän sitten digitaalisuutta. Myönnettäköön, jotain tekoälyä on tullut testailtua ja niin poispäin. Tämän yhdistäminen on aika haastavaa, että kuinka sä saat ne sun kohderyhmät, ketkä sun tuotteita käyttää… Mä epäilen, että sun kohderyhmä on keski-ikäinen…
Virpi: Kyllä.
Otto: …yli keski-ikäinen varmasti nainen vielä useammin.
Virpi: Kyllä, useammin nainen.
Otto: Joo. Kuinka löytää se kohderyhmä käyttämään digitaalista materiaalia.
Virpi: Tiedätkö että nyt jos mä olen koko ajan kironnut tätä koronan kiroja, nyt korona on tässä kyllä avittanut. Mä kävin tämmöisen lyhkäisen kurssin, kun mä itse sairastuin silloin -20, mä siinä samanaikaisesti kävin yrittäjyyteen liittyvää kurssia. Mä siinä tajusin, että okei nyt mun bisnes vaihtuukin siitä, että mä olin ajattelut sitä alun perin niin, että ollaan lähikontaktissa ja nämä mun kurssitkin olisivat olleet isoille joukoille lähikontaktissa. Mä ajattelin, että tämän on pakko muuttaa jollain lailla mun ajatusmaailmaa. Se koko kurssi-idea muuttui siihen, että mä siirryn verkkoon, että mä en alakaan miettimään sitä lähitapaamisena. Ja tämä koronahan on opettanut meille taitoja. On aika moni, joka on päässyt tai joutunut pysymään siellä kotona neljän seinän sisällä useamman vuoden ja ottamaan kaiken digitaalisuuden haltuun. Se voi olla myös sitä, että ihmiset kyllästyvät eivätkä halua käydä niitä verkossa olevia kursseja, mutta mä silti veikkaan, että yhä useamman taidot niitä kursseja ovat kohentuneet tämän koronan aikana.
Otto: Joo, varmasti oikeassa.
Eki: Varmasti näin.
Otto: Just viime viikonloppuna vein isälle uuden älykännykän, kun vanhan Doron akku lämpesi hänen mielestään liikaa. Okei totta, että nämä digitaaliset välineet ja järjestelmät ovat kehittyneet aika paljon. Kyllä siinä muutaman tunnin käyttökoulutuksella onnistuttiin jo Yle Areenaa selaamaan ja swaippailemaan [naurua]…
Virpi: Toihan kuulostaa hyvältä.
Otto: …ja niin poispäin [nauraa].
Virpi: [nauraa] Joo, tosi hyvän kuuloista. Mä mietin vielä siihen sun kysymykseesi sitä, että itse kun nyt on vetänyt niitä omia kursseja, kylä mulla on vähän itsellä ollut ehkä enemmän se kaipuu sinne niitten ihmisten kanssa enemmän kasvotusten. Jollain lailla mä haluaisin, että siellä mun kurssilla joko alussa tai lopussa on jonkunnäköinen semmoinen, että se ihminen näkee minun kasvot. Näin mä olen sitten ainakin näille isommille kursseille suunnittelut, mitkä nyt kaikki eivät ole vielä siellä edes olemassa olevia, vaan ovat tulossa olevia, sen että me aloitetaan näkemällä ja sitten meillä on siellä välissä tämmöisiä lähiwebinaareja yleensä ilta-aikaan, että pääsevät osallistujat kanssa mukaan. Silloin me ollaan Teamsille siis etä-lähiwebinaareja, että ollaan Teamsilla etänä, mutta nähdään toistemme kasvot halutessamme. Silloin on myös sillä mun opiskelijalla, asiakkaalla mahdollisuus kysyä minulta suoraan siinä tilaisuudessa asioita, mitkä askarruttavat häntä. Mä olen hyvin sosiaalinen ihminen, niin tykkään siitä, että jollain lailla kasvot näkyvät.
Eki: Näitä syvään päätyyn ja altaaseen hyppäämisestä. Ollaan puhuttu siitä, mitä sä olet tehnyt. Mitä siellä seuraavassa altaassa on? Jos ajatellaan tätä digikulmaa, mitä sä haluaisit oppia seuraavaksi?
Virpi: Mun mieshän nyt editoi ja kuvaa. Nyt hän ei ole sairastumisen vuoksi voinut sitä tehdä pitkään aikaan, mutta sitten kun hän taas palaa tähän takaisin hommiinsa, tekee tätä ei työkseen, vaan omana harrastukseen, mä haluaisin oppia sen editoinnin. Mä olen nyt jo pikkuisen pistänyt näppejäni sinne, mutta mä haluaisin sen videoiden editoinnin oppia, ja onhan tässä ihan hirveästi opittavaa. Mullehan kävi niin, että kun mä yrityksen olin saanut tämän ison rumban tehtyä, elikkä luotua ne verkkosivut ja ensimmäisen kurssin ja sitten kun mä aloin sitä markkinoimaan, mä silloin tajusin viime vuoden alkupuolella, että enhän mä tajua tästä yhtään mitään. Silloin mä tulin muun muassa teidän kursseilla ja siitä sitten inspiroituneena silmät avautuivat, että kursseja on maailma täynnä. Sitten mä tämmöiseen verkkokauppa- ja digimarkkinointikurssille, joka kestää vuoden. Mä olen nyt vielä siis siinä. Meillä on se ihan loppusuoralla tässä. Sitten siihen liittyy, että mulle tulee tämmöinen oppilaitos sinne taustalle, että mä teen myös sinne tämmöisen yrittäjyyden ammattitutkinnon. Ja mun pitäisi nyt tänä keväänä antaa näytöt siitä, että minä osaan toimia digiyrittäjänä ja olen käynyt ne koulun oppimäärien suositeltavat opit, että mä ne osaan myös. Tämmöinen nyt oli tässä vielä sivujuonteena. Se on vielä vähän vaiheessa.
Itse kun on semmoinen hirveän oppimismyönteinen ja kehitysmyönteinen, välillä mun kohdalla ehkä olisi syytä painaa enemmänkin jarrua kuin sitä kaasua [naurua]. Jos mä ajattelen sitä, kun kysytään, että mitä kannattaisi digiyrittäjän tehdä, mä ensimmäisenä sanoisin, että huolehdi että osaat. Eli älä häpeä myöntää sitä, ettet osaa jotain asiaa, vaan myönnä itsellesi se, että mä en osaa tätä, tämä asia on nyt mulla päin prinkkalaa, mistä mä saisin siihen tiedot. Tämä maa on täynnä ihania paikkoja, mistä löytyy sitä tietoa. Yksi on tosiaan tämä, missä nyt olen Oton ja Ekin kursseilla käynyt viime vuonna.
Eki: Sulla nämä oppimisen syklit ovat nopeita [nauraa]. Oletko sä jo jättänyt jotain taaksesi? Onko sulla jo kertynyt sellaista ikään kuin digiosaamista tai oletko käyttänyt jotain sellaisia digityökaluja tai jotain muuta tähän yritystoiminnan pyörittämiseen, jotka sä olet kokenut, että ne eivät olekaan hyviä? Sä olet testannut ja tullut siihen tulokseen, että tämän voi hoitaa paremminkin. Eli onko sun digiosaaminen jo sillä tasolla, että sä pystyt hakemaan tehokkaampia ratkaisuja?
Virpi: Joo, mä uskon, että pystyn. Esimerkiksi sitä mä olen miettinyt, kun silloinhan mä jouduin tekemään vähän niin kuin sokkona sen valinnan, että minkä mä valkkaan siihen mun verkkoalustaksi elikkä mille mä alan ne kurssini luomaan. Mun sitten nämä kaikki termit eivät ole tätä digitermistöä välttämättä. Sitten voi korjata, että mikä on oikea termi [naurahtaa]. Itseoppineena tässä ajattelisin, että mä silloin arvoin, että minkä mä otan ja mä päädyin tämmöiseen Kajabiin. Sanotaan suomalaisittain Kajabi. On amerikkalainen tuote. Mä päädyin siihen sen takia, että sillä samalla alustalla mä olin käynyt yhden kurssin, jonka mä totesin asiakkaana, että se oli miellyttävä käydä. Siellä pelitti ne asiat, mitä mä halusin pelitettäväksi ja sitten kun sä otat sen koko setin, sä pystyt siellä myös pitämään sekä ne sun verkkosivut että ne kurssit. Sitten sä pystyt pitämään verkkokaupan siellä kanssa näille kursseille. Sä pystyt kaiken tämän ottamaan siinä yhdessä paketissa. Tämä ei ole Kajabin maksettu mainos. Mä en ole tosiaankaan Kajabille mitään saa sieltä, mutta mä itse tykkäsin siitä ideasta. Siellä on kompastuskiviä. Siellä maksutavoissa joudutaan luottokorttia käyttämään. Nyt mun pitäisi alkaa seuraavaksi selvittämään sitä, että mikä on se maksutapa, että mä saisin sinne myös kaikki muut maksutavat, koska se on yksi iso ostamisen este. Mä olen käynyt nyt näillä mun kursseillani sitä semmoista polkua siihen, että kun asiakas tulee ja alkaa ostamaan sulta, sä olet uusi toimija, siellä on monta estettä, mitkä pitäisi taklata ensin, että niistä tullaan sinne ostotapahtumaan. Yksi on tämä. Tämä on nyt esimerkiksi, että mä pystyn nyt tänä päivänä analysoimaan tällä lailla ja mä pystyn myös kritisoimaan nyt sitä Kajabia. Siellä on asioita, joista mä en pidä. Mutta se, että mä lähtisin nyt tässä kohti vaihtamaan sen johonkin toiseen… Mulla on toinenkin tiedossa siihen, mitä mä silloin aikanaan arvoin. Se on niin iso homma.
Eki: Kyllä, kyllä.
Virpi: Jos sä mietit digiyrittäjäksi ryhtymistä, mieti tarkkaan se, minkä sä valitset ja yritä jostain se tieto saada, että mitä ne vaihtoehdot on ja käydä kokeilemassa itse asiakkaan näkökulmasta. Mulla oli vaihtoehtona näitä kahta, ja tämä toinen tuli edullisemmaksi ja mä tykkäsin tästä alusta jotenkin enemmän, niin mä siksi otin sen. Jos mä olisin sen suomalaisen version valinnut, mä olisin päässyt helpommalla.
Eki: Kyllä, kyllä.
Virpi: Mutta eikö tullut jo selväksi, että syvään päätyyn ja kovaa vauhtia.
Eki: Kyllä, kyllä. Me ollaan tässä puhuttu Oonan parissa myöskin verkkokaupasta. Tuli mieleen, että aloittelevat verkkokauppiaat jakavat mielellään kokemuksia. Jos esimerkiksi Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmä ei ole vielä tuttu kuulijoille ja jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutustua. Siellä ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta siellä on hirveän hyviä vastauksia.
Virpi: Olen samaa mieltä. Löysin sen liian myöhään [naurua].
Eki: Kyllä.
Otto: Kyllähän Virpiltä tuli erinomainen esimerkki siitä, että kuinka sitä omaa liiketoimintaa analysoidaan. Just tämä, että mennään asiakkaan kannalta sinne ostoprosessiin asti ja mitkä ovat niistä esteitä, että asiakas lopulta ostaa. Kyllä kuulijoitakin kehotetaan sen oman liiketoiminnan kannalta tekemään juuri näin, eli hyppäämään sinne asiakkaan silmiin ja katsomaan, kuinka todellisuudessa vaikeaa se ostaminen on tai onko siellä joitakin esteitä. Joillekin meistä esimerkiksi luottokortti on sellainen, että ei käytetä millään.
Virpi: Kyllä.
Otto: Pelätään, että tiedot varastetaan ja kynnys varsinkin verkossa tapahtuvaan ostamiseen on iso.
Virpi: Kyllä ja tämä on semmoinen, mikä itselläkin on nyt selvitettävä asia. Sain vinkin muistaakseni Sanja Saarisen. Oli teidän pitämillä luennoilla, ja mä muistelen, että Sanja sitä vinkkasi, että voisi olla mahdollista. Tämä on tämmöinen itselleni kanssa tässä.
Eki: Näitä ongelmia toki taklaavat nämä alustat itsekin, koska se on pois heidän liiketoiminnasta.
Virpi: Niin.
Eki: Kyllä he haluavat esimerkiksi tätä maksamista helpottaa, mutta myöskin nämä maksunvälitysyritykset tarjoavat aika hyviä palveluita. Ei nyt mennä yksityiskohtiin tässä sen enempää, mutta se on hoidettavissa tämä ongelma.
Virpi: Kyllä.
Otto: Mutta voiko sitten bittejä loppujen lopuksi syödä? Mä tässä mietin sitä, että kun se maksaminen haastavaa ja voiko bittejä syödä. Sulla on hyviä ohjeita siellä sun verkkosivulla. Mistä sun kaikista helpoiten löytää? Onko Googleen jotain määrättyjä hakusanoja? Onko se OsaaVaan Virpi Kemi vai…?
Virpi: Paremmin löytää, jos pistää tunne ruokavaliosi.
Otto: Tunne ruokavaliosi.
Virpi: Joo. Sen olen pistänyt sinne silloin, kun olen käynyt näitä oppeja ja yrittänyt saada itselleni tietoa, että millä lailla Googlen hakukone minut parhaiten sinne löytää. Mun Facebook-sivun nimi on Tunne ruokavaliosi, ja mulla on samanniminen YouTube-kanava, joka nyt on ollut vähän laiskalla käytöllä, mutta varmasti piristyy tässä tämän vuoden aikana. Kaikki mun blogijutut siirtyvät aina jossain vaiheessa sinne. Se tunne ruokavaliosi on se, minkä mä olen linkittänyt siihen mun verkkosivuun. Oli taasen hyötyä myös Oton ja Ekin kurssilta Antin opeista, että tästä saatiin paljon. Ja sitten mulla on ollut täällä semmoinen yritysmentori itsellä täällä taustalla, joka on sitten antanut kanssa hyviä vinkkejä. Kehotan myös tämmöistä mentoria itselle hankkimaan, jos on vasta-alkanut yrittäjä.
Otto: Yrityskummeiltahan löytyy hyvin mentoreita myös. Ne ovat ilmaisia tai ainakin maksuttomia. Erityistä korvausta ei tarvitse. Ovat liiketoiminnan kokeneita konkareita.
Virpi: Semmoinen pitää munkin vielä sieltä kautta sitten hankkia.
Eki: Tunne ruokavaliosi. Hyvä.
Otto: Kiitoksia. Tämä oli aika hyvä lopetus. Minä olin Otto Härkönen, ja pakko sanoa, että tunne ruokavaliosi. Mukana oli…
Eki: Täällä on Eki, moi.
Otto: Ja…
Virpi: Ja Virpi Kemi, moikka.
Otto: Niin ja ei muuta kuin kaikki nyt tutkimaan sitten, kuinka sitä omaa ruokavaliota tunnetaan eli tunne ruokavaliosi. Moi moi.
Eki: Moikka.
Virpi: Moikka.
Otto Härkönen: Yrittäjän digityökalut -podcast-sarja on tuotettu Oona 2.0 – yrittäjänaisten liiketoiminnan kasvua digitalisaation ja kumppanuusverkostojen kautta -hankkeessa, jota osarahoitti Euroopan sosiaalirahaston vuosina 2020–2023
[äänistehosteita]
Ei kommentteja