TK-menetelmiä käytäntöön 2: Määrällinen tutkimus YAMK-opinnäytteen menetelmänä
Tässä jaksossa sotejohtamisen YAMK-tutkinnon alumni Tuija Huupponen ja yliopettaja Mari Virtanen keskustelevat Tuijan määrällisenä tutkimuksena toteutetusta opinnäytetyöstä, jonka aiheena oli Etävastaanotot suun terveydenhuollossa : suuhygienistien, hammashoitajien ja hammaslääkäreiden kokemuksia ja mielipiteitä. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143561
Opinnäytetyö on kiinnostava siksi, että ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt ovat yleensä kehittämistöitä, eikä määrällisiä tutkimuksia ole paljon. Jaksossa kuvataan mm. määrällisen tutkimuksen vaiheita, kyselylomakkeen kehittämistä ja aineiston analysointia Lisäksi pohditaan tutkimuksen luotettavuutta haastavia tekijöitä.
Keskustelun lopuksi Tuija antaa vinkkejä määrällisen tutkimuksen tekijälle:
- Valitse aihe, joka oikeasti kiinnostaa ja motivoi, jotta jaksat työskennellä sen parissa.
- Panosta tutkimussuunnitelman tekoon ja mieti jo silloin, miten aiot aineistoa analysoida.
- Käytä viitteidenhallintaohjelmaa (esim. Zotero), jolla tallennat lähteet helposti yhteen paikkaan.
- Muodosta kysymykset huolellisesti ja harkitse taustatietokysymysten luokittelua.
- Tutustu käyttämiisi ohjelmiin, kuten SPSS ja Excel, ja hyödynnä niiden ominaisuuksia.
- Hyödynnä opinnäytetyöpajoja, joissa voit saada hyväksyntää ja arvokkaita vinkkejä kyselylomakkeen muodostamisessa ja tilastollisessa analysoinnissa.
- Lisäksi muista, että raportointivaihe voi olla työläs. Erittäin tärkeää on raportoida tutkimuksen tulokset selkeästi ja ymmärrettävästi.
Käsikirjoittaja: Mari Virtanen
Tallenteen kesto: 30 min
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (27.1MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
00:00:10 Mari Virtanen
Hei vaan ja tervetuloa mukaan. Me ollaan täällä Metropolian digistudiolla tänään Tuija Huupposen kanssa ja me ollaan tekemässä TK-menetelmiä käytäntöön podcast-sarjaa. Ja tää sarjahan, tää käytäntöön vievä sarjahan, on jatkoa sarjalle TK-menetelmiä soveltamassa, mitä ollaan aikaisemmin tehty yliopettaja Iira Lankisen ja lehtori Antti Niemen kanssa ja nyt sitten soveltamassa käytäntöön näitä TK-menetelmiä, minä Mari Virtanen Metropolian alumnien, ylemmän ammattikorkeakoulun valmistuneiden opiskelijoiden kanssa, sitten vähän eri teemoista täällä keskustellaan. Ja tämä sarja on tarkoitettu kaikille sotealan opinnäytetöitä tekeville opiskelijoille ja heitä ohjaaville opettajille myöskin ja teille kaikille, jotka etsitte menetelmällisiä ratkaisuja opinnäytetöiden toteuttamiseen ja haluatte kuulla, että miten tää prosessi on käytännössä mennyt.
Lisäksi kiinnostavaa asiaa varmasti voi olla myöskin kehittäjille ja tutkijoille, jotka toimii TKI, tutkimisen, kehittämisen tai innovaatioiden parissa nyt tai tulevaisuudessa. Ja meidän tavoitteena on kaikissa näissä jaksoissa tarjota konkreettisia esimerkkejä ja käytännön työvälineitä erilaisten tutkimusten ja tutkimuksellisen kehittämistöiden tekemiseen ja selkiyttää sitä yhteyttä niihin TK- menetelmiin mitä kaikki ammattikorkeakouluopiskelijat opiskelevat.
Tarkoituksena on vahvistaa ja tuoda esiin soveltavan tutkimuksen menetelmiä osana näyttöön perustuvaa kehittämistä erityisesti ammattikorkeakoulukontekstissa ja tänään siis paikalla Tuija Huupponen, ylemmän ammattikorkeakoulun alumni, tällä hetkellä jo valmistunut tässä keväällä ja meitsi Mari Virtanen, niin mennäänpä tästä aiheeseen, joka tänään on määrällinen tutkimus.
00:02:18 Mari Virtanen
Tervetuloa Tuija.
00:02:19 Tuija Huupponen
Kiitos.
00:02:20 Mari Virtanen
Mahtavaa että olet täällä, ekaa kertaa kampuksella. Oot vähän niinku retkellä samalla, kun oot tullut podcastia nauhoittamaan. Tervetuloa!
Tota tää liittyy ehkä tuohon etätyöskentelyaikaan, että sun koko opintojen aika myöskin ollaan tehty etänä. Sopii myöskin päivän teemaan ja sun tutkimukseen tosi hyvin, että miten ollaan vaikuttavasti etänä. Ja tänään me puhutaan, tuota, sun opinnäytetyöstä: “Etävastaanotot suun terveydenhuollossa suuhygienistien, hammashoitajien ja hammaslääkäreiden kokemuksia ja mielipiteitä – määrällinen tutkimus. Mutta ehkä ennen kun mennään tuota tuohon vielä, niin pari sanaa sun taustasta.
00:03:02 Tuija Huupponen
Mä oon alkuperäiseltä taustaltani tradenomi, silloisessa Heliassa valmistuin ja HR:ä luin. Sitten ajauduin talous-, markkinointi- ja myyntitehtäviin. Päätin vaihtaa alaa ja ja valmistuin sitten Metropoliasta suuhygienistiksi. Ja muutaman vuoden tein itse kliinistä työtä.
Ja taustastani johtuen ajauduin sitten kuitenkin sinne hallinnollisiin tehtäviin, yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Ja koko ajan jo tradenomin aikana oli mielessä jatko-opinnot ja nyt oli sitten aika hedelmällinen lähteä jatkokouluttautumaan. Ja niin puolitoista vuotta sitten aloitin tämän ylemmän AMKin ja nyt ollaan sitten tässä vaiheessa.
00:03:51 Mari Virtanen
Ja sullahan on tommoinen, mun mielestä niinku aika digikliininen aihe, vaikka sä olet siitä sotejohtamisen puolelta, niin tässä nyt yhdistyy sitten kuitenkin se, että miksi minä olen tässä. Ja olen ohjannut sitä sun opinnäytettä, niin etävastaanotot nyt sitten siellä suun terveydenhuollon kontekstissa.
Tuota ei niinkään puhuta noista sun työn tuloksista. Sun työn voi lukea Theseuksesta (Theseus.fi kokonaisuudessaan, vaan puhutaan tutkimusmenetelmistä ja määrällisen tutkimuksen prosessista, että miksi ylipäänsä näistä meidän neljästä vaihtoehdosta: 1) määrällinen, 2) laadullinen, 3) tutkimuksellinen kehittämistyö tai 4) systemaattinen katsaus, niin miksi juuri määrällinen tutkimus?
00:04:33 Tuija Huupponen
No se oikeastaan, alunperin mun ei ollut missään nimessä tarkoitus tehdä määrällistä työtä. Vaan, vaan kun tää aihe tuli, että etävastaanotot suun terveydenhuollossa, se kun kiinnosti, niin tutkimuksellinen kehittämistyö oli siinä ajatuksissa ja myöskin kirjallisuuskatsaus, mutta ihan silloin alkuvaiheessa kun tutkimussuunnitelmaa aloin tekemään niin olipas sitten juuri valmistunut Metropoliasta, tota niin ylemmästä AMK:sta opiskelija, ja hänellä oli sitten kirjallisuuskatsaus tästä aiheesta, niin tää oli sitten ehkä siihen niinku semmoinen luonnollinen jatkumo. Että aiheajatus meni siinä mielessä vähän uusiksi ja näin jälkikäteen ajateltuna, niin mä olen itse asiassa oikein tyytyväinen, että päätyikin tähän määrälliseen, että aihe ohjasi sitten siihen.
00:05:26 Mari Virtanen
Joo ja mäkin olen tosi tyytyväinen tähän työhön ja tuohon että sä valitsit tän. Mä haluan puhua tässä määrällisestä tutkimuksesta, että tyypillisestihän ylemmän ammattikorkean opinnäytetyöt ovat kehittämistöitä, joissa hyödynnetään määrällisiä menetelmiä ja tota niinku puhtaasti määrällisiä tutkimuksia, mitä tää sun työ ihan varmasti on, niitä on tosi vähän.
Ja mä tota kelasin tuota Theseusta (theseus.fi) läpi tässä menneinä päivinä ja siellä on siis yli kaksikymmentätuhatta julkaisua ja sitten yritin sieltä sortata, että lukeeko jossain määrällinen tutkimus ylemmän ammattikorkeakoulun töissä.
Ja niitähän on siis todella vähän. Niin sen takia tää on niinku tosi kiinnostavaa ja sulla on iso aineisto ja tota tullaan siihen vähän myöhemmin. Nyt siksi se on tässä, että määrällinen tutkimus, vaikka se voisi olla työ, jossa on hyödynnetty määrällisiä menetelmiä.
Mutta mites tota käytännössä? Minkälainen työ tai minkälainen niinku työskentely- /toimintatapa sen määrällisen tutkimuksen taakse piiloutuu?
00:06:29 Tuija Huupponen
No se tota niin vaatii kyllä semmoista tietynlaista järjestelmällisyyttä ja ja niinku otetta siihen. Eli vaiheethan on ne tietyt mitä meilläkin opinnoissa tulee. Ja siinä vaiheessa, kun alkuopinnoissa käytiin, käytiin näitä eri TK-menetelmiä läpi, niin itsekään just en niin paljoa tähän määrälliseen tutkimukseen sitten käyttänyt niitä paukkuja, vaan perehdyin sitten enemmänkin niihin muihin. Niin tässä työn aikana on sitten uudestaan joutunut opiskelemaan niitä ja se on ehkä ollut mun kohdalla ainakin hyvä, koska mulla on ollut se oma konkreettinen työ siinä ja mä olen sitä varten selvittänyt jotain asiaa itselleni, kuin että tietämättä mistä tekisin opinnäytetyötä niin yleisesti vaan käynyt TK-menetelmiä läpi, niin silloin ne jäi vähän semmoiseksi pintaraapaisuksi itselle.
00:07:26 Mari Virtanen
Joo, ja toi on tosi hyvä. Aika paljonhan kuulee kuitenkin jonkunasteista kritiikkiä siitä, että mitkä ovat ne menetelmällisen osaamisen taidot, niin tässähän sä olet syventynyt yhteen menetelmään ja sitten perehtynyt ehkä pintapuolisemmin näihin muihin, mitä tätähän kenttään voisi kuulua.
Sä sanoit, että tää tota sopii systemaattisille ihmisille. Tutkimuksen tekeminen ylipäänsä sopii systemaattisille ihmisille ja sullakin on niinku selkeästi vaiheittain edennyt toi työ. Ja tota mitäs näistä vaiheista, minkälainen kaari syntyi?
00:08:01 Tuija Huupponen
Eli mä itse jaoin siis tämän, niin kun meillä tää itse opinnäytetyöpolkukin menee, eli ideointi ja suunnitteluvaihe ja sitten toteutus ja raportointi ja arviointi. Ja tota ihan siis lähtien siitä, kun ideapaperi oli saatu jonkinlaiseen muotoon, niin se systemaattinen tiedonhaku on niinku tässä tärkeänä sitten pohjalla, koska sitä kautta tuli sitten se kyselylomakkeen muodostaminen. Mikä oli se ihan ydinjuttu sitten tässä, että pääsi eteenpäin.
Ja tota jos mä käyn nyt tarkemmin tätä ensimmäisestä vaihetta, tai mitä minä nimitän ensimmäiseksi vaiheeksi, eli tää ideointi ja suunnitteluvaihe, niin ihan lähtien hakukokeiluista, hakusanojen muodostamisesta, eli mikä se sitten kenelläkin on. Mulla oli tämmöinen pikku- PICo, sieltä hakulausekeet ja kun olin tehnyt lopulliset haut, niin sitten se aineiston seulonta, että mitä artikkeleja sinne nyt loppupeleissä sitten jääkään. Ja kyselylomakkeen kehittäminen, niin se aineisto, artikkelit, mitä mulle jäi, niin niitten keskeiset tulokset sitten analysoin induktiivisesti. Ja niihin teemoihin ja käsitteisiin sitten perustui se minun mittaristooni tulleet yksityiskohdat. Eli määrittelin kysymykset, mitta- asteikon ja kaiken tän sen aineiston perusteelta sitten.
00:09:32 Mari Virtanen
Ja otetaan vielä tuohon systemaattiseen tiedonhakuun. Se on niin kun aina kiinnostavaa ja se on aina niinkuin pohjana kaikille. Niin tota sulla oli kaksi, niinku ikään kuin kohdetta sillä, että sä teet sitä systemaattista tiedonhakua, sitä teoreettisen viitekehyksen muodostamista varten ja sitten tärkeä asia määrällisessä, kun sä teit sitä kyselylomaketta, niin niiden kysymysten muodostamista varten. Ja siihen liittyy toi koko systemaattinen tiedonhaku. Sitten sä sait ne alustavat kysymykset ja ja lähdit niitä sitten jatkotyöstämään.
00:10:05 Tuija Huupponen
Kyllä. Joo. Ja nää oli niinku ne keskeisimmät siinä tutkimussuunnitelmassa, että mä sain sen tutkimussuunnitelman valmiiksi. Eli tosiaan se teoreettinen viitekehys ja ne kysymykset alustavaan muotoon. Toki sitten tutkimussuunnitelmaan liittyi paljon muutakin eli tutkimustiedote, informointi- ja suostumuslomakkeet ja mulla tässä oli sitten muutama yhteistyöliitto, niin heidät piti sitten kontaktoida ja tehdä sitten sopimukset heidän kanssaan, kun ensin oli sitten tutkimussuunnitelma hyväksytty.
00:10:41 Mari Virtanen
Joo ja sulla on ollut siis laaja kokonaisuus, just toi että tässä on ollut niin kuin sinä opiskelijana, minä korkeakoulun edustajana ja sitten sulla on ollut nää yhteistyöliitot, siis useampi joita sä oot tässä kontaktoinut ja sitten on asianmukaisesti paperit paikoillaan, ennen kuin voidaan mitään tehdä. Se on myös yksi tärkeä vaihe, myöskin tuossa.
Sitten mä mietin vielä, että kun sä oot kehittänyt kyselylomaketta, niin me ei tiedemaailmassa, puhumme monesti, että kehitetään mittaria ja mä oon jo vuosia sitten luopunut täällä ylemmässä AMKissa ainakin siitä, että kun mittarin kehittäminen on pitkä aikaa vievä prosessi, joka voi kestää vuosia. Niin tässä me sitten, sä oot tehnyt kyselylomaketta, joka toimii näihin ylemmän AMKin töihin, niin kuin tosi hyvin ja tätä tarkoitusta varten kehitettiin ja sitten kevyesti validoitiin mittari, niin mites ton mittarin tai ton kyselylomakkeen kehittäminen meni?
00:11:33 Tuija Huupponen
No mulla oli silleen, että siinä aineistossa mitä mulle jäi, niin itse asiassa 13 artikkelia, niin niissä oli, kun tätä aihetta ei ole Suomessa tiettävästi tutkittu aikaisemmin, niin kaikki oli kansainvälisiä ja niissä oli hyvin paljon yhteneväisyyksiä. No tulosten lisäksi, niin myös siinä tota kyselylomakkeessa, eli sieltä löytyi hyvin selkeästi sitten nämä teemat ja ne mittarin osa alueet.
Ja koska niitä oli niin paljon jo semmoisella kokonaisuudella tutkittu ja ilmeisen hyväksi havaittu, niin se oli mulla tässä niinkuin onni ja ohjaava tekijä, että siihen oli niin paljon sitä näyttöä, että mä pystyin suoraan niitä teemoja sitten sieltä hyödyntämään.
00:12:26 Mari Virtanen
Ja tää on myöskin siis tosi tärkeä asia että, se että, että ne kysymyslomakkeen kysymykset perustuvat aiempaan tutkimukseen. Tässä se oli tehty sulle aikaisemman tutkimuksen perusteella vähän helpoksi ja sä sait teemoiteltua ja näin ja sitten sä muodostit niinkuin oman näkemyksen siitä, että mitä kannattaa kysyä.
00:12:42 Tuija Huupponen
Kyllä joo, eli piti vähän sitten kuitenkin muokata tänne suomalaiseen kontekstiin ja suun terveydenhuoltoon. Sitä, että on kuitenkin ehkä vähän erilaisia käytäntöjä, kuin sitten muualla maailmalla tai työnjaossa ja ja näin ja ja tota. Toki siinä se käännöstyö ja tota tosiaan kysymysmuotoilut ja tämmöiset ja myöskin sitten tota taustatietokysymysten muodostaminen, mutta että hyvin niinkuin selkeä prosessi siinä mielessä, kun koko ajan peilasi siihen siihen aineistoon minkä olin valinnut pohjalle.
00:13:20 Mari Virtanen
Ja sittenhän tuon jälkeen edetään siihen, että nyt kun sä olet muodostanut kirjallisuuden perusteella oman näkemyksesi, niin sitten tulee se esitestausvaihe, tärkeä sekin, jolloin sä ikään kuin altistat sen oman tekemisesi sille yhteisölle johon tai kohderyhmälle, johon sä oot tätä viemässä, kysyt heidän mielipidettään, että oonko mä ajatellut niinku ollaanko oikein vai onko tää niinku semmoinen asia, että näitä tällaisia kysymyksiä voi voi tota viedä eteenpäin.
00:13:47 Tuija Huupponen
Joo kyllä. Eli sitten mä pääsin oikeastaan jo siihen siihen toteutusvaiheeseen. Ja sen jälkeenhän tää nyt olikin helppoa laskettelua sitten eteenpäin. Eli mä toteutin tämän kyselyn Metropolian e-lomakkeella, jota suosittelen lämpimästi. Sain tehtyä sinne valinnat, että ei kerätty IP-osoitetta tai muitakaan metatietoja vastaajista. Toki ensin itse sitä siellä paljon pyörittelin ja vähän kokeilin kauanko siihen menee aikaa ja niin poispäin ja sitten lähetin sen edelleen esitestaajille sieltä liittojen puolelta he kävivät katsomassa ja. Kommentoimassa ja sinäkin, Mari, katsoit läpi ja sitten keräsin nää kommentit yhteen ja tein niiden pohjalta pieniä muutoksia, mutta että kovinkaan paljon siinä vaiheessa en sitten muutoksia enää tehnyt. Toki nyt niinkuin kysymysmuotoiluihin, joihinkin sanamuotoihin, jos joku oli niinku epäselvä, mutta en lähtenyt tekemään laajempia muutoksia, koska mulla oli se teoria siellä pohjalla, että mulla oli kaikki siellä perusteltua, että miksi minä kysyn näin, koska minulla on ollut tuollainen ja tuollainen teema ja tuollainen ja tuollainen käsite näin monta kertaa.
00:14:58 Mari Virtanen
Mainittuna niissä aiemmissa?
00:15:00 Tuija Huupponen
Joo, niin kyllä.
00:15:01 Mari Virtanen
Ja sitten sä siis tota viimeistelit sen lomakkeen sähköinen kyselylomake, ja 3 viikkoa annoit vastausaikaa? Ja tota sitä aineiston keruuta lähdit näiden yhteistyön liittojen kautta?
00:15:14 Tuija Huupponen
Joo, eli mulla oli semmoinen kuvio, että mulla ei itsellä ollut minkäänlaista rekisteriä. En ei ollut sähköpostiosoitteistoa, ei minkäänlaista kontaktia näihin vastaajiin. Eli yhteistyöliitot sitten lähetti jäsenistölleen minun puolesta tämän kyselyn, minun tekemällä saatteella, tai itse sitä hieman niinku muokaten. Ja oli tosiaan 3 viikon vastausaika ja tällä Metropolian e-lomakkeella se sitten kerättiin.
00:15:45 Mari Virtanen
Ja tota vastaajia oli?
00:15:47 Tuija Huupponen
Vastaajia oli sataneljäkymmentäyhdeksän.
00:15:50 Mari Virtanen
Joo ja se sun kohderyhmä tai se kenelle tää liittojen kautta tää uutiskirje meni, niin se levikkihän oli valtava?
00:15:57 Tuija Huupponen
Joo, se oli päälle kymmenentuhatta. Eli vastausprosentti sinällään hyvin pieni, mutta kyllä, siis tavoittelin kolmeasataa vastaajaa ja tota nyt tuli sitten puolet siitä, mutta että ottaen huomioon tämän aiheen ja kuinka vähän etävastaanottoja suun terveydenhuollossa koko käyntimääristä on ollut, niin olen siinä mielessä nyt jälkikäteen ihan tyytyväinen, vaikka tota se ehkä kevyesti siinä kohtaa harmitti, mutta sitten analysointivaiheessa kun mulla sitä aineistoa siellä aika paljon oli, niin tää oli ihan sopiva määrä nyt tässä kohtaa pyörittää niitä.
00:16:39 Mari Virtanen
Joo ja mutta siis sataneljäkymmentäyhdeksän vastaajaa on siis paljon ja tota ylemmän AMK: n määrällisissä töissä se on paljon. Että me tehdään paljon pienemmilläkin aineistolla monenlaista ja tota johtopäätöksiä ja tulkintaa, että, että aineiston koko oli kyllä niinkuin suuri ja varsinkin niinkuin liittyen siihen, että suun terveys on niin toimenpidekeskeinen ala. Mun mielestä jotenkin siellä on tosi vaikuttavaa, että tää etävastaanottoajatus on kiinnostanut sataneljäkymmentäyhdeksää vastaajaa niin, että he ovat vaivautuneet tähän sun kyselyyn vastaamaan. Niin musta se on huikean hieno tulos kyllä.
00:17:15 Tuija Huupponen
Kyllä, kyllä.
00:17:18 Mari Virtanen
No mitäs tuota aineistosta sait irti? Minkälaista analytiikkaa? Mitä? Mitä siitä jäi käteen?
00:17:25 Tuija Huupponen
Joo eli no mullahan, itse asiassa se kyselylomake, niin jäi tuossa sanomatta että siellä oli kaksikymmentäneljä strukturoitua kysymystä missä oli viisiportainen Likertin asteikko. Sitten oli lisäksi vielä 2 erillistä strukturoitua kysymystä, mutta sen lisäksi mulla oli siellä myös 2 avointa kysymystä, että siihen pikkaisen tuli tää laadullinen näkökulmakin, koska tätä aihetta ei ole, tiettävästi kansallisella tasolla Suomessa vielä tutkittu, niin saatiin vähän sitäkin näkökulmaa, niin sitten tästä nää avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisesti ja lopulta sitten sen aineiston sitten kvantitfioin alaluokkatasolla eli sain sinnekin vähän sitä määrällistä näkökulmaa sitten kuitenkin, mutta ihan sitten nää tota niin. Kyselylomakkeen strukturoidut kysymykset niin siinä hyödynsin tota SPSS: ä, joka on koulun kautta saatavilla ja sitten paljon Exceliä. Eli kun aineisto oli kasattu niin sehän nyt lähti sitten ihan siitä että että mun piti se tarkistaa minkälaista rivitietoa siellä on ja pikkaisen piti taustatietoluokkia yhdistellä. Eli taustatietokysymyksissä esimerkiksi ikä oli semmoinen, että siihen vastattiin ihan vaan pelkästään luvulla, että luokittelua ei siinä vaiheessa vielä tehty, vaan se tehtiin sitten vasta tässä analysointivaiheessa ja osa oli semmoisia noissa taustatietokysymyksissä, että jos oli vastaajia jossain luokassa hyvin vähän, niin sitten mä jouduin niitä yhdistelemään, että pystyy aineistoa analysoimaan, niin se oli niinku se mistä lähdettiin vähän niinkuin siivoomaan siellä SPSS:ssä ja ja tota sen jälkeen nämä perus eli frekvenssit ja prosenttiosuudet siellä sai näppärästi pyöräytettyä ja tota myöskin ristiintaulukointia hyödynsin, mutta tää aineisto mikä mulle nytten tästä kyselystä tuli niin sielläpä nyt ei mitään merkittäviä eroja ammattiryhmien tai tai kokemusvuosien tai tämmöisten perusteella tullutkaan niin minkäänlaista ristiintaulukointiraporttia ei sitten tähän mun lopulliseen opinnäytetyöhön en nostanut.
00:19:53 Mari Virtanen
No siinähän olisi voinut laskea niin kuin tilastollisia merkitsevyyksiä ja p-arvoja ja näin, mutta että just että niiden ristiintaulukointien perusteella ei tunnu eroja ja sitten se jäi tästä pois, mutta jos ajattelee niin kun määrällistä tapaa tehdä niin se oli siihen tietysti sopinut hyvin ,että se varmaan voisi jäädä siihen seuraavaan kierrokseen, että sitten kun toistaa tätä suuremmalla aineistolla niin tota saisiko siellä sitten ryhmien välillä eroa?
00:20:19 Tuija Huupponen
Kyllä.
00:20:21 Mari Virtanen
Voi olla myöskin että se, että eroa ei tule niin ehkä toi sun vastaajajoukko on orientoitunut sillä tavalla, että on kiinnostava aihe. He vastaavat, että jotenkin se on niinkuin polarisoitunut se sun vastaaja popula tai sitten siellä on muita syitä, että että miksibse on niinkuin niin että siellä ei eroja tule? Mut jos saisi ne kymmenentuhatta vastaajaa vaikka 3 vuoden päästä, sittenhän siellä voisi joku eroa jo olla.
00:20:42 Tuija Huupponen
Kyllä siellä varmasti niinku tulisi eli eli niinku tää mun määrällinen aineisto niin se oli niinku tosiaan, ne vastaukset oli silleen silleen niinku yhteneväisiä ja että ne erot tuli sitten niissä muutamassa avoimessa kysymyksessä, että se oli tosi hyvä että ne oli tässä mukana niin mä sain sitä kautta sitä kautta sitten myöskin tähän liittyen tuohon luotettavuuteen, mihin kohta varmaan päästään, niin niin sitä lisäpontta siihen, että siellä avoimissa kysymyksissä tuli sitten enemmän niinku semmoista ristiriitaa esiin.
00:21:17 Mari Virtanen
Joo, ja sehän on tosi tärkeä. Siis mehän kyllä aika paljon tehdään tällaista niin kun menetelmällisiä triangulaatiota, että sinne laitetaan määrällisiä ja laadullisia elementtejä ja ehkä juuri sen takia, että monesti ne aineistot on pieniä ja sitten pelataan vähän varman päälle, että kuitenkin toi opinnäytetyön tekemisen aika on rajoitettu ja me ei haluta jäädä sitä aineistoa keräämään tänne vuosiksi, vaan ne haluttaisiin laittaa sen siihen 3 kuukauteen, jotta myöskin toi opintojen kokonaisuus on järkevää eikä aika veny sen takia, että jos tekisi tutkimusta niin sittenhän voisi niin kun vaan odottaa, että niitä vastaajia niinkuin saada lisää. Mutta tässä se oli pois pelistä niinku heti.
Mutta toi tota, tosta luotettavuuden haastamisesta ja se että koetko että tässä joku nyt muu vielä haastoi kun toi vastaajaporukka tai se pieni vastausprosentti niin oliko jotain muuta sellaista mikä haastoi sitä luotettavuutta sun mielestä?
00:22:17 Tuija Huupponen
No mä kyllä, vaikka mä nyt hehkutin tuossa tota Metropolian e-lomaketta, niin se sen mobiilikäytettävyys oli kyllä aika heikko, eli se ei kovin hyvin sinne niinkuin esimerkiksi kännykkäruudulle skaalaudu se kysely, ainakaan nyt niinku näissä kysymysvaihtoehdoissa ja niissä asteikoisaa mitä mä olin sinne sinne valinnut. Niin se kyllä sitten niinku mietitytti, että jos joku on siihen siihen tuskastunut. Mullakin nyt kuitenkin oli se kaksikymmentäkuusi kysymystä. Niin, onko nyt mahdollisesti vastaaminen keskeytynyt sen takia, että ei ole jaksanut sitä kun ne pallurat ei ole nyt sitten ihan siinä oikealla kohdalla? Ja onko se mahdollisesti sitten luonut semmoista negatiivista mielikuvaa tämmöisistä digitalisaatioasioista ylipäätään? Ja kun aihe on etävastaanotot niin onko se nyt ollut sitten huonoa mainosta?
00:23:07 Mari Virtanen
Niin tuntuu väärältä, että kysytään etävastaanotoista ja käyttöliittymä tökkii.
00:23:12 Tuija Huupponen
Niin niin, että tää se oli niinku yksi asia tää mobiilikäytettävyys, mitä mä siinä mietin? Toki mähän en nyt tiedä, että kuinka moni on mobiilissa esimerkiksi vastannut ja kuinka moni ihan niinku PC: llä tai näin. Mutta, mutta se oli yks yks juttu siinä ja ja toki tää pieni vastausprosentti oli niinku odotettavissa, mutta että siitä taustatietokysymysten perusteella sitten tiesin, että sieltä oli kyllä kattavasti ympäri Suomen eri ikäluokista ja ja kokemusvuodet niinkuin laidasta laitaan, että tota ei ollut pelkästään niinkuin esimerkiksi jotkut vastavalmistuneet tai alle 5 vuotta työelämässä olleet. Että siellä oli niinkuin oli sitä niinkuin pontta kyllä siinä, vaikka vastausprosentti jäi, jäi pieneksi. Valitettavasti sitten niin kun näistä ammattiryhmistä niin hammaslääkäreitä ja erikoishammaslääkäreitä vastasi vähän, niin heidän vastauksia ei nyt ole oikein yleistettävissä. Mutta mutta sitten suuhygienistit ja hammashoitaja oli ilahduttavan aktiivisesti kyllä siinä liikkeellä.
00:24:24 Mari Virtanen
Ja hienosti oot saanut sitä jengiä liikkeelle, kun ajattelee tota ylemmän AMKin opinnäytteen yhtä tavoitetta, että tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, niin sen sä olet kyllä tässä tosiaan tehnyt. Ja sun koko työn voi lukea sieltä Theseus.fi. Löytyy, aihehan oli, Etävastaanotot suun terveydenhuollossa suuhygienistien, hammashoitajien ja hammaslääkäreiden kokemuksia ja mielipiteitä – määrällinen tutkimus aiheesta ja tota tähän loppuun niin ihan lyhyesti määrällisen tutkimuksen tehneenä, ansiokkaasti tehneenä.
00:25:03 Tuija Huupponen
Kiitos.
00:25:04 Mari Virtanen
Niin voisit jotenkin lyhyesti vetää yhteen, että mitkä on ne konkreettiset jutut? Että, muista ainakin nämä, kun suunnittelet tai teet määrällistä tutkimusta? Sun mielestä tärkeimmät asiat?
00:25:21 Tuija Huupponen
Tärkeimmät asiat siinä no ensinnäkin, että se aihe pitää olla semmoinen mikä itseensä oikeasti kiinnostaa, että sen kanssa sitten jaksaa painia, että ainakin tää tota niin tutkimussuunnitelman teko vaihe niin se oli itsellä se ylivoimaisesti työläin ja raskain, että sen jälkeen se oli niinkuin paljon helpompaa laskettelua sitten. Niin aihe mitä sä todellakin jaksat tota niin pureskella eri kantilta ja jos välillä lyö päätä seinään, niin se ei haittaisi koska tietää että tätä tätä haluaa tehdä.
No sitten, ei liity pelkästään määrälliseen tutkimukseen, mutta kannattaa käyttää jotain viitteidenhallintaohjelmaa. Että, että on helppo sitten esimerkiksi selaimesta tallentaa vaan se artikkeli suoraan PDF:nä ja lähdeviitteenä johonkin itselle sitten talteen.
Ja tosiaan sanoin jo siitä tutkimussuunnitelmasta, että siihen ehdottomasti kannattaa panostaa ja miettiä jo silloin tarkkaan, jos mahdollista, että miten sitä aineistoa sitten analysoi. Minkälaisia tilastollisia menetelmiä aikoo käyttää, koska siitä saa sitten myös apua siihen kysymysten muodostamiseen ja myös siihen, että minkälaisia taustatietokysymyksiä pitää olla ja kannattaako niitä jo siinä kysymys vaiheessa jotenkin luokitella.
Tutustu sitten ohjelmiin mitä käytät eli on se sitten SPSS, e-lomake, mikä se onkaan, niin siihen pitää myös varata aikaa, että tutustuu niihin ominaisuuksiin, että sieltä löytää kaikki hyvät vaihtoehdot ja miten eri vastausvaihtoehdot, arvot tai kysymysmuotoilut on sitten hyödynnettävissä ja se niinkuin helpottaa sitten sitä analysointia ja raportointivaihetta myöskin.
Ja ehdottomasti sitten niin kuin täällä Metropoliassa kun on näitä opinnäytetyötyöpajoja, niin, niitä kannattaa hyödyntää. Haluan mainita erityisesti Päivi Leskisen työpajat tässä kyselyn muodostamisessa ja sitten tilastollisissa analyyseissä, että sinne vaan sitten omien kysymysten kanssa ja jo ennen kuin on se oma kyselylomake valmis, niin ehdottomasti työpajan kautta niin siihen saa vielä niinku joko hyväksynnän tai sitten erittäin hyviä vinkkejä, ettei se sitten kostaudu myöhemmässä vaiheessa.
00:27:59 Mari Virtanen
Ja tota sä sanoit, että määrällinen tutkimus sopii systemaattisille ihmisille. Se sopii niinku “Excel-ihmisille”.
00:28:07 Tuija Huupponen
Kyllä.
00:28:08 Mari Virtanen
Se sopii “viitteidenhallintajärjestelmäihimisille”, “Zotero-ihmisille”, ihan mitä vaan. Eli tota sitten sä sanonut myöskin jossain vaiheessa, että tää oli jotenkin niinkuin helppoa, että “numerot on numeroita”.
00:28:19 Tuija Huupponen
Kyllä, joo. Että sitten ne vaan on numeroita ja SPSS tekee siitä sitten taulukon valmiiksi ja että se työläin vaihe just oli se tutkimussuunnitelma ja sen jälkeen tää tuntui niinkuin menevän hyvin jouhevasti ja helposti, että totta kai sitten analysointivaiheessa niin, niin mitä näillä, mitä näistä voi vetää yhteen ja mutta että se on niinku joka työssä mutta, mutta se itse raportointivaihe oli sitten kyllä hyvin niinku helppoa tai niinku tähän just numeromaailmaan sopien, niin se oli hyvin virtaviivaista ja ohjeistettua kyllä että.
00:29:00 Mari Virtanen
Mahtavaa, kiitos. Eli sopii myöskin sulle, joka olet numeroista kiinnostunut siellä linjalla. Tota kiitos valtavan paljon sulle, Tuija, että tulit kertomaan
00:29:11 Tuija Huupponen
Kiitos kun sain tulla.
00:29:12 Mari Virtanen
Ja kiitos sulle siellä linjalla, joka tätä kuuntelet ja toivottavasti sait omaan työhösi tästä ideoita, että jos se määrällinen tutkimus kiinnostaa, niin rohkeasti vaan sitäkin kohden, että mieluusti näemme myös niitä tulevaisuudessa enemmän.
Lisäksi TK-menetelmiä käytäntöön ja TK-menetelmiä soveltamassa -sarjojen aiemmat jaksot voit kuunnella tästä:
- TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus
- TK-menetelmiä soveltamassa 1: Miksi TK-menetelmien osaaminen on tärkeää?
- TK-menetelmiä soveltamassa 2: Voidaanko YAMK-opinnäytetyöllä vastata työelämän kehittämistarpeisiin?
- TK-menetelmiä soveltamassa 3: Miten huomioin tutkimusetiikkaa ja tietosuojaa työelämän kehittämisessä?
Ei kommentteja