TK-menetelmiä käytäntöön 4: Näin tehdään haastattelututkimus YAMK-opinnäytteenä
Tässä jaksossa digikliinisten alumni Aino Nasturica ja yliopettaja Mari Virtanen keskustelevat laadullisen haastattelututkimuksen toteuttamisesta YAMK-opinnäytteenä. Keskustelun pohjana on Ainon, keväällä 2023, valmistunut opinnäytetyö ”Röntgenhoitaja laadukkaana perehdyttäjänä radiologialla”.
Aino on valinnut laadullisen tutkimuksen menetelmän ja tehnyt haastattelututkimuksen, jotta hän saisi röntgenhoitajien äänen kuuluviin erityisesti perehdyttäjänä toimivan työntekijän näkökulmasta. Keskustelussa käsitellään opinnäytteen vaiheita, systemaattista tiedonhakua, haastattelurungon muodostamista ja aineiston deduktiivista analyysiä. Lisäksi Aino antaa käytännön vinkkejä opinnäytetyön tekijöille.
Käsikirjoittaja: Mari Virtanen
Tallenteen kesto 27 min
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (25.1MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
00:00:12 Mari Virtanen
Tervetuloa TK-menetelmiä käytäntöön- podcast sarjan pariin. Me ollaan tänään täällä Ainon kanssa, puhumassa laadullisesta tutkimuksesta. Ja tota TK-menetelmiä käytäntöön sarjaa ollaan tässä nyt useampi osa jo vedetty, näistä tutkimuksellista ja kehittämisen menetelmistä, ja tää sarjahan on jatkoa sarjalle TK-menetelmiä soveltamassa, joita on tehty aikaisempina vuosina jo. Ja tää käytännönosio – sarja on tarkoitettu kaikille sosiaali ja terveysalan opinnäytetöitä tekeville opiskelijoille, että ja siinä samassa heitä ohjaaville opettajille, jotka sitten miettivät ja etsivät menetelmällisiä ratkaisuja opinnäytetöiden toteuttamiseen, käytännössä. Lisäksi voi olla iloa meidän jutusteluista kehittäjille ja tutkijoille, jotka toimivat tutkimisen kehittämiseen tai innovaatioiden parissa ja ja haluavat sitten aiheen parissa viettää aikaa.
TK-menetelmiä käytäntöön- sarjan tavoite on tarjota konkreettisia esimerkkejä, tänään laadullisesta haastattelututkimuksesta, erilaisten tutkimusmenetelmien ja kehittämistoimien tekemiseen ja sitten myöskin vähän selkiyttää sitä yhteyttä TK menetelmien ja opinnäytetyön välillä. Asia, johon kaikki ammattikorkeakoulun opiskelijat tulevat törmäämään.
Ja soveltavalla linjalla mennään. Ja tänään puhutaan siis laadullisista tutkimuksista. Mulla on keskustelukaverina tänään Aino Nasturica, joka on valmistunut kliininen asiantuntijuus – digitaalisten palveluiden asiantuntija tutkinnosta meiltä tässä kevään aikana. Ja minä siis yliopettaja, Mari Virtanen tässä Ainon kanssa sitten vähän eri kulmista tätä laadullista haastattelututkimusta käydään.
Ja tämä jakso kertoo erityisesti haastattelututkimuksen toteuttamisesta: laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu ja aineiston analyysimenetelmistä. Käytännössä sitten vähän menetelmällisiä ratkaisuja, perusteluja, vinkkejä ja hyviä käytänteitä. Ei muuta kuin oikein paljon tervetuloa mukaan.
00:02:29 Mari Virtanen
Tervetuloa Aino.
00:02:31 Aino Nasturica
Kiitos tosi paljon. Kiva olla täällä.
00:02:34 Mari Virtanen
Ihan mahtavaa kun tulit. Tänään me puhutaan sun opinnäytetyöstä erityisesti menetelmällisistä näkökulmista. Sun työn aihe on: “Röntgenhoitaja laadukkaana perehdyttäjänä radiologialla” ja sen voi lukea kokonaisuudessaan Theseuksesta (Theseus.fi). Ne, joita se työ niin kun sisällöllisestikin kiinnostaa, mutta tota tässä hetkessä puhuttaisiin enemmän niistä menetelmällisistä valinnoista.
00:03:00 Mari Virtanen
Jes ja tota sä oot tehnyt tän työn laadullisena työnä. Tää on ollut haastattelututkimus, niin kerrotko nyt ennen kuin mennään tuohon, niin kerro vielä vähän sun taustasta, lyhkäinen, ja sitten tästä aiheesta, miksi tämä aihe ja miksi laadullinen tutkimus?
00:03:20 Aino Nasturica
Jes, elikkä mä oon röntgenhoitaja pohjakoulutukseltani ja tehnyt reilu 10 vuotta nyt röntgenhoitajan töitä. Ja aloitin tosiaan opinnot tuossa parisen vuotta sitten täällä YAMK:ssa ja itse asiassa silloin kun syksyllä mä aloitin nää opinnot, niin mulla ei ollut kyllä minkään näköistä havaintoa siitä, että mistä aiheesta mä tekisin opinnäytetyön. Olin muutamilta opiskelukavereita tai vanhoilta työkavereilta kuullut, että valitse sitten sellainen aihe, joka kiinnostaa, että se on niin laaja se opinnäytetyö, prosessi, että on kivempi tehdä sitä. Ja mä mietin, että ei mulla ole kyllä mitään havaintoa, että mikä se voisi olla, mutta luojan kiitos lokakuussa Metropolia järjesti tämmöisen työelämänpäivän Zoomissa ja siellä sitten ihan loppuiltapäivästä HUS esitteli sitten 2 aihetta. Toista en edes muista ja toinen oli näinkin lyhyesti, kuin “Perehdyttäjä radiologialla”. Ja mä olin silleen, että ei vitsi, että toi on hyvä aihe ja ton mä haluan ja heti olin siihen yhteyshenkilöön sitten kontaktissa ja tapasin hänet kuukauden päästä tästä työelämäpäivästä ja keskusteltiin siinä sitten vähän siitä aiheesta, siinä mielessä, että mitä he toivoisi, että siinä olisi. Mulle annettiin tosi vapaat kädet, että siinä tota aihiossa tavallaan luki, että voi tehdä kyselyä, määrällistä, laadullista. Olisi kiva jos olisi haastattelua, mutta ei ole pakko tai kirjallisuuskatsaus.
Mutta ehkä mä oon persoonana sellainen, että mä tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä ja mä halusin saada nimenomaan röntgenhoitajan äänen, kuuluviin ja sen takia sitten mä päädyin tähän haastatteluun ja sitten ihan tämmöisistä aikataulullisista syistä niin päädyin vielä tämmöiseen ryhmähaastattelun, että saadaan kerralla useamman ihmisen ääni kuuluviin, että sellaista.
00:05:13 Mari Virtanen
Ja sullahan oli myös mahtavaa toi näkökulma tuossa, että, ehkä tuohon liittyen, että sä tykkäät olla ihmisten kanssa ja jotenkin ne ihmiset on keskiössä, niin ajattelen, että toi sun kulma tuohon perehdyttämiseen oli erityisesti sen perehdyttäjän rooliin ja ominaisuuksiin liittyvä, eikä niihin niin kun perehtyjän, mitä tyypillisesti näkee.
00:05:35 Aino Nasturica
Kyllä ja just itse asiassa toi oli se mikä mua kiinnosti, että tässä oli semmoinen pieni twisti, että kun paljon on tehty perehdytyksestä niin kun töitä ja tutkimuksia. Mutta ehkä on keskitytty nimenomaan opiskelijoihin tai uusiin työntekijöihin. Ehkä on unohdettu, se perehdyttäjä, mikä on mun mielestä hyvinkin isossa roolissa ja merkittävässä roolissa, kun halutaan toteuttaa hyvää perehdytystä.
00:05:59 Mari Virtanen
Joo ja silloinhan toi jotenkin tukee mun mielestä tosi hyvin tota aihetta tää, että sä valitsit laadullisen haastattelun. Että kun ajattelen noita muita vaihtoehtoja, että onko määrällinen, laadullinen, kehittämistyö tai katsaus, niin tota, jos oli sitten lähestynyt uuden työntekijän näkökulmasta, niin silloinhan oli sitten hyvinkin voinut tehdä tämmöisen tutkimuksellisen kehittämistyön, että nämä ovat ne haasteet ja näin tätä prosessia kannattaa kehittää. Mutta nyt kun sä lähdit ihan toisella kulmalla, niin toi sopi tähän todella hyvin.
00:06:31 Aino Nasturica
Kyllä.
00:06:32 Mari Virtanen
No oliko tota haastattelututkimuksen tekeminen? Tekisi mieli kysyä, että oliko se vaikeata?
00:06:39 Aino Nasturica
No oli se. Vähän että, että kun ei ole tehnyt semmoista haastattelua aikaisemmin ja ehkä vielä sekin, että mähän olin itse valinnut ne haastateltavat ja mä perustelin sitä mun työssä sillä, että mä halusin saada mahdollisimman monenkirjavan joukon, että on eri sukupuolta, erilaisella taustalla, eri mittaisella työkokemuksella. Niin kuitenkin oli mulle entuudestaan tuttuja henkilöitä, niin ehkä sekin loi siihen semmoisen just vähän jännitteen, että kun se on erilainen tilanne, kun ne olisi ollut täysin vieraita, ehkä niin ja sitten se, että pohdin silloin ennen kuin se haastattelu oli, että kun se nauhoitetaan, että jännittääkö ihmiset sitä. Toisaalta se, että kun on ryhmä, niin onko siinä sitten isompi riski siihen, että joku ei uskalla, vaikka sanoa omaa mielipidettään, jos se on täysin eriäviä vaikka muista ja sitten se, että tavallaan mä oon osa sitä keskustelua, mutta mä en saa kuitenkaan johdatella. Niin ja sitten kuitenkin pitää pysyä siinä, niin kun perehdyttäjän näkökulmassa, että tavallaan mä kuitenkin ehkä tavallaan johdattelen, että kyllä se oli haastavaa ja sitten kun ei ole koskaan aikaisemmin haastatellut, niin kyllä se oli uusi tilanne.
00:07:48 Mari Virtanen
Joo ja toihan on aika tyypillinen myöskin tilanne näissä ylemmän AMK:n töissä, että siellä on kohdejoukkona se oma työyhteisö ja ikään kuin, niin kun tehdään tutkimusta tai kehittämistä siihen omaan työ yksikköön, joka aiheuttaa juuri näitä haasteita mitä sä tossa kuvasit? Me puhutaan seuraavassa jaksossa sun kanssa luotettavuudesta, niin palataan tuohon asiaan ehkä vielä siinä kohtaa, mutta tota mennään steppi taakse tuossa haastattelututkimuksessa, niin kolmessa vaiheessa aika tyypillisesti näitä tehdään, että siellä on ideointi ja suunnitteluvaihe, toteutusvaihe ja raportointivaihe, niin kelaatko vähän noita vaiheita, että mitä näissä vaiheissa sun kohdalla tapahtui?
00:08:29 Aino Nasturica
Elikkä tosiaan silloin syksyllä, kun aloitin sen koulun ja lokakuussa oli se työelämäpäivä ja marraskuussa se tapaaminen, niin sitten oikeastaan tammikuussa lähti isompi vaihde, elikkä oli tää ensimmäinen ideaseminaari ja ideapaperista muodostuu suunnitelma ja suunnitelmasta loppujen lopuksi opinnäytetyö, niin oikeastaan se ideapaperi, mikä mulla oli hyvin semmoinen suppea raakile ehkä ajatuksen siemen, voisi sanoa, että siellä oli vähän jotain, että mitä se voisi olla se mun tuleva työ, mutta ehkä isoin tota homma oli siinä suunnitelmavaiheessa, koska tavallaan sehän luo kaiken sen perustan ja pohjan sille toteutusvaiheelle, että mitä sä ajattelit tehdä ja millä tavalla. Ja koen ehkä, että isoin tai siis eniten töitä rupesin tekemään sen suunnitelman kanssa. Ehkä siinä toukokuun tietämillä mä olin luonut itselleni semmoisen aikataulun, että tota siinä vaiheessa, kun opettajat jää lomalle niin mulla on tutkimussuunnitelma valmis ja se oli mun mielestä hyvä aikataulu. Ja suosittelen sitä kaikille, koska sitten on helpompi syksyllä jatkaa siitä toteutuksesta.
00:09:43 Mari Virtanen
Joo, toihan on hyvä. Siis suomalainen työelämä ja varmaan muuallakin maailmassa, niin sehän päättyy jouluun ja juhannukseen, niin tota siinä on ne luontevat katkot.
Tota se mitä mä ajattelen tai näen, että on aika kriittinen osa tota suunnitelmavaihetta, jos tekee teemahaastattelua, haastattelua, kyselyä johon liittyy jonkunlainen runko, niin tota on se tiedonhakuasia ja se tiedonhakuralli ja sitten niitten kysymysten tai teemojen johtaminen sen kirjallisuuden perusteella niin haluatko siihen kommentoida jotain?
00:10:18 Aino Nasturica
Joo, elikkä siis yleisestihän voisi sanoa, että siinä tiedonhaussa varmaan monet kompastuu siihen, että niitä hakutuloksia tulee ihan valtavat määrät, ehkä tuhansia. Ja mulla taas se oli ihan päinvastoin. Mulla oli niin tiukkaa rajattu aihe, kun puhuttiin kuvantamisesta, radiologiasta ja perehdytyksestä, niin mun hakutuloksiin ei tullutkaan juuri mitään, että tuli ihan joku yksittäinen. Ja sitten olisiko isoin ollut joku 50/ 60 ja sitten kun niitä lähti lukemaan otsikkotasolla, niin sieltä tippui, ehkä yli 40 pois ja loppujen lopuksi jäi vaan 2. Niin mullahan jäi 6 validia lähdettä, käyttää siihen teoreettiseen viitekehykseen, joista 2 oli vielä niin kun tosi vanhoja lähteitä, mutta siinähän mä perustelin myös sitä, että ne tukee kuitenkin ehkä sitä teoriaa siinä, että niissä oli röntgenhoitajien näkemys, mitä ei ehkä ollut kaikissa, koska mun oli pakko laventaa sitä, että saatiin enemmän niitä hakutuloksia, että puhuttiin terveydenhuoltoon liittyen, että ei ollut pelkästään siihen kuvantamiseen tai radiologiaan.
00:11:22 Mari Virtanen
Joo ja sekin on tosi tyypillistä, että kun varsinkin kun ollaan näiden pienten erikojen (bio, rad) kanssa tekemisissä, niin on tosi tyypillistä, että joutuu laventamaan sitä näkökulmaa, että sieltä saa, mutta syntyikö näiden kuuden pohjalta sitten toi teemahaastattelurunko?
00:11:37 Aino Nasturica
Kyllä. Ja sitten tää on mun mielestä kanssa aika hauska, että varmaan joku muukin on kompastunut aikaisemmin tähän, mut mähän olin ajatellut, että jes, että ihan mielettömän hyviä kysymyksiä, että näitä mä tuun kysymään. Ja sitten sun kanssa, kun keskusteltiin, otettiin meetingin, niin enhän mä voinut kysyä mitään niitä kysymyksiä, koska ne oli vaan mun mielestä hyviä kysymyksiä ja sitten tuli ilmi, että nehän pitää pohjautua siihen aiempaan tutkittuun tietoon.
00:11:38 Mari Virtanen
Kyllä kyllä. Ja sieltä ne teemat.
00:12:01 Aino Nasturica
Ja tota sitten mä rupesinkin tekemään semmoista taulukkoa, missä mulla oli, niin kun, jos ajatellaan vaakatasossa, niin oli ensin tietenkin, että mikä tutkimus, kuka kirjoitti, sitten ne pääasiat ja tulokset mitä sieltä löytyi. Sa sitten siitä mä johdin jonkun teeman, joka oli esimerkiksi vaikka perehdytyskoulutus ja pedagoginen osaaminen. Ja näin mä kävin jokaisen tutkimuksen steppi stepiltä läpi ja sain loppujen lopuksi 5 teemaa, jotka oli sitten ne mitä mistä me keskusteltiin haastattelussa.
00:12:36 Mari Virtanen
Elikkä kaikki pohjautui siihen aiempaan tutkittuun tietoon?
00:12:37 Aino Nasturica
Näin juuri.
00:12:36 Mari Virtanen
Erittäin tärkeä asia ja tota kuten sanoit, että aika moni muukin kompastuu tai moni muukin miettii tota samaa asiaa, että miksi mä en voi kysyä niitä asioita mitkä minä asiantuntijana tiedän? Ja mä sanon aina, että se voi olla, että ne on just ne relevantit kysymykset maailmanlaajuisesti. Relevantit kysymykset mitkä sun päässä on, mutta jos et ole tai kun et voi olla ihan varma, niin kaiva ensin se maailman kirjallisuus ja johda sieltä sitten niitä teemoja. Ja sitten voit siellä pohdintaosiossa sitten vielä käydä läpi, että näin on.
Että vaikka itse olisin ollut vieläsitä mieltä, että tämä olisi ollut tärkeä asia, onko joku muu miettinyt sitä samaa, että näin kun tehdään tutkimusta tai tutkimuksellisia töitä, niin aina ajattelen, että se on vähän vaarallinen… Ei se ole kellekään kyllä oikeasti vaarallinen, mutta että se olisi vaarallinen ajatus, että minä niin kuin yksin osaisin kysyä juuri ne oikeat kysymykset ja sen oivaltaminen on hienoa. Ja mä näen sitä tässä ohjaajan roolissa niin kun monta kertaa vuodessa, että että “OK” että “ai näin ei voikaan” että “OK se kuuluukin mennä tuolla” ja sitten lamppu syttyy.
00:13:45 Aino Nasturica
Jes. just näin.
00:13:47 Mari Virtanen
Sitten sulle oli teemat ja sitten siirryit toteutusvaiheeseen ja aloit järjestellä niitä teemahaastatteluja ja sitten toteuttaa niitä. Niin mitäs niistä?
00:13:58 Aino Nasturica
Niistä joo. Elikkä sitten kesälomien jälkeen, tota mä haluan vielä sen sanoa, että mähän hyödynsin kesäloman siihen tutkimuslupahakemukseen, koska siinä voi kestää tosi kauan. Mulla kävi hyvä tuuri ja kesti vaan päivä tai 2, mutta tota mulla oli aikaa sitten kesälomalla suunnitella ja aikatauluttaa tavallaan sitä seuraavaa vaihetta eli tätä toteutusta.
Ja sovittiin sitten näiden 5 röntgenhoitajan, jota haastattelin heidän esimiehensä kanssa, että syyskuussa tehdään sitten tämä haastattelu. Me varattiin siihen tunnin verran aikaa ja tota semmoinen neuvotteluhuone ja ei, ei siinä mitään istuttiin pyöreän pöydän ääressä ja meillä oli nauhuri siinä ja mä olin tulostanut isolle A-neloselle, isolla fontilla, ne 5 teemaa ja heillehän oli lähetetty jo etukäteen siis tietoa, että mistä me keskustellaan, että ei tullut ihan puskista. Siinä me sitten tunnin verran juteltiin ja kaikki sai äänensä hyvin kuuluviin.
Siinä oli tosiaan haasteena se, että välillä se lipsahti se keskustelu siihen, että “kun mä ajattelen sitä opiskelijaa tai uutta työntekijää”, sitten yritin aina kasata sitä, että ei kun nyt keskitytään minuun itseeni perehdyttäjänä. Mut joo, että haastattelu kesti sen tunnin ja mä olin suunnitellut aikataulun silleen, että samana päivänä mä rupesin sitten litteroimaan sitä ääninauhaa elikkä muuttamaan tekstimuotoon sitä kaikkea ääntä mitä mulla oli.
00:15:22 Mari Virtanen
Ja paljon paljon sitten tuli tekstiä?
00:15:23 Aino Nasturica
No sitähän tuli 7 puoli sivua. Ja se oli yllättävän nopeata se litterointi, kun mä olin jotenkin kuullut kaikkia kauhutarinoita, että se on niin raskasta ja siinä kestää niin kauan. Niin ei mulla kyllä mennyt siinä kun pari semmoista iltaa. Tää otin aina pienen pätkän ja kirjoitin ja stop, taas kuuntelin ja stop, ja kirjoitin ja se meni aika jouhevasti, aika kivasti.
00:15:44 Mari Virtanen
Joo, ja nykyäänhän voi siis, itsekin litteroin ohjelmistoilla, esimerkiksi Wordin pilviversiohän tekee litraatin hienosti, kun sinne vetää ton ääninauhan joo, mutta sepä ei suomen kielellä nyt ihan toimikaan, vaan sitten en tiedä kummassa menee enempi aikaa, että korjataa sen litteraatin, vai se että kirjoittaisi itse. Että se on vähän up yours. Mutta toi oli mahtava tuollainen, niin kun positiivinen puhe siitä, että älkää pelätkö litterointia ja että se on ihan OK ja sen ihminen pystyy järjellisessä ajassa tekemään.
00:16:15 Aino Nasturica
Joo mun mielestä se on kyllä aika nopeata, että en tiedä oonko sitten nopea kirjoittaja, mutta kuuntelin aina muutaman sanan kerralla ja stop ja kirjoitin ja sitten taas play ja stop ja kirjoitin niin se meni kyllä yllättävän nopeasti.
00:16:28 Mari Virtanen
Sitten sä tulit siihen raportointivaiheeseen? Oikeastaan siinä vaiheessa, kun sulla oli se aineisto kasassa jo ja sä olit päättänyt että sä analysoit sitä deduktiivisella sisällönanalyysillä.
00:16:40 Aino Nasturica
Juuri näin. Eli teorialähtöisellä. Kyllä.
00:16:42 Mari Virtanen
Sulla oli ne samat teemat siinä keskiössä mitä sä olit tuohon haastattelun runkoon teemu otellut.
00:16:43 Aino Nasturica
Juuri näin. Juuri näin.
00:16:49 Mari Virtanen
Ja sitten sulla oli, mä tiedän sulla oli mahtava kikka siihen, että miten sä sitä aineistoa käsittelit.
Kerro siitä.
00:16:57 Aino Nasturica
Sä meinaat sitä taulukkoa minkä mä sitten rakensin, että miten mä sain?
00:17:00 Mari Virtanen
Mä meinaan taulukkoakin, mutta mä meinaan niitä viittä paperinippua.
00:17:04 Aino Nasturica
Joo siis mähän tein silleen, että mä tulostin viiteen kertaan ne mun litteroidut tekstit ja sitten mä otin aina teeman kerrallaan, että ensimmäinen teema oli nyt tää perehdytyskoulutus ja pedagoginen osaaminen ja mä päätin, että OK mä vedän vihreällä kynällä kaikki mikä liittyy tässä mun teksti nipussa tähän kyseiseen asiaan. Ja sitten otin seuraavan teeman ja uuden nipun ja vedin punaisella kynällä kaikki mikä liittyi, vaikka ammatilliseen osaamiseen ja sitten taas uusi nippu keltaisella kynällä kaikki mikä liittyy resursseihin ja näin mulla oli sitten viisi eriväristä nippua kasassa, että sitten kun mä rupesin tekemään tätä analyysitaulukkoa tai sitä runkoa, niin sitten oli aika helppo ottaa aina se yks värinippu siitä käteen ja, että OK nyt mä rupean rakentamaan tästä sitten niitä yläotsikoita ja sitten oli se pääotsikko jo olemassa. Esimerkiksi just se perehdytyskoulutus ja pedagoginen osaaminen ja sittenhän mulla oli taas, jos me ajatellaan vaakatasossa sitä taulukkoa, niin toisessa laidassa mulla oli se raakailmaisu, mikä saattoi olla vaikka tämmöinen että, “koen, että jos perehdytyskoulutusta järjestetään, niin sen jälkeen tulee tämmöinen motivaatiopiikki” ja haluaakin käytännössä tehdä ja kokeilla niitä, vinkkejä, mitä on vaikka annettu siellä koulutuksessa. Ja sitten taas toinen ääripää, että siellä saattoi tulla kommentti että, “no, jos mulla järjestettäisiin tämmöistä koulutusta, niin en mä kyllä ehkä haluaisi kuitenkaan perehdyttää enempää tai ei se ainakaan lisää edes mun motivaatiota”. Elikkä tästä huomasin sitten, että OK, tää liittyy selkeästi motivaatioon ja estävään ja edistäviin tekijöihin ja näin se lähti rakentumaan teema teemalta sitten mun kohdalla.
00:18:44 Mari Virtanen
Ja sitten tuli hieno taulukko ja selkeä, mihin sitten tulokset vedettiin yhteen ja sitten teit siitä johtopäätöksiä ja pohdintaa.
00:18:54 Aino Nasturica
Kyllä just näin.
00:18:56 Mari Virtanen
Ja raportti vedettiin pakkaan sitten jo vähän etuajassa, että se vähän kiihdytit tuossa loppuvaiheessa vielä?
00:19:03 Aino Nasturica
Joo itse asiassa siihen täytyy vielä sanoa, tuohon aikatauluun, että kun mulla oli selkeä semmoinen suunnitelma, että suunnitelmavaihe on juhannukseen mennessä haastattelut ja sen purkaminen ja toi analyysi on se syksyn asia ja viimeiselle keväälle enää jää raportti ja kypsyysnäyte. J oliko siinä mitään muuta enää, niin semmoinen hienosäätö ja ehkä pohdintaa ja tämmöistä vähän vielä hiotaan ja sitten se on siinä. Että mullahan on valmis opinnäytetyö jopa 2 kuukautta etuajassa sitten.
00:19:40 Mari Virtanen
Yllättikö?
00:19:41 Aino Nasturica
Yllätti. Olisinhan mä voinut sitä varmasti vielä sen 2 kuukautta hioa ja vielä, vielä mut…
00:19:43 Mari Virtanen
Joo joo, kyllä kyllä, että ainahan voi hiulata loppuun asti, mutta että sekin on jotenkin viisautta tunnistaa se kohta, jolloin on good enough, ja sun työhän on ansiokkaasti toteutettu, että oltiin paljon pidemmälläkin kuin good enough, mutta että mihin tasoon sen sitten kukanenkin haluaa asetella. Tota oliko jotain sellaista yllättävää, ennalta arvaamatonta, joitakin juttuja oletkin jo nostanut esiin, koko prosessissa, mikä yllätti sut?
00:20:26 Aino Nasturica
No ehkä se, että silloin kun aloitti näitä opintoja, niin mä pidin kyllä tota opinnäytetyötä tosi isona semmoisena mörkönä, että miten tästä selvitään ja se kuulosti jotenkin tosi vaativalta ja isolta, en halua vähätellä millään tavalla sitä, mutta sitten jotenkin mua ehkä helpotti se, että kun mä ajattelin, että OK tää on kirjallinen tehtävä siinä missä mikä tahansa muukin, mutta tää on vaan vähän laajempi. Että loppujen lopuksi mä koen, että tää oli ihan tehtävissä oleva asia ja tää meni kyllä ihan kivalla omalla painollaan eteenpäin, eikä tää vaatinut multa kuitenkaan sellaista mielenterveyden rajalla roikkumista, että mun mielestä tää oli oikeasti aika kiva tehdä ja tosi opettavainen.
Ja aikaisempia podeja kuunneltuani, niin mä kuulin semmoisenkin että, luulin että tiesin opinnäytetyöstä, kun olen AMK-työn tehnyt niin sama juttu kyllä mullakin, että mäkin oon tehnyt Tampereen AMK:ssa aikoinaan opinnäytetyön ja mä luulin, että mä tiedän, mikä on laadullinen työ. Mutta siis kyllähän tää tietotaito tällä hetkellä on ihan eri mittakaavassa mitä amk-tasolla, että tota tää oli kyllä. Ja tätä voi hyödyntää tätä tiedonhakua ja muuta tulevassakin elämässä ja ja työelämässä ja näin, että tää oli kyllä antoisa prosessi. Se oli ehkä hienoin juttu, että tää ei ollut kuitenkaan vain kirjallinen tehtävä.
00:21:46 Mari Virtanen
Niin ja se jotenkin, mä näen nämä opinnäytteinä. Ne ovatkin eli sellaisenaan niin osaamisen kasvattamisen, että nyt kun miettii sitä ammattitaitoa ja ylemmän AMK:n tasoa ja tulevaa työelämää niin ne valmiudethan on kasvanut koko ajan ja sen näkee selkeästi. Ja sitten jos niin kun käy niitä omia vanhoja tekeleitäkin myöhemmin lukemaan, niin voi vähän yllättyäkin, että ne on ollut joko tosi hyviä tai sitten niissä on ollut ehkä jotain sellaisia, että mitä tekisin toisin. Ja sama varmasti pätee näissäkin, se oikeastaan kun ihminen jotenkin menee niin kuin eteenpäin, niin sehän toimii kaikessa, että sitä katsoo vähän kriittisesti taaksepäin, että voi että, olisi tonkin voinut tehdä toisella tavalla. OK, kaiken voisi tehdä toisella tavalla, että mutta tosi hienosti olet tämän tehnyt.
00:22:29 Aino Nasturica
Joo ja ja sitten yksi, että mun kirjoitustaito on todella paljon kehittynyt ja mä en olisi ikinä uskonut, että mä sanoisin näin. Mutta siis, mä rakastan johdantojen kirjoittamista, että mun mielestä ne on oikein semmoinen mun erityisosaamisalueita tai kiinnostuksen kohde.
00:22:48 Mari Virtanen
Joo, toi on mahtavaa. Sä olet tunnettu meidän opiskelijoiden keskuudessa siitä, että sä oot mainostanut jossain puheessasi, että tää on vähän kuin leffatraileria tekisi, että suhtautukaa siihen niin. Siinähän on hyvä vinkki opinnäytetyötä tekeville.
00:23:03 Aino Nasturica
Joo, kyllä yleisestikin jotkut tekee johdantoa, niin on se sitten työ mikä hyvänsä. Voihan se olla vaan kirjallinen tehtävä tai isompikin työ kuin opinnäytetyö. Mutta se, että kun mä puhuin tästä leffamaailman trailerista, että jos saisi siihen sellaisen näkökulman, että kun sä ajattelet sitä leffatraileria, että se kestää minuutin tai kaksi. Sitten sä näet sen, sul tulee semmoinen, että ei vitsi mun on ihan pakko nähdä toi, kun toi tulee ensi-iltaan, niin sama juttu siihen johdantoon, että siinä olisi vähän sellaista twistiä, että tulee semmoinen, että mun on pakko lukea tää kokonaan, että vitsi tää on mielenkiintoinen. Niin sehän on ihan parasta ja onnistunut johdanto.
00:23:42 Mari Virtanen
Hei, nythän me ollaan siinä innostumisen äärellä, että laadullinen haastattelututkimus, ensi-iltaan tulossa. Nyt on pakko lukea! Niin täähän täyttää kaikki mun toiveet.
00:23:51 Aino Nasturica
Kyllä, kyllä, kyllä.
00:23:56 Mari Virtanen
Niin, tota sulla oli paljon hyviä vinkkejä tuossa opinnäytetyöntekijöille.
Ensinnäkin oli se, että valitse sellainen aihe, joka sua kiinnostaa. Paljon helpompi motivoitua tekemiseen, kun aihe kiinnostaa.
Sitten kysymykset haastattelurunkoon, kyselylomakkeeseen, mikä ikinä se onkaan. Älä keksi itse, tuota ja johda aiemmasta kirjallisuudesta.
Sitten toi aineiston käsittelytapa, miten sä olit nippuihin laittanut. Se on todella hyvä, konkreettinen vinkki. Sitä kannattaa, jos aineistoa induktiivisen sisällönanalyysia tai deduktiivinen tekee, niin kannattaa miettiä.
Ja sitten toi mikä vielä tuossa tuli loppuun, että se oma suhtautuminen siihen työhön ja siihen kokonaisuuteen, niin silläkin on hirveän merkitys.
Tuleeko vielä viides vinkki, konkreettinen, tässä hetkessä mieleen?
00:24:47 Aino Nasturica
Sitten mä sanoisin ehkä, että mulla oli ehkä se valttikortti kun sun kanssa tätä tehtiin.
Niin, että jos on mahdollista hyödyntää näitä tämmöisiä, one-to-one Zoom-palavereita, niin ne työntää sitä opparia aika nopeasti eteenpäin.
Minkä mä huomasin, että jos mä olisin jättänyt sen vaan niihin seminaareihin, niin 4 viikkoa on pitkä aika istuu vaan sormi suussa ja miettiä, että näitä mä sitten kysyn 3 viikon päästä ja sitten se taas vähän nytkähtää eteenpäin, että mä kun otin sun kanssa, olisiko niitä ollut 2 tai jopa 3, silloin touko- kesäkuun tietämillä, just ennen, kun mä sain sen suunnitelman valmiiksi, niin otettiin silleen kerta viikkoon. Että mä olin kirjoittanut. Sitten me otettiin tämmöinen palaveri. Sitten sä kävit läpi, että mitä korjauksia kannattaisi tehdä ja vähän vinkkejä, sitten kauheasti kirjoittelin pari-kolme päivää, niin kun niitä asioita. Palautin taas, otettiin, korjattiin, niin siis muutamassa viikossa tapahtui ihan siis valtava muutos, että jos on mahdollista järjestää tämmöisiä yksityiskeskusteluja ohjaavan opettajan kanssa, niin kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Että se tyrkkää sitä opparia aika nopeasti eteenpäin.
00:26:05 Mari Virtanen
Todella hyvä tommoinen sprintti. Kuulostaa hyvältä ja toi myöskin, että monesti kuulen opiskelijaa, kun tulee tapaamiseen sanovan, että en mä tiedä, että onko mulla mitään ja tota että mitä mä kysyisin ja sitten kun siinä puoli tuntia tai tunti puhutaan sitä asiaa ääneen, niin sataprosenttia lähtee niin, että OK nyt meni taas joku paikoilleen, että ei sen tarvitse olla suuri asia, vaan ylipäänsä se, että niistä asioista puhutaan, niin se tekee sitä näkyväksi ja selventää sitä omaa käsitystä siitä kokonaisuudesta.
Mahtavaa. Kiitos Aino!
00:26:36 Aino Nasturica
Kiitos Mari.
00:26:39 Mari Virtanen
Että tulit, tosi mukava oli sun kanssa puhua sun työstä ja sun työnhän aiheena oli…
00:26:47 Aino Nasturica
Röntgenhoitaja laadukkaana perehdyttäjänä radiologialla ja se on luettavissa sieltä Theseuksesta (Theseus.fi), että menkää katsomaan.
00:26:54 Mari Virtanen
Juuri näin. Koko työ luettavissa sieltä, löytyy myöskin linkkinä tästä podcastin alta ja tota kiitos sulle, joka siellä linjalla kuuntelet meidän tutkimuksellisia höpinöitä, niin pysyy ihmeessä kuulolla. Me jatketaan ihan kohta luotettavuuden pariin
00:27:12 Aino Nasturica
Jes.
Lisäksi TK-menetelmiä käytäntöön ja TK-menetelmiä soveltamassa -sarjojen aiemmat jaksot voit kuunnella tästä:
- TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus
- TK-menetelmiä käytäntöön 2: Määrällinen tutkimus YAMK-opinnäytteen menetelmänä
- TK-menetelmiä käytäntöön 3: YAMK-opinnäytteen vaikutuksista laajempaan vaikuttavuuteen (Huupponen & Virtanen)
- TK-menetelmiä soveltamassa 1: Miksi TK-menetelmien osaaminen on tärkeää?
- TK-menetelmiä soveltamassa 2: Voidaanko YAMK-opinnäytetyöllä vastata työelämän kehittämistarpeisiin?
- TK-menetelmiä soveltamassa 3: Miten huomioin tutkimusetiikkaa ja tietosuojaa työelämän kehittämisessä?
Ei kommentteja