TK-menetelmiä käytäntöön 1 – Käytettävyystestaus
Tänään käytettävyystestauksesta ja käyttäjäkokemuksen arvioinnista ovat keskustelemassa Metropolian digikliinisten (YAMK) alumni Tuulia Park ja saman tutkinnon yliopettaja ja tutkintovastaava Mari Virtanen.
Miksi digitaalisten palveluiden käytettävyyttä tutkitaan ja miksi se on tärkeää juuri nyt? Miten käytettävyystestauksen voi tehdä, mitä vaiheita siihen kuuluu ja minkälaisia aineistonkeruu ja – analysointi menetelmiä siinä voi hyödyntää? Ja mitä hyötyä siitä ylipäänsä on ja kenelle?
Kuuntelemalla saat vastauksen näihin ja moniin muihin kysymyksiin digitaalisten ratkaisujen käytettävyystestaukseen liittyen. Tule ihmeessä mukaan.
Tuulian koko työn voit lukea osoitteessa Theseus.fi. Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169697
Tämä TK-menetelmiä käytäntöön- sarja on jatkoa sarjalle TK-menetelmiä soveltamassa, jonka aiemmat jaksot voit kuunnella tästä:
Virtanen, M., Lankinen, I. & Niemi, A. (5/2022). TK-menetelmiä soveltamassa 1: Miksi TK-menetelmien osaami-nen on tärkeää?
Lankinen, I., Virtanen, M. & Niemi, A. (9/ 2022). TK-menetelmiä soveltamassa 2: Voidaanko YAMK-opinnäytetyöllä vastata työelämän kehittämistarpeisiin?
Niemi, A., Lankinen, I. & Virtanen, M. (9/ 2022). TK-menetelmiä soveltamassa 3: Miten huomioin tutkimusetiikkaa ja tietosuojaa työelämän kehittämisessä?
Podcast tiedostona: Lataa omalle laitteellesi (23.3MB)
MetroPodian RSS-syöte: RSS
Mari Virtanen: Hei vaan ja tervetuloa mukaan.
Tuulia Park: Kiitos.
Mari Virtanen: Me ollaan täällä Metropolian digistudiossa. Minä, yliopettaja Mari Virtanen ja sitten mulla on mukana Metropolian alumni Tuulia Park. Tervetuloa.
Tuulia Park: Kiitos.
Mari Virtanen: Me ollaan puhumassa sun opinnäytetyöstä ja sun opinnäytetyöhön liittyvistä menetelmistä ja tämä koko homma miks me ollaan täällä?
Tämä liittyy TK-menetelmien käytännössä sarjaan ja tämä sarja on jatkoa meidän aiemmin tekemälle sarjalle, TK-menetelmiä soveltamassa. Eli tutkimus- ja kehittämismenetelmiä nyt viedään sitten taas astetta lähemmäs käytäntöä ja tämä koko sarja ja jakso on tarkoitettu kaikille sote-alan opinnäytetöitä tekeville opiskelijoille ja sitten tietysti heitä ohjaaville opettajille, jotka etsivät menetelmällisiä ratkaisuja ja uusia ideoita ehkä opinnäytetöiden toteuttamiseen ja lisäksi tavoitellaan kehittäjiä ja tutkijoita, jotka toimivat tutkimisen, kehittämisen tai innovaatioiden parissa ja meidän tarkoituksena on konkreettisten esimerkkien kautta käytännön työvälineitä esitellä ja erilaisista näkökulmista katsoa, että miten näitä, erityisesti tässä tapauksessa YAMK-opinnäytetöitä voidaan tehdä. Ja samalla sitä tutkimus- kehittämismenetelmäosaamisen merkitystä tuodaan esiin, että miksi se on näiden töiden kannalta tärkeää ja miksi se on yhteiskunnallisesti tärkeää. Ja tänään puhutaan erityisesti tuosta käytettävyystestauksesta, mistä sä olet Tuulia tuon oman työsi tehnyt, ja miten se tehdään käytännössä?
Mitä eri vaiheita siihen kuuluu? Minkälaisia vaikutuksia? Ja ehkä vaikuttavuuttakin olet sillä työllä saavuttanut? Ja sitten minkälaista osaamista tässä tämän prosessin aikana on sulle kertynyt ja mikä merkitys sillä on käytännön työssä.
Eil tota, Tuulia, aloitetaanko sillä, että kerro vähän sun taustaa ja ehkä se kuulijoita kiinnostaa, että miten ja miksi sä olet nyt tässä?
Tuulia Park: Tottakai. Eli mä olen ollu tuossa ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmassa kliininen asiantuntijuus digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa ja valmistuin nytten kesäkuussa 2022 ja aiemmalta koulutukseltani olen röntgenhoitaja. Tein niitä töitä noin 10 vuotta ja sitten siinä röntgenhoitajan töiden ohella päätin opiskella tietojenkäsittelyn- ja kansainvälisen liiketalouden tutkinnot ja sitä myöten sitten tuntui, että juuri tämä ylemmän ammattikorkeakoulun linja oli sellainen hyvä jatkumo sille mun aiemmalle koulutustaustalle ja sen myötä sitten olenkin päässyt terveysteknologian töiden pariin nytten, missä tälläkin hetkellä työskentelen.
Mari Virtanen: Sulla on kanssa mahtava uratarina. Terveystieteiden ja hoitamisen ihmisiä kiinnostaa nämä uratarinat myöskin, että miten sitten työllistytään uudenlaisiin tehtäviin. Ja tällä varmasti tällä sun
tekemällä opinnäytetyölläkin on ollut jonkinlainen merkitys siihen missä sä olet tänään?
Tuulia Park: Jonkin verran kyllä, että ehkä enemmänkin sillä tutkinto-ohjelmalla ja sillä, että mä olen päässyt opiskelemaan juuri tätä tutkinto-ohjelmaa, auttoi mua pääsemään pois sieltä tavallisesta röntgenhoitajan työstä. Kyllä.
Mari Virtanen: Mahtavaa. Toi sun työ oli nimeltään Terveyskylän Naistalon mobiilikäytettävyystestaus ja käyttäjäkokemuksen arviointi. Ja se on mulle tällainen tutkimuksellinen kehittämistyö. Ons se sulle sellainen?
Tuulia Park: Kyllä. Kyllä. Että se oli mulle tämmöinen vähän hyppy tuntemattomaan, niin sanotusti. En ollut aiemmin koskaan käytettävyystestausta tehnyt, enkä käyttäjäkokemuksen arviointiakaan. Joten, kyllä. Sanoisin samaa.
Mari Virtanen: Joo. Mä halusin nostaa ton esiin, nimittäin kun toi tutkimuksellinen kehittäminen ja tutkimuksellinen kehittämistyö ovat terminologisesti kirjavia. Ja mä voisin nyt sanoa, ihan yhtä lailla, että tämä oli kehittävää tutkimusta tai tämä oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa tai tämä oli kehittämishanke, toiminnallinen opinnäytetyö tai tämä oli palvelumuotoilua. Mutta yhtä kaikki, kertoo ehkä siitä, että tutkimuksellisia kehittämistöitä töitä voi tehdä todella erilaisilla menetelmillä, joka tässä nyt on ollut se käytettävyystestaus. Ja näissä tutkimuksellisissa kehittämisissä korostuu se tietoon perustuva lähtökohdat, jotka sullakin on korostunut. Työelämälähtöisyys työelämäkumppanuus ja sitten tällainen kriittinen asenne siihen tekemiseen ja niiden asioiden ymmärtäminen sitä kautta ja nyt kun sä mietit tuota tehtyä työtä ja sitä ehkä sitä teoreettistakin viitekehystäkin, kun sä tutkit mobiilikäytettävyyttä ja ylipäänsä digitaalisten palveluiden käytettävyyttä, perehdyit aiheeseen paljon, niin miksi tämä käytettävyys on tärkeää? Ja miksi sitä kannatti tutkia.
Tuulia Park: No sehän on tosiasia, että meillä on hyvin paljon, erityisesti sotealalla on tämmöiset digitaaliset palvelut kasvaneet vuosien saatossa ja ne kasvavat yhä edelleen. Ja nyt erityisesti tämä korona-aikakin on vähän siihen ohjannut, että yhä enemmän palveluita tarjotaan etämuodossa, joka
ohjaa sitten myös loppukäyttäjiä, potilaista, asiakkaita, käyttämään enemmän yhä erilaisempia teknologisia ratkaisuja.
Ja toi käytettävyys korostuu erityisesti tämmöisissä erilaisissa ryhmissä, jotka eivät ole tottuneet käyttämään välttämättä erilaisia tämmöisiä digitaalisia palveluita, jolloin se on erityisen tärkeää tutkia, että onko hei tämä meidän tämä digitaalinen palvelu tarpeeksi hyvin ja laadukkaasti rakennettu, jotta sitä tullaan käyttämään. Että jos se ei ole hyvä käytettävyydeltään, niin silloin sitä ei tulla käyttämään ja loppukäyttäjät luovuttavat sen suhteen herkästi ja siirtyy sitten johonkin muihin ratkaisuihin.
Mari Virtanen: Jos sun pitäisi nyt nopeasti määrittää toi käytettävyys niin minkälaisia asioita tulis mieleen?
Tuulia Park: No ehdottomasti se visuaalisuus, skaalautuvuus, sommittelu ja ylipäänsä se, että
erilaiset tällaiset päätelaitteet mitä ihminen käyttää. On se sitten mobiiliversio tai sitten ihan omalla kannettavalla tietokoneella tai pöytäkoneella, tabletilla. Niin että se on optimoitu erilaisille päätelaitteille, oikealla tavalla. Että toimii samalla tavalla, käytät mitä tahansa.
Mari Virtanen: Joo, toi, halusin kysyä tota sen takia, että monestihan me emme oikeastaan huomaa sitä, kun se on hyvä.
Tuulia Park: Niin, kyllä.
Mari Virtanen: Että sitten, me huomataan kyllä se, että kun se on huono. Käyttöliittymä on huono, mobiili ei skaalaudu, napikat on vaikeasti löydettävissä, värit on ehkä, kontrastit on heikot, niin sittenhän me huomataan se, että tässä on nyt jotain sellaista, mikä ei niin kuin mulle toimi.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Että se tietysti kehittämisen kannalta niin olisi hienoa, että jo siinä vaiheessa ennen kuin ne tuotteet menevät käyttöön ja asiakkaalle asti, ne olis testattuja.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Ja sä lähdit sitten tuota Terveyskylän Naistaloa tutkimaan ja erityisesti sitä mobiilikäytettävyyttä, että miltä se näyttää kännykällä käytettäessä ja arvioimaan sitten sitä käyttäjäkokemusta, niin miten tää käytännössä meni?
Tuulia Park: Koko työ.
Mari Virtanen: No se, niin kuin ehkä, no sekin kiinnostaa, että miten se koko työ menee. Mutta ehkä ne vaiheet, mitä erilaisia vaiheita sulla tässä työssä oli?
Tuulia Park: Siinä oli monta erilaista vaihetta. Tärkeää tällaisessa käytettävyystestauksessa on juurikin hyödyntää erilaisia tutkimusmenetelmiä, laadullisia ja määrällisiä. Että jos vaan keskittyy johonkin yhteen tutkimusmenetelmään, niin silloin tällainen käytettävyystestaus ja käyttäjäkokemuksen arviointi jää hyvin suppeaksi. Ja hyvin pintapuolisiksi, että erilaisilla tämmöisillä menetelmillä saadaan tuettua toinen toisiaan siinä ja saadaan vähän parempaa lopputulosta sitten.
Tässä oli monta eri vaihetta. Meillä ensin tietysti määriteltiin se kohderyhmä, käyttäjäpersoona ja sen jälkeen lähdettiin kehittämään näitä kyselylomakkeita ja näitä skriptejä mitä tässä käytettävyystestauksessa tarvittiin. Meillä oli siellä heuristinen arviointi mukana, tehtiin esitestauksia tälle
skriptille ja myös oli sitten havainnointi siinä mukana. Katsottiin, että meillä oli kaikki sopivat kysymykset valikoituna ja katsottiin myös sitä aikataulua myöskin ja sen jälkeen, kun esitestaus oli suoritettu, niin tehtiin tämä testiryhmän rekrytointi, jonka jälkeen päästiin sinne käytettävyystestaukseen, jonka aikana sitten arvioitiin myös sitä käyttäjäkokemusta, sen havainnoinnin kautta myös. Ja lopulta sitten aineiston analysointi ja tuota tulosten julkaiseminen.
Mari Virtanen: Niin. Toihan menee aikalailla sellaisen, ehkä klassisen käytettävyystestauksen mukaan. Aika tyypillistähän näille käytettävyystestauksille on se, että se käyttäjäpersoona määritetään ensin.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Eli kuvitellaan joku käyttäjä. Todennäköinen potentti käyttäjä, joka sitten on tämän ikäinen ja tällaisilla taustoilla ja digitaalisten palveluiden käyttöastetta ehkä arvioidaan. Ja minkälainen oli sun käyttäjä?
Tuulia Park: No mun käyttäjä, kun oli tämä Naistalo kyseessä, hän oli tämmöinen Naistalon ajateltu naisoletettu henkilö siinä ja hänellekin tehtiin tällainen kuvitteellinen, nimi, ikä, koulutustaso, maantieteellinen sijainti ja sitten sitä teknistä osaamista piti myös siinä ajatella ja suhtautumista ja asennetta uuden tuotteen opetteluun, myös. Että tämmöinen käyttäjäpersoona piti rakentaa.
Mari Virtanen: Joo. Tää on tosi tyypillinen tälle, mutta sitten kun ajattellee tota terveystiedettä ylipäänsä, niin tää on vähän niin kuin toisesta maailmasta tällainen käyttäjäpersoonien ajattelu, että me kuvitellaan se asiakas tai se potilas, ja mutta näin se menee. Sen jälkeen, kun sulla oli se persoona, sitten sä teit, puhuit äsken niistä skripteistä eli sitten kehitettiin skriptit.
Tuulia Park: Joo kyllä. Eli skripti on sellainen, vähän niin kuin ohjenuora, joka annetaan näille käytettävyystestauksen osallistuneille henkilöille, että he toimivat sen skriptin mukaisesti. Vaihe kerrallaan edetään. Että siinä pyydetään siihen testaukseen osallistuvaa henkilöä tekemään tietty asia ja siinä sitten tarkastellaan, havainnoidaan että miten se asia etenee. Pystyykö tämä testaukseen osallistuva henkilö suoritutumaan siitä annetusta tehtävästä?
Mari Virtanen: Joo ja hän, ikään kuin, nimenomaan suorittaa sitä tehtävää ja sinä sitten opinnäytetyöntekijänä, seurasit sitä tilannetta. Tyypillisesti tai voisko sanoa niin kuin aiemmassa normaalissa elämässä nämä toteutettiin lähes poikkeuksetta paikan päällä niin, että hän tekee ja sinä seuraat ja kirjaat muistiinpanoihin, miten sen menee. Mutta nyt tämä vallitseva tilanne vähän haastoi sua tossa, että nämä tehtiin etänä.
Tuulia Park: Kyllä, kyllä. Kyllä tehtiin etänä, että siinä oli kamera päällä, että pystyttiin sitten tarkkailemaan sitä tilannetta, mutta se toi tietysti omanlaiset haasteet siihen sitten, että erityisesti jos toinen henkilö siellä ruudun toisella puolella ei ole tottunut semmoiseen tilanteeseen, että on kamera päälle ja tällä tavoin. Se oli uudenlainen ympäristö.
Mari Virtanen: Kyllä, joo ja varmaan jollain tavalla haastaa ehkä sitten sitä luotettavuutta ja sitä pohdintaa. Mutta en yhtään epäile, etteikö olisi toimiva tapa tänä päivänä, kun on nähty muutenkin, että ihan aika lailla mitä vaan voidaan tehdä etänä, niin miksei myöskin käytettävyystestausta. Ja jotenkin aina, että onhan se paljon parempi tehdä niin, kuin olla tekemättä lainkaan.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Ja sitten sä tuota havainnoit ja keräsit sillä tavalla aineistoa, mutta sitten, nosta vielä esiin noi, että minkälaista aineistoa sulla tuli missäkin vaiheessa ja mitä niille aineistoille sitten tapahtui?
Tuulia Park: Joo eli tuota tässä oli tämä heuristinen arviointi, mistä ehdinkin jo mainitsemaan. Ja tuota tässä sitten, tämmöisessä arvioinnissa käytettiin tämmöistä Nielsenin heuristiikkaa.
Mari Virtanen: Onko heittää yhtään Nielsenin heuristiikka? Niin kuin, mitä se käytännössä on.
Tuulia Park: No. Tässähän on, Nielsenin heuristiikassa on semmoinen asia, että tämmöinen ihan tavallinen, tuota, ihan tavallinen henkilö ei ehkä osaa ymmärtää mitä siinä pitää hakea takaa, että se ehkä vaatii semmoisen vähän kokeneemman henkilön tekemään sitä heuristiikkaa, jota osataan löytää niitä haluttuja asioita sieltä sitten käytettävyydestä. Siinä on 10 erilaista tämmöistä kohtaa ja niitä voidaan niitä kysymyksiä vähän muokata sen mukaan, että mitä, minkälainen siinä on se digitaalinen palveluja, mitä halutaan sitten arvioida sitä käytettävyyttä. Mutta siinä on tämmöisiä erilaisia sääntöjä ja ohjeistuksia, mitkä perustuvat tähän heuristiikkaan, digitaalisen palvelun käyttöliittymäarviointiin.
Mari Virtanen: Joo ja mun mielestä selkeästi, että kun tässä on tämä heuristinen arviointi, jota sinä asiantuntijana teit. Perehdyit aiheiseen syvällisesti, kirjallisuuteen, ja teitä sitä heuristista arviointia. Tämän työn luotettavuuden kannalta oli hyvä ja ehkä muutenkin käytettävyystestauksen näkökulmasta tosi hyvä, että sulla oli toi testaus siihen perään.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Että sulla oli monimenetelmäinen, joista sä sait toisiaan tukevaa materiaalia, jonka perustella sitten vedit johtopäätöksiä.
Tuulia Park: Kyllä, että siinä heuristiikan, tuota, heuristiikan käytössä, niin siinähän pitää huomioida se, että riippuu täysin siitä, että ketä sitä arviointia tekee, heuristista arviointia. Kirjoitinkin siitä siihen mun työhön, että ihan tutkimukset mitanneet sen, että kuinka monta prosenttia käytettävyysongelmista voidaan löytää riippuen siitä, että kuinka paljon sillä heuristisen arvioinnin tekijällä on aiempaa kokemusta tämmöisestä käytettävyystestauksesta.
Mari Virtanen: Muistatko yhtään lukuja?
Tuulia Park: Joo, joo. Eli tuota, jos heuristisen arvioinnin suorittaa käytettävyysasiantuntija, jolla on kokemusta testattavan sovelluksen sovellusalueesta, niin voidaan saavuttaa jopa 44% tulos mahdollisten käytettävyysongelmien havaitsemisessa. Kyllä.
Mari Virtanen: Joo ja aika pienillä määrillä, tossa kattelen tuota, että sitten sulla oli toi SUS, system usability scale.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Kerrotko siitä tähän väliin, niin mä kerron sitten tuon ajatuksen loppuun, mikä mulla oli tossa.
Tuulia Park: Joo. Eli tuota siinä oli tämmöinen SUS-kyselylomake käytössä myöskin ja siinä on tämmöisiä positiivisia ja negatiivisia väittämiä, tämmöisiä kysymyksiä, joista sitten pitää vastaajan valikoida sopiva vastausvaihtoehto annetuista asteikoista. Siinä se vastausasteikko on Likert- asteikon mukaan 1-5. Siinä sitten tämä SUS-tulos määräytyy 0-100 pisteen välillä. Siinä on sellainen tietynlainen laskentakaava ja kovasti olen siinä Exceliä siihen käyttänyt, ja opin senkin tämän opinnäytetyön aikana. Tämmöisenä hyvänä käyttöjärjestelmänä voidaan pitää semmoista käyttöjärjestelmää, joka saa luvuksi 68, tällä SUS tuloksella.
Mari Virtanen: Ja se ajatus mikä mulla oli tossa, liittyi tähän SUSiin siinä, että aika pienillä osallistujilla näitä arviointeja tehdään, että tossa jossain muistissa häilyy ehkä semmoinen, että viidellä henkilöllä jo saadaan sellaista kumuloituvaa tulosta, että vaikka sitten olisi kuudes ja seitsemäs tai kahdeksas arvioimassa, niin sitten ei välttämättä se tiedon määrä enää lisäänny.
Tuulia Park: Kyllä. Juuri näin.
Mari Virtanen: Ja tuota sen perusteella, kun jotenkin ajattelen, että aika pienillä voimilla sitten kuitenkin tällaista käytettävyystestausta voitaisiin tehdä ja toivottavasti tehdäänkin paljon.
Tuulia Park: Kyllä ja tässä on se tärkeätä, että tämmöinen SUS-kyselylomake pitää täyttää heti sen käytettävyystestauksen jälkeen, että sitten siinä ei saa jäädä sellaista viivettä, koska muuten sitten käytettävyystestaukseen osallistunut henkilö unohtaa sen oman kokemuksensa ja ajatuksensa siitä käytettävyystestauksen kulusta.
Mari Virtanen: Toi on muuten tosi tärkeä huomio, että sitten kun lähtee tekemään muuta, niin sitten tuli monta asiaa ja sitten jotenkin vois herkästi ajatella, että se oli varmaan ihan hyvä.
Tuulia Park: Kyllä, kyllä.
Mari Virtanen: Tulis ehkä vastattua vähän eri tavalla, kuin se että sä olet keräämässä sen aineiston välittömästi siinä.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Ja tuota käytettävyystestausta tehtiin, se tehtiin mobiililla.
Tuulia Park: Joo, kaikki tehtiin itse asiassa mobiilisti.
Mari Virtanen: Tuli just mieleen nyt kun katsoin tuota otsikkoa vielä, että joo, se tehtiin mobiilisti sillä päätelaitteella millä oletettu henkilö sitä sitten oikeastikin tulisi käyttämään.
Tuulia Park: Kyllä. Että se oli heidän oma henkilökohtainen mobiililaite, kännykkä tässä tapauksessa Osalla henkilösitä oli käyttöjärjestelmänä iOS ja osalla taas Android. Siitäkin puhutaan tossa mun työssä, että pientä eroa oli havaittavissa.
Mari Virtanen: Joo ja toihan on tosi tätä päivää.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Että tota kun etsit jotain tietoa vaikka Terveystalion Naistalosta, jossain mennessäsi bussissa, junassa, niin se on aina se puhelin.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Että ehkä joku voi PClläkin sitä hakea, mutta harvemmin varmaan, niin sen takia tämä mun mielestä todellakin arvokas, monellakin arvokas tää sun työ, mitä sä olet tehnyt.
Oliko sulla jonkunlaisia ajatuksia siitä, että näistä niin kuin siitä lopputulemasta vai yllättikö joku vai minkälaisia huomioita tässä tehtiin?
Tuulia Park: No nää Terveyskylän talot olivat ehkä mulle entuudestaan melko vieraita, että olin kyllä siellä opintojenkin myötä käynyt, joissakin taloissa vähän tutkimassa mitä löytyy, mutta en sen syvällisemmin, mutta huomasin jo tässä, kun Naistalo valikoitui tähän tarkasteltavaksi kohteeksi, niin huomasin jo, että tää näyttää kyllä ihan hyvältä. Että tuota odotinkin positiivisia tuloksia, jotka sitten olivatkin positiiviset tulokset tästä työstä, mutta tuota. Kyllä. Ei ollut mikään shokeeraava tulos.
Mari Virtanen: Se on aina positiivinen, että tulos on hyvä. Käytettävyys osoittautui hyväksi, käyttäjäkokemus oli positiivinen.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Jonkunlaisia huiomioita teitte, esimerkiksi kieliversioihin ja jotain mitä siellä nostetiin esille. Työn tuloksena syntyi myös kehittämisehdotuksia sitten organisaatioon, että miten tätä voisi niin kuin jatkokehittää ja miten sitä voisi entisestään parantaa.
Tuulia Park: Kyllä. Ja heillähän oli ajatuksen myös se, että, Terveyskylällä on paljon erilaisia taloa ja heillä on ajatuksena standardisoida nämä, että kaikki talot toimivat samalla tavalla ja niissä on samanlainen rakenne ja sisältö. Semmoinen, että navigointi on samanlainen kaikissa taloissa ja tuota tosissaan tämä oli heillekin hyvin arvokas tämä työ. Pystyivät sitten käyttämään näitä tutkimustuloksia.
Mari Virtanen: Niin ja toivotaan, että nyt kun he tekevät tuota harmonisointityötä, niin tässä sun työssä hän on niin kuin valmis skripti siihen, että…
Tuulia Park: Kyllä
Mari Virtanen: Valmis resepti siihen, että tee näin. Ja katso nämä asiat.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Arvioi nämä asiat ja ota tällaiset porukat mukaan. Että siinä on tosi yksityiskohtaisesti ja selkeästi selitetty, että miten tällainen käytettävyystestaus on hyvä tehdä.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Ja tossa sanoitkin jo, että sillä oli sinne työyhteisöön ja organisaatiolle vaikutuksia jatkokehittämisen tueksi, mutta minkälaisia muunlaisia vaikutuksia sä koet, että tällä sun työllä on?
Tuulia Park: No tuota itselleni tietysti, tämmöisiä omakohtaisia, henkilökohtaisia vaikutuksia, että opin hyvin paljon tästä käytettävyystestauksesta ja mielenkiinto heräsi tätä osa-aluetta kohtaan hyvinkin paljon ja toivon, että tulevaisuudessa ihan omassa työssäkin, että olisi jotain mahdollisuuksia käyttää näitä saamia oppeja. Että tuota varmasti niistä on hyötyä, että kuitenkin nyt kun terveysteknologian parissa työskentelee, niin tulee erilaisia tuota digitaalisia palveluita ja ratkaisuja, tuota juttuja yhä enemmän luotua, niin toivottavasti pääsisin olemaan niissä enemmän mukana.
Mari Virtanen: Se on mahtavaa. Sitten mä nostin vielä tuon vaikuttavuustermin vielä, että mä aina ajattelen, että meillä on vaikutuksia ja sitten meillä on sellaisia sulle henkilökohtaisia vaikutuksia, osaamisen kehittymistä, ehkä uraan liittyviä tekijöitä, sitten organisaatioon liittyviä paikallisia vaikutuksia, mutta olisko niin kuin alueellisia vaikutuksia, olisko valtakunnallisia, voisko tällä olla niin kuin laajempaa vaikuttavuutta.
Tuulia Park: Mahdollisesti. mikä ettei, kyllä. Erityisesti varmasti nyt siellä Terveyskylän parissa, ehdottomasti. Että tuota heillähän on hyvin laaja se heidän, tämmöiset digitaaliset palvelut, ja niitä yhä enemmän käytetään ja tarjotaan potilaille käytettäväksi, niin ehdottomasti.
Mari Virtanen: Todella, mä olen aivan samaa mieltä siis, mä näen tässä suuren potentiaalin, kun katsoo tulevaisuuteen ja katsoo tuota palvelurakennetta ja uudenlaisia palveluratkaisuja, niin digitaaliset palvelut eivät varmasti tule vähenemään, niin niiden käytettävyys tietysti, että sitten kun niitä alkaa olla paljon ja tarjontaa on ehkä enemmän kuin kysyntää, niin sitten se käytettävyys on tietysti se, millä siellä voidaan myöskin kilpailla.Että mitkä ratkaisut ovat niitä mistä asiakkaat tai potilaat ihan oikeasti hyötyvät.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Ja mitä he käyttävät, ei vaan satunnaisesti, vaan niin kuin palaavat myöskin käyttämään sitä. No mitä sanot tosta omasta, nyt kun tässä on yhtenä taustateemana toi tutkimus- ja kehittämisosaaminen, niin jotenkin sivusitkin sitä jo tuossa jo, että mitä tämä on tuonut sille puolelle.
Tuulia Park: No tuota, täytyy ihan rehellisesti myöntää, että silloin röntgenhoitajan opintojen aikana, kun teki opinnäytetyötä, että jotenkin tuntui, että nämä tutkimusmenetelmät olivat ihan äärimmäisen hankalia ymmärtää ja ne jäivät hyvin semmoisiksi pintapuolisiksi ja kun on lukenut mun vanhaa opinnäytetyötä sieltä yli kymmenen vuoden takaa, niin aikamoinen häpeä on käynyt, että miks mä olen tällaisen työn mennyt kirjoittamaan. Että tämän olisi voinut paljon paremminkin voinut hoitaa, että nyt tuntuu tämän ylemmän ammattikorkeakoulun, näiden kurssien myötä on saanut paljon paremman käsityksen erilaisista tutkimusmenetelmistä ja se mistä mä olen ehkä eniten saanut hyötyä, on ollut, lukea toisten opiskelijoiden töitä. Että avata Theseus.fi ja katsoa rohkeasti, että mitä sieltä löytyy ja rohkeasti lähteä vähän lukemaan erilaisia töitä ja katsomaan, että minkälaisia tutkimusmenetelmiä muut ovat käyttäneet, että siitä olen kyllä saanut tosi paljon hyötyä.
Mari Virtanen: Ja tuohon liittyen, Tuulian työn, Tuulia Park, työ vuodelta 2022, Terveyskylän Naistalon mobiilikäytettävyystestaus ja käyttäjäkokemuksen arviointi, myös sen voi helpoiten lukea osoitteesta Theseus.fi tai sitten ottaa linkin tuosta podcastin alta ja tuota tuohon, noihin aikaisempiin kokemuksiin, että mitä olet elämässä aikaisemmin tehnyt tai oppinut, niin mä jotenkin opettajana näen, että näinhän sen pitääkin mennä.
Tuulia Park: Niin.
Mari Virtanen: Että sä oot niin kuin matkalla.
Tuulia Park: Niin, kyllä.
Mari Virtanen: Ja sä oot mennyt koko ajan eteenpäin askel askeleelta ja sun osaaminen kertyy ja sä saavutat sen niin kuin laaja-alaisen asiantuntijatason, mitä me täällä EQF7-tasolla rummutamme, niin tässä on kyllä. Näinhän se just menee.
Tuulia Park: Kyllä. Ja mun mielestä, ehkä vaikka tällä hetkellä se saattaa tuntua varsinkin, jos nyt joku opiskelija tätä kuuntelee, että en mä tällaisia tutkimusmenetelmiä tarvii sitten tulevaisuuden työelämässä, mutta se on ihan täysin väärä tieto. Eli todellakin tulet tarvitsemaan niitä. Että niistä on todella paljon hyötyä erilaisissa projekteissa, missä saattaa mahdollisesti joutua sitten itse olemaan tulevaisuudessa mukana, että osaa ehkä soveltaa semmoista, hankalampaakin tietoa erilaisin menetelmin, että mä olen ite huomannut sen kyllä nykyisessäkin työssäni.
Mari Virtanen: Tuossa tuli hieno mainospuhe. Mä olen monta kertaa tässä aikaisempienkin jaksojen aikanakin nostanut esiin sen OPH:n, opetushallituksen raportin, Osaaminen 2035, niin siellähän on tuota myöskin näitä, että tarvitset näitä ongelmanratkaisutaitoja, tutkimusmenetelmätaitoja, kehittämistaitoja, niin tuossa tuli se niin kuin, sun äänellä, että kannattaa näihin keskittyä.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Sitten mä vielä halua tuota, tietysti kiitän sua paljon kaikesta ja kiitos, että tulit. Mutta haluan vielä nostaa tähän loppuun, tää sun työ on saanut kunniamaininnan, Finnish Software Testing Board on myöntänyt maininnan sulle, palkinnon.
Tuulia Park: Kyllä.
Mari Virtanen: Parhaasta työstä.
Tuulia Park: Kaikista Suomen korkeakouluista, yliopistoista sekä ammattikorkeakouluista, niin tämä oli numero ykkönen.
Mari Virtanen: Siis nyt menee kylmät väreet, tiäksä nyt kuuluis tulla sellaiset hurraahuudot, että mahtavaa työtä. Hieno työ, kannattaa käydä lukemassa ja kannattaa myöskin olla kuulolla. Tuhannesti kiitoksia sulle, Tuulia Park, että tulit tänään tänne.
Tuulia Park: Kiitos.
4 Kommentit
[…] TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus […]
[…] TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus […]
[…] TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus […]
[…] TK-menetelmiä käytäntöön 1: Käytettävyystestaus […]